Hjelp til å tolke frekvenskurve

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Håper det er noen flinke hoder her som kan peke meg i riktig retning for å optimalisere frekvensresponsen eg har i den nybygde kinoen.
Vedlagt to grafer, ein før room kalibrering av recieveren og en etter.
dette er av venstre front høyttaler, men samme trendene er for den andre front høytaleren og senter også.
Det eg primært ligger merke til er at dialoger er utydelige, høres ut som om de er "bokset inn" vet ikke om dette oppfattingen stemmer med kurvene.
Men ser for meg at dette hvertfall ikke blir bedre når eg henger et lydtransparent lerret forran de....
Ellers virker rommet ganske "dødt/dempet", mye sofa, teppe og gardin på eine veggen.
La i tillegg på 100mm Glava på de to side veggene med front høyttalerne.
Testet for øvrig Med en JBL Arrray 880 senter høyttaler, og fikk tilnærmet lik frekvensrespons som ved den senteren eg har i dag, så da har eg konkludert med at det ikke er noe galt med høyttaler.
Noen tips?
Rød graf er etter reciever har rom kalibrert
Svart er før reciver har rom kalibrert

Vedlegg

Sist redigert:

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.863
71
48
Håper det er noen flinke hoder her som kan peke meg i riktig retning for å optimalisere frekvensresponsen eg har i den nybygde kinoen.
Vedlagt to grafer, ein før room kalibrering av recieveren og en etter.
dette er av venstre front høyttaler, men samme trendene er for den andre front høytaleren og senter også.
Det eg primært ligger merke til er at dialoger er utydelige, høres ut som om de er "bokset inn" vet ikke om dette oppfattingen stemmer med kurvene.
Men ser for meg at dette hvertfall ikke blir bedre når eg henger et lydtransparent lerret forran de....
Ellers virker rommet ganske "dødt/dempet", mye sofa, teppe og gardin på eine veggen.
La i tillegg på 100mm Glava på de to side veggene med front høyttalerne.
Testet for øvrig Med en JBL Arrray 880 senter høyttaler, og fikk tilnærmet lik frekvensrespons som ved den senteren eg har i dag, så da har eg konkludert med at det ikke er noe galt med høyttaler.
Noen tips?
Rød graf er etter reciever har rom kalibrert
Svart er før reciver har rom kalibrert
Hvilke receiver/RK har du ?

Ser du har veldig lavt/ujevnt nivå hele veien fra fra 200 til 2khz , så det er jo ikke rart om dialoger låter dårlig. Spørs om det er litt uheldig demping i dette området fra inventaret ditt.
Du får måle , flytte litt på ting å måle igjen for å se om du kan finne ut hva som suger energi i dette området.
Ht og sweetspot plassering må det selvsagt også eksprimeteres med , men det har du kanskje allerede gjort ?

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Recieveren er en Pioneer SC-LX801, bare en uke gammel.
Flytting på høytalerene har eg prøvd, men samme trenden som går igjen uansett.
Kan dette med lengde/bredde/høyde på rommet ha noe å si?
Eller kan det være en ide og fjerne teppe eller gardiner å se om det hjelper?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.863
71
48
Recieveren er en Pioneer SC-LX801, bare en uke gammel.
Kan dette med lengde/bredde/høyde på rommet ha noe å si?
Synes det litt rart at romdimensjonene skal ha så stor påvirkning såpass langt opp i frekvens. Men alt som er i rommet vil jo påvirke i mer eller mindre grad , så det før nok forskes litt på ja.
Ellers så har vel Pioneer fortsatt gode muligheter mtp. manuell etterjustering etter RK?

Ville dratt ned peaken ved 200 hz med standing wave control , og hevet 250 , 500 og 1khz båndene med 3-4 db manuelt i samarbeid med rew.

Men det beste er jo selvsagt å finne ut hva som forårsaker dette i utgangspunktet først.
Hva med alternativ micplassering , sofa og puter etc......

