Hjelp, død subwoofer?

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
3
0
1
Hei.

Jeg har en Boston Msubwoofer som fungerte supert i ca 4 år, før den nå er delvis død.

Nå får jeg ikke lyd i den lenger, den mottar strøm og lysene kommer på når jeg slår på knappen og jeg kjenner "bakplaten" blir varm når strømmen står på.
Men det kommer ikke en lyd ut.
Jeg har testet den med alle mulige settings både på selve subwooferen og på forsterkeren, har også testet på en annen forsterker, for å forsikre meg om at det ikke var min forsterker.

Noen tips her hva som kan være galt eller hva jeg bør gjøre?
Ønsker jo helst å måtte slippe å betale for dyr reperasjon.

Takk.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.562
27
48
Ganske sikker på at det er forsterkeren som har tatt kvelden. Kjøpte du den ny og har du kontaktinfo til butikken/nettstedet du kjøpte ifra?

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
3
0
1
Ganske sikker på at det er forsterkeren som har tatt kvelden. Kjøpte du den ny og har du kontaktinfo til butikken/nettstedet du kjøpte ifra?
Kjøpte den som demo-vare så fikk den endel billigere, på elkjøp. Men garantier må vell ha gått ut om den er såpass gammel? De reparerer hvertfall ikke Boston såvidt jeg har forstått det.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.562
27
48
Kjøpte den som demo-vare så fikk den endel billigere, på elkjøp. Men garantier må vell ha gått ut om den er såpass gammel? De reparerer hvertfall ikke Boston såvidt jeg har forstått det.
Elkjøp gir deg sikkert info til hvor service verksted til Boston finnes. Jeg er ikke kjent med merket. Men gjetter Skandinavia eller vest Europa i Værste fall.
Er det i Skandinavia feks InfoCare så er du heldig. De er kjappe og effektive...

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
3
0
1
Elkjøp gir deg sikkert info til hvor service verksted til Boston finnes. Jeg er ikke kjent med merket. Men gjetter Skandinavia eller vest Europa i Værste fall.
Er det i Skandinavia feks InfoCare så er du heldig. De er kjappe og effektive...
Takk. Jeg skal forhøre meg med elkjøp i morgen. Om ikke de kan hjelpe. Hva alternativ ville du anbefalt? HiFi klubben? Jeg vet de ikke selger Boston men... verdt et forsøk?
Ellers er jeg nok ikke fiks nok til å kunne reparere det selv.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.562
27
48
Takk. Jeg skal forhøre meg med elkjøp i morgen. Om ikke de kan hjelpe. Hva alternativ ville du anbefalt? HiFi klubben? Jeg vet de ikke selger Boston men... verdt et forsøk?
Ellers er jeg nok ikke fiks nok til å kunne reparere det selv.
Det normale eller vanlige jeg har hørt med subwoofer er å bytte hele forsterker i Sub.

Jeg har ikke hørt om noen som reparerer en sub. Jeg vet ikke hvorfor. Xtz som jeg bruker gir ny amp eller nyeste Ice amp not et vederlag.

Det er jo ikke sikkert at det er forsterker, jeg vet ikke hvorfor de bytter amp. Jeg tror reparasjon er dyrere enn ny amp ofte. Hvorfor dette er billig på sub vet jeg ikke.

Hør med Elkjøp og Boston service sted først, om det ikke var sub hadde jeg tatt den med til lokalt radio og tv reparasjon.

Men butikken og service sted er nok best å forhøre seg med først.

hårek

Medlem
26 Mai 2003
3.414
1
38
Forsterkeren (500W) er en klasse-D. Slike er generelt vanskeligere å reparere enn vanlige forsterkere.
Du kan skru ut forsterkeren og sjekke at det ikke er dårlig kontakt i noen plugger. Du kan også sjekke at elementet fungerer - løsne kontaktene fra forsterker og sjekk med annen signalkilde, eller med et multimeter, eller rett og slett med et lite batteri.