HJELP? Spørsmål angående bassrør i subwoofer.

EvHoLa

Medlem
17 Mar 2019
6
0
1
41
Brandval
Heisann likesinnede😊Håper jeg har lagt ut dette på riktig sted. Grønn på forumet🙈 I disse corona tider blir det til att man tilbringer mye tid i snickerboden og designer og bygger subwoofere og høyttalere. Alt i budsjettklasse da jeg er en fattig faen. Driver nå og bygger en 4de ordens båndpasskasse med 15" til spillrommet mitt. Denne skal i hovedsak ta seg av husristingen ved eksplosjoner og sånn sammen med resten av hjemmekinoanlegg mitt. Skal ikke brukes til musikk. Så med bakre trykk kammer på 116,2L og fremre porta kammer på 180.1 L. får jeg en db kurve jeg tror skal fungere bra på eksplosjoner osv. Nedre og øvre 0dB punkt blir 30Hz og 75Hz med +6dB fra ca 40Hz til 55Hz. Se kurve hvis jeg har klart å legge den ved🙈 Men så til tio tusen kronars frågan. Når jeg bruker 2 woofer rør på 90mm diameter i kassa til den gitte Fb jeg vil ha, så ender jeg opp med rør lengde på 18mm. Og tykkelsen på mdf platene jeg bruker er 18mm. Kan jeg da skippe rørene og bare borre 2 hull på 90mm ettersom rør lengde og plate tykkelse er det samme? Eller må jeg endre diameteren på røret til større diameter så jeg får lengre rør? Eventuelt sette inn flere rør for og øke lengden ytterligere? Hadde vært enkelt og bare kunne Borre 2 hull og spart seg for rørene. Kassa vil bli stående på bein med utluftinga rettet ned mot golvet. En bola versjon av CW sat6. Noen som kan gi meg ett svar på dette?
Mvh Even Holth Larsen.
Screenshot_20201210-023610_Speaker Box Lite.jpg

Leo_

Medlem
8 Jul 2006
283
0
16
Trondheim
Om rørlengden stemmer med veggtykkelsen hadde JEG bare rundet kantene litt og brukt hullet som rør.

Jeg ville sett på å tunet kassen dypere da, neste subben jeg bygger har jeg tenkt å sette -3dB til et sted rundt 13Hz, det er selvfølgelig noe ekstremt, men jeg tror -3dB på 20Hz vil gi merkbar forskjell over -3dB på 30Hz.

EvHoLa

Medlem
17 Mar 2019
6
0
1
41
Brandval
Heisann og takk for svar. Jeg tror muligens dette havner over mitt kompetanse nivå. Prøvde og tune den lavere, men fikk da en db kurve som var helt elendig. Elementet har fs 31hz, så er ikke konstruert for og spille så lavt. Ganske høy fs til 15" og være. Dette var med båndpass kassa. Regnet ut bassrefleks kasse på 300 liter, og da vil den spille lavere, men får ikke en jevn db kurve. Så er vel elementet som er for dårlig. Er ett free air element så derfor kassa må bli såpass stor. Optimalt volum er på hele 681 Liter.