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Eg kan sjekke litt opp i dette med standing wave Control i recieveren da, men er ikkje det noe recieveren ordner selv når den kalibrerer?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.863
71
48
Eg kan sjekke litt opp i dette med standing wave Control i recieveren da, men er ikkje det noe recieveren ordner selv når den kalibrerer?
Jo det skal jo være det , men det hender dem tar feil

Sent from my iPhone using Tapatalk

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.198
18
38
Hva slags høyttalere har du?
Har flyttet 3 ganger på 2 år, men lyden er stort sett den samme på mitt anlegg. Klar og tydelig tale. Har små høyttalere...

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.893
28
48
Vanskelig å si noe ut i fra målinger der man ikke vet mer om en disse små bildene, og mål og utstyr eller høyttaler konstuksjon osv.

En slik baffelvegg løsning trenger vel høyttalere som har en sprednings karakteristikk som ikke blir forstyrret og drar med seg mye av refleksjonene inne i avlukket. tilstrekkelig med dempematerialer rundt kan kanskje hjelpe noe, men for mye demping vil kunne sluke enkelte frekvenser også og påvirke negativt. Ellers er jo en slik sitteplass helt inntil veggen bak en utfordring, man får vel ofte et ganske stor påvirkning tidsmessig som gjør det vanskelig for hørselen vår å skille direkte og reflektert lyd riktig, og tipper en målemik og en kalibrering også vil slite hvis man måler frekvens forløp nær slike flater.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Sitteplassen har mye større betydning enn plassering av høyttalerne. Du bør prøve plassering lenger fremme i rommet og komme vekk fra bakvegg. Jobb med plassering uten at romkorreksjonen er aktivert.
Det har ingenting å si for den generelle frekvensresponsen. Gir kun litt demping i de aller øverste frekvensområdet. Begynn med å optimalisere plassering, deretter går du i gang med seriøse akustiske tiltak utifra hva du kan gjøre. Dvs. bredbåndete absorbenter, diffusorer og bassfeller.

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Eg har noen selvbygde høytalere bestående av 1 stk vifa xt25 og to stk peerless hds 164 6.5 basser.
Det første eg tenkte var at det kunne være noe feil med delefilteret, så eg byttet ut senteren med en Jbl Array 880 for å teste.
Men frekvensresponsen hadde samme trenden som den eg har bygget. Så da veit eg ikkje lenger om det er delefilteret likevell.
flytting av sitte posisjon har eg ikkkje prøvd, da denne er ganske låst pga avstand frem til lerretet.
Prøvde å ta ned gardinene og det var ingen forskjell, heldigvis....

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Den rød grafen er den senteren eg bruker nå, den grønne grafen er JBL Array 880 på samme plassering.
Disse målingene er før recieveren har kalibrert noe

Vedlegg

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.863
71
48
Den rød grafen er den senteren eg bruker nå, den grønne grafen er JBL Array 880 på samme plassering.
Disse målingene er før recieveren har kalibrert noe
Men jeg synes ikke dette ser så ille ut da.
Hvordan låter dialogen slik da - altså uten RK aktivert ?

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Er dom sagt dialogene eg sliter med, de høres innestengt ut. Nesten boksete, og uklare. Litt vanskelig å forklare, men eg mistenker at det er i området 100-400hz det er noe feil. At det er for stor forskjell mellom nivåene her. Men er det noen som har vært borti lignende?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.893
28
48
Hva slags kilder og oppsett bruker du når du lytter til senter kanalen?

Synes ikke kurvene så så dårlige ut nå. man kan vel tolke noen av de felles toppene og dippene som egenskapene til rommet og plasseringene.

Ville testet med noe tykt dempemateriale på veggen bak sittepossisjon for å se om det har noen effekt for klarere dialog.

Stusser ellers litt på den raske droppen over 7KHz (mulig mikrofon, test-signaler og vinkling?), ikke mye tale ved de frekvensene der, men en del "utfyllende" info som nok merkes hvis en faktisk får en slik dropp.