HJELP EN VENN MED SUBWOOFER.

Vesletun123

Medlem
16 Apr 2019
14
0
1
Skal hjelpe en venn med en Aktiv subwoofer til film og musikk. Anlegget han har er 2 stk NAD 218 thx og denon awr 3313 og proson reelety 69. 3-5000 kr kunne han gå for en sub

Sist redigert:

Vesletun123

Medlem
16 Apr 2019
14
0
1
mmm ingen flere tips. Please help så han får en sub til anlegget han har.

Sist redigert:

devilej

Super Moderator
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
28.903
97
48
Østfold
minhjemmekino.no
Skal han ha en ok sub ny må han litt opp i pris. Hvis ikke er Aragon et godt tips.
Hva ser du for deg når du skriver at du vil ha tips om mer seriøse greier? Seriøse greier koster dessverre mer enn 3-5k

Vesletun123

Medlem
16 Apr 2019
14
0
1
Skal han ha en ok sub ny må han litt opp i pris. Hvis ikke er Aragon et godt tips.
Hva ser du for deg når du skriver at du vil ha tips om mer seriøse greier? Seriøse greier koster dessverre mer enn 3-5k
Vet at der er vanskelig å finne noe til den prisen. Hva med Klipsch R-120SW. Argon bass 15 vurderes sterkt.

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.256
78
48
Ullensaker
Tror samme innlegget ligger ute på 4 plasser...
Hjemmesnekret som om det er en uting.
Og siden han blir spurt fra en kompis til hjelp til sub i, 3-5k klassen... Jeg tørr ikke tenke på hva de to skal få til sammen.

For å svare på spørsmålet.
I den prisklassa, se på svs, Arendal (må kjøpes brukt) , Aragon og xtz.

Lykke til

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.439
16
38
mmm ingen flere tips. Please help så han får en sub til anlegget han har.
Husker ikke du sa dimensjon, tommer. Fikk min Xtz 10.17 for 4600 tror jeg.

Kjempefornøyd. Ellers hender det at Xtz 12.16 dukker opp for 1500-2000kr brukt.

Du sier kombo film OG musikk og budget. Da er Xtz valget jeg anbefaler. De er litt dyrere nå nye pga ICE (BangOlufsen) amplifier. Men det finnes også en budget modell som heter Spirit. Jeg anbefaler den med ICE om man kan.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.854
14
38
Stusser litt på den tilsynelatende utakknemlige krav mentaliteten til TS her... :unsure:
Det er vel kommet en del gode forslag i prisklassen fra de som har valgt å svare og prøver å hjelpe til her.

Nivået på det utstyret som her skal få en matchende sub. er vel ikke så langt unna de Argon subwooferene som her kalles "hjemme snekret" av TS....?

Pris er bare en av mange faktorer som er viktig hvis man skal anbefale en sub. Hvordan er det i dette tilfelle faktorer som størrelse på rommet og mulighet for plassering, og hva slags bass er det man savner i musikk lytting, og savnes ved film i det opprinnelige oppsettet.?

Trenger man en portet sub som ofte spiller høyere lenger ned i frekvens vs en trykk kammer som kan oppfattes raskere og mer dynamisk. Det er mange viktige parametere som bør vurderes ved forslag til subber.

Min erfaring med valg av sub er også litt som i pompel og pilt "Det er bedre med to reparatører enn med ingen reparatører "...

Dvs. selv billige subber kan være gode valg, hvis det er mer en 0 og 1, de får jobbe sammen og blir satt riktig opp og blir velplassert lytterrommet.

Et av de mest imponerende hjemmekino sub. opsettene pris/ytelse jeg har opplevd bestod av to tårn med 4x forholdsvis billige Dali Ikon subwoofere. Det flyttet så mye luft og hadde så mye headroom at man opplevde enkelte film LFE spor på en helt ny måte der man både så og kjente at tøyet man hadde på blafret og ikke bare rommet ristet og "skranglet"

Mitt forslag til TS og han som TS skal hjelpe er å få demonstrert og teste litt mer selv, og ikke bare overlate til andre å gjette hvilke subwoofere som passer inn i et for oss andre ukjente oppsett og lytte preferanser.

Reactions: americanFord

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.439
16
38
Ja er det for å få fortest mulig lyd i anlegget
For fortest mulig lyd anbefaler jeg lukket kasse uten port. 😉

Har kommet mange bra forslag. Xtz er vel det rimeligste, "bra" som er snekret i Kina til Svensk konstruksjon.

SVS er også veldig bra og prisbevisste produkter startet av amerikanere som syntes Subwoofer fra REL og Sunfire var for dyrt og dårlig.

Reactions: americanFord

Matshermann

Medlem
8 Jul 2019
1
0
1
Har selv en xtz w12.99 å denne subben spiller som bare det! Betalte 3 500 kr for den brukt, har aldri angret. Har to infinitiv sm 155 som spiller med her. Har også to andre høyttalere som jeg ikke husker hva heter men før jeg hadde noen sub trodde jeg dette var det råeste noen gang. derfor gikk jeg for en xtz og det har jeg ikke angret på. Den spiller like bra om ikke bedre som min vens svs pb 12