Henge 75" på vegg med stål stendere....

thomash1972

Medlem
21 Mai 2021
2
2
1
Hei,

Noen som har vært borti problemstillingen med innkjøp av ny stor TV (i mitt tilfelle Samsung Q70T 75"), kjøpe veggfeste, planlegge alt i detalj, for så å oppdage at det er ståstendere i veggen (yttervegg) ? Noen som har råd eller tips til hva jeg bør gjøre for å sikre at veggfeste blir godt montert og at TV ikke faller ned ? TV veier 36kg, så jeg antar det ikke er lurt å kjøre kun ekspanderende gipsskruer.... Jeg har kjøpt et Hama's veggfeste slik at TV blir plassert fast helt inntil veggen - dette vil kanskje hjelpe noe sammenