Hjelp! Svs Pb10

zantrix

Medlem
12 Mar 2006
1.894
0
0
27
Hei!

Har lest mye ang disse subbene, å leser mye bra.. Har også prøvd subkalibreringen Hellnoob, men jeg får rett å slett ikke noe særlig trykk fra denne subben.. Har et relativt lite rom (11m2), bruker den sammens med Jamo D500 thx), har også prøvd å kjøre romkorreksjonen, men får det liksom ikke til å trykke, romler jo litt da, men ikke noe imponerende i det hele tatt..

longbow

Medlem
30 Mar 2006
2.846
0
0
avforum.no
zantrix skrev:
Hei!

Har lest mye ang disse subbene, å leser mye bra.. Har også prøvd subkalibreringen Hellnoob, men jeg får rett å slett ikke noe særlig trykk fra denne subben.. Har et relativt lite rom (11m2), bruker den sammens med Jamo D500 thx), har også prøvd å kjøre romkorreksjonen, men får det liksom ikke til å trykke, romler jo litt da, men ikke noe imponerende i det hele tatt..
viss du har en db måler, så sitter du subben i sweet spot, så kryper du rundt på gulvet å måler kor det er meste trøkk, og der sitter du den.
så er det å justere inn fasen etterpå, så har du grovkalibrert den.
Funket som fly hos meg hvertfall 8)

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
zantrix skrev:
Hei!

Mine erfaringer i de rommene jeg har hatt er at når jeg kjører romkorreksjon i receiver så ødelegger den kurven min ganske mye, i tillegg til jeg mister mye bass under 23hz spesielt.

Har eksperimentert litt på forskjellige receivere og subwoofere med å kjøre romkorreksjon på receiver med sub slått AV. deretter sjekket at alle kanaler stemmer manuelt med radioshack - helt til slutt har jeg kalibrert subwooferen manuelt - hos meg får jeg en bedre kurve, langt ferre dipper, og det trøkker generelt mye bedre i bassen under spes 50-60hz!

hos meg krever dette alltid at jeg har testet et par forskjellig plasseringer på subben først, slik jeg vet hvor den yter best i utgangspunktet, for deretter integrere den best mulig på denne plassen.

Resultat hos meg er som nevnt en bedre kurve, mye bedre bass, både i trykk og i dypet, samt at GAIN på subwoofer nå står lavere, dvs mer headroom i tillegg.

Denne metoden har jeg også brukt hos andre, med svært godt resultat!

verdt et forsøk?

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
zantrix skrev:
Hva bør jeg spille av menst jeg kryper rundt med Radioshacken da? :p
sinustone på f.eks 50hz. kan være en ide å sjekke et par andre frekvenser også for å sjekke at det ser greit ut..

sinustoner er et must for å i det hele tatt ha mulighet å kalibrere en subwoofer uten EQ..

zantrix

Medlem
12 Mar 2006
1.894
0
0
27
Ah, den er god! Har da lastet ned sinustoner! Skal også prøve ut det med romkorreksjonen!! Tar nok litt tid, men skal prøves ut! Her må det prøves og feiles :)

Zebby

Medlem
1 Des 2009
3.749
0
0
zantrix skrev:
Hva bør jeg spille av menst jeg kryper rundt med Radioshacken da? :p
Glem det, trodde folk hadde fått med seg nå at denne metoden gir sjeldent det beste resultatet.

Slik gjør du: http://avforum.no/forum/910109-post565.html

Her velger du å bruke Hellnoob sin metode eller Flageborgs 1 2 3 kalibrering. Flageborgs metode er definitivt den enkleste og den raskeste, og den fungerer meget bra, men har fått gode resultat med Hellnoob sin metode også.