Hjelp med valg av projektorer og lerret i et lite rom.

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
136
5
18
Rom
Bredde 3.20
Lengde: 3.60
Høyde: 2m
3 seter kinosofa
System: 7.1

Trenger hjelp med valg av projektor og lerret.

Ønsker da en som kan plassere i taket med oppheng. Kan også ligges med et oppheng i taket.

Vil helst ha så stort lerret som man kan tillate. Med tanke på rom størrelse og 3 setersofaen som blir plassert.

Og den må være 4k. Så jeg slipper og bytte den ut med en gang xD

Prisklasse er en vurdering men en maks pris på 30.000 eller totalt maks er 50.000kr

Bilder av rommet: https://photos.app.goo.gl/ymaj62yhB2A6fRA56

Sist redigert:
Reactions: ysoligard

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Når du skriver 4K, snakker vi da om ekte 4K, eller er det greit med lavere oppløsning og pixel-shift? Grunnen til at jeg spør, er at de eneste produsentene som har projektorer med ekte 4K oppløsning i "normal prisklasse", er Sony og JVC. Sonys billigste er VPL-VW270, til 50K. JVC sin rimeligste er DLA-N5, og den koster 65K.

Et annet aspekt er lerretstørrelse. Sony VPL-VW270 vil klare maksimalt 100 tommer bildestørrelse med kasteavstanden du har tilgjengelig. Med 100 tommer lerret trenger du strengt tatt ikke ekte 4K oppløsning. Hvor stort lerret ser du for deg?

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
136
5
18
Når du skriver 4K, snakker vi da om ekte 4K, eller er det greit med lavere oppløsning og pixel-shift? Grunnen til at jeg spør, er at de eneste produsentene som har projektorer med ekte 4K oppløsning i "normal prisklasse", er Sony og JVC. Sonys billigste er VPL-VW270, til 50K. JVC sin rimeligste er DLA-N5, og den koster 65K.

Et annet aspekt er lerretstørrelse. Sony VPL-VW270 vil klare maksimalt 100 tommer bildestørrelse med kasteavstanden du har tilgjengelig. Med 100 tommer lerret trenger du strengt tatt ikke ekte 4K oppløsning. Hvor stort lerret ser du for deg?
Hei Gorm! :)

Først må jeg si at jeg er ganske nye ang projektor.

De er såpass i pris, tror jeg klarer meg med en pixel-shift (?) null erfaring med det og hva det går ut på(?) Googlet litt og ser at de kaller det for 4k juks?

Bildestørrelse, så ønsker jeg meg så stor som det lar seg gjøres. Hva er en passe størrelse på lerret med de målene jeg har? Hvordan tommer er det som er vanlig?

Må bare si at jeg er helt ny i projektor hobbyen :)

Komme over EH-TW9400, er denne bra?

EDIT!

100" Bredde 200cm Høyde 152cm stemmer det?

Målt på veggen nå. OG tror det er en grei størrelse ang de målene jeg har på rommet der :)

Ang Screen gain og ratio, så trenger jeg noe hjelp xD

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Hei
100" i 16:9 format tilsvarer bredde på 220cm og høyde på 124 cm.
TW9400 er en veldig god projektor, som jeg glatt anbefaler. Ankepunktet er kasteavstand, og i ditt rom vil TW9400 klare maksimalt 106" bilde (235cm bredde, 132cm høyde)

Alternativt kan du også kikke på BenQ W5700. Denne klarer også maks 106" i ditt rom

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
136
5
18
Hei
100" i 16:9 format tilsvarer bredde på 220cm og høyde på 124 cm.
TW9400 er en veldig god projektor, som jeg glatt anbefaler. Ankepunktet er kasteavstand, og i ditt rom vil TW9400 klare maksimalt 106" bilde (235cm bredde, 132cm høyde)

Alternativt kan du også kikke på BenQ W5700. Denne klarer også maks 106" i ditt rom
Tror 106" er helt topp nede i kjelleren :) Denne kan monteres i tak også?

Da går jeg får TW9400 med 16:9 Format.

Da har jeg 2 spørsmål til

Lerret
Trenger da et lerret 16:9 format. Ønsker i grunn svart/grå farge(?) er det noe forskjell på det? Ser at folk snakker om gain, men har ikke helt skjønt hva det går ut på.

Sitteavstand
Hva er en optimal sitte avstand fra lerret (106")

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Begge projektorene jeg har nevnt kan monteres i tak, eller settes på hylle på bakveggen (fleksibel optikk).

Når det gjelder lerret, så kommer det litt an på rommet. Er det mørk-maskert (mørke flater vegger/tak) så gå for hvit lerretsduk. Er det lyse flater i rommet, så kan du velge et lerret med grå duk. Gain skal du ikke bry deg så mye om, med mindre du skal kjøpe lerret som gjerne er priset høyere enn projektoren. Blant rimelige lerret betyr høy gain kun at duken har blank overflate, og det ønsker du ikke. Duken skal være helt matt, uansett om du velger hvit eller grå duk.

Anbefalt sitteavstand er en individuell greie. For film (som sjelden har mer enn ett forkuspunkt) kan du godt sitte på 1:1 i forhold til bildebredde. Til gaming og TV-titting vil jeg nok si fra 3 meter avstand og oppover.

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
136
5
18
Begge projektorene jeg har nevnt kan monteres i tak, eller settes på hylle på bakveggen (fleksibel optikk).

Når det gjelder lerret, så kommer det litt an på rommet. Er det mørk-maskert (mørke flater vegger/tak) så gå for hvit lerretsduk. Er det lyse flater i rommet, så kan du velge et lerret med grå duk. Gain skal du ikke bry deg så mye om, med mindre du skal kjøpe lerret som gjerne er priset høyere enn projektoren. Blant rimelige lerret betyr høy gain kun at duken har blank overflate, og det ønsker du ikke. Duken skal være helt matt, uansett om du velger hvit eller grå duk.

Anbefalt sitteavstand er en individuell greie. For film (som sjelden har mer enn ett forkuspunkt) kan du godt sitte på 1:1 i forhold til bildebredde. Til gaming og TV-titting vil jeg nok si fra 3 meter avstand og oppover.
Takk! :D Da komme jeg et skritt nærmere.