Hjelp... byggesett

Janlian22

Medlem
22 Mar 2019
2
0
1
Hei! Jeg har funnet et byggesett etter min far, sikkert fra 80-tallet. Jeg skal bygge det ferdig, men har desverre liten erfaring med høytalerbygging.
Settet består av 4 enheter, 15w og 4 ohm. Det er to bassreflekser på siden av kassen, se bilde.
Skal høytalerne seriekobles? Antar at høytalerne er mellomtoner. Vil dere har lagt til en diskant i settet? I så fall må jeg vel ha et delefilter? Skal kassene fylles med en form for masse (glassvare e.l). Har dere andre tips for å mest mulig ut av byggesettet?
Håper på svar😊 mvh jan lian

Vedlegg

Stillhet

Medlem
13 Mai 2010
28
0
1
Heftig byggesett du har funnet! Det ser ut som dette er ment å være fulltoner, om ikke det skal sitte en diskant på toppen av kassa. Bassene i sidene kalles slavebasser, og drives passivt av de andre elementene. Jeg vil tro det er meningen å seriekoble to og to elementer, og deretter parallellkoble de to parene. Da ender du opp med total 4 ohm. Blir dette vanskelig for forsterkeren å drive, kan du prøve å seriekoble alle til 16 ohm. Fyllstoff i kassene kan godt være glava e.l. Dekk bakvegg og sidevegger. Men la det være luft rundt alle elementene. Tipper at mengden fyll blir 25 - 50 % av kassevolum. Dette kan du prøve deg fram til. Det kan lønne seg å bruke tetningslist mellom kasse og elementer. Lykke til!

Janlian22

Medlem
22 Mar 2019
2
0
1
Heftig byggesett du har funnet! Det ser ut som dette er ment å være fulltoner, om ikke det skal sitte en diskant på toppen av kassa. Bassene i sidene kalles slavebasser, og drives passivt av de andre elementene. Jeg vil tro det er meningen å seriekoble to og to elementer, og deretter parallellkoble de to parene. Da ender du opp med total 4 ohm. Blir dette vanskelig for forsterkeren å drive, kan du prøve å seriekoble alle til 16 ohm. Fyllstoff i kassene kan godt være glava e.l. Dekk bakvegg og sidevegger. Men la det være luft rundt alle elementene. Tipper at mengden fyll blir 25 - 50 % av kassevolum. Dette kan du prøve deg fram til. Det kan lønne seg å bruke tetningslist mellom kasse og elementer. Lykke til!
Tusen takk! Da vet jeg hvordan jeg kommer igang😊👍 blir spennende å høre hvordan settet lyder!