Hjelp med forslag til ny senterhøyttaler

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
111
0
16
Oslo
Jeg har idag et 5.1 system bestående av 4 Definitive Technology DT 8LCR høyttalere, en Focal CHORUS CC700 senterhøyttaler og en Arendal 1723 SUBWOOFER 1.
Senterhøytaleren er fra et gammelt system og jeg synes ikke at vokal etc alltid høres "crisp" nok ut. Det kan bli litt ullent, og rundt.
Hva ville dere annbefale meg av ny senterhøyttaler som vil passe med opprettet mitt og gi meg bedre lyd?
Bør jeg velge en Definitive Technology senter for siden jeg har 4 av samme merke allerede, eller har det ikke så mye å si?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.174
101
63
41
www.avforum.no
Hei @dA4s og velkommen til forumet! Centerkanalen bør uten tvil være identisk til L + R, helst helt lik, alternativt en "center" versjon av samme variant. Dette har veldig mye å si for lydbildet. Det beste er selvsagt også at den plasseringsmessig står i linje med de øvrige, da spredningskarakteristikken til en høyttaler alltid avhenger av plassering. Dette er grunnen til at akustisk transparente lerretsduker benyttes i kommersiell kino samt etterhvert også i en rekke hjemmekinoer (inklusive min egen), altså for å samme plassering på hele frontrekken. Det viktigste er uansett å prøve å få tak i samme type høyttaler.

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
111
0
16
Oslo
Hei @lygren og takk for svaret. Nå er det ikke noe alternativ å skaffe en helt lik høyttaler som L + R for å bruke som senter ettersom de er innbygde i veggen og jeg ikke har mulighet for å legge kabelrør og kutte til nytt hull i vegg + det andre som skal til for å legge inn en senterhøyttaler i veggen. Jeg er nødt til å ha senteren under lerretet i hifi racket der dagens senter høyttaler står.
Så hva er det viktigste da. Samme merke, men en dedikert senterhøyttaler, eller et annet merke? (i såfall hva slags merke og modell ville passe?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.174
101
63
41
www.avforum.no
Det vil uansett være best med samme type høyttaler, én mulighet er å bygge en liten kasse og kjøpe samme som står i veggen, eventuelt om de har disse tilgjengelig med kabinett som ofte er tilfelle...

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
111
0
16
Oslo
Det vil uansett være best med samme type høyttaler, én mulighet er å bygge en liten kasse og kjøpe samme som står i veggen, eventuelt om de har disse tilgjengelig med kabinett som ofte er tilfelle...
Om det ikke er et alternativ, hva er den nest beste løsningen?

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
111
0
16
Oslo
Tja, da må du jo begynne å se deg om etter en høyttaler med samme type klangkarakter som de du bruker i front, men Definitive Tech har ikke jeg erfaring med dessverre...
Så det å kjøpe en senterhøyttaler fra samme merke har egentlig ingenting å si? Vil det trolig ikke være en viss lik klang i en senterhøyttaler fra samme merke?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.174
101
63
41
www.avforum.no
Så det å kjøpe en senterhøyttaler fra samme merke har egentlig ingenting å si? Vil det trolig ikke være en viss lik klang i en senterhøyttaler fra samme merke?
Ser du litt på hvordan de nye er bygget opp sammenlignet med dine er det jo sikkert mulig å finne noe som ligner, hadde jeg vært deg hadde jeg sendt dem en epost og bedt om et godt råd!

Zleepyme

Medlem
15 Mar 2007
3.744
7
38
Mo i Rana
Kjenner ikke til merket, men har du sett på om de kanskje kan ha andre løse modeller i samme merke? Kanskje finner du en senterkanal fra dem som passer i racket ditt?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.441
16
38
Det beste er å prøve seg frem om du ikke har mulighet til samme.

Jeg har også hørt det at man helst skal ha samme.

Jeg har Xtz 99.26 hadde M65 før og jeg har beholdt faktisk Cerwin Vega 5c.

Fordi den passer bra i benken og fordi jeg er fornøyd med lyden.

Kjører natural I Yamaha.

Det sagt så hadde sikkert en Xtz Center gitt bedre lyd selvom den er liten.

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
111
0
16
Oslo
Kjenner ikke til merket, men har du sett på om de kanskje kan ha andre løse modeller i samme merke? Kanskje finner du en senterkanal fra dem som passer i racket ditt?
Takk for svar. Ja, jeg driver å tenker mest på å få tak i en av senterhøytalerene til Definitive tech. https://hifi-freaks.no/definitive-technology-cs9040-1711.html eller https://hifi-freaks.no/definitive-technology-cs9060-1736.html. Jeg ville bare høre med dere guruer her på avforum om det ikke var så nøye med samme merke og at basert på hva jeg hadde så ville jeg kanskje få flere gode forslag.

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
111
0
16
Oslo
Det beste er å prøve seg frem om du ikke har mulighet til samme.

Jeg har også hørt det at man helst skal ha samme.

Jeg har Xtz 99.26 hadde M65 før og jeg har beholdt faktisk Cerwin Vega 5c.

Fordi den passer bra i benken og fordi jeg er fornøyd med lyden.

Kjører natural I Yamaha.

Det sagt så hadde sikkert en Xtz Center gitt bedre lyd selvom den er liten.
Ser ut som de flere mener at man burde ha samme merke på senterhøyttaleren, så da blir det trolig det. Må bare velge riktig modell.
Takk for svar.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.441
16
38
Ser ut som de flere mener at man burde ha samme merke på senterhøyttaleren, så da blir det trolig det. Må bare velge riktig modell.
Takk for svar.
Jo det er konsensus.

Men jeg tror det viktigste at man ikke velger vilt forskjellige og størrelse i membran.

Feks svær hornhøytaler og stor bass i Center og domediskant og mindre bass i front.

Men jeg kjører båndiskant i front og dome I center.. og er happy med det, og Proson event 51 som surround.

Det er lov å prøve, returett i Norge, men samme er sef best om du kan.

Zleepyme

Medlem
15 Mar 2007
3.744
7
38
Mo i Rana
Takk for svar. Ja, jeg driver å tenker mest på å få tak i en av senterhøytalerene til Definitive tech. https://hifi-freaks.no/definitive-technology-cs9040-1711.html eller https://hifi-freaks.no/definitive-technology-cs9060-1736.html. Jeg ville bare høre med dere guruer her på avforum om det ikke var så nøye med samme merke og at basert på hva jeg hadde så ville jeg kanskje få flere gode forslag.
I et surroundoppsett så vil samarbeidet med senter og front være avgjørende for en "sømløs" surroundlyd. Da er klangkarakter mellom disse viktig. Ha opplevd at forskjellige modeller fra samme merke passer fint sammen uavhengig av modell osv, fordi et høyttalermerke uansett prisklasse, har en gjennomførende lydsignatur på sine modeller. Har selv hatt Ikon Vocal MK2 til Mine Mentor8(liten men funka) Man kan selvsagt finne andre merker som passer, men da må man rett og slett prøve og feile. Vil nesten garantere at en av de sentrene du linket til vil passe perfekt til høyttalenre du har, rett og slett fordi det er samme merke og signaturen er gjennomgående.

Lykke til :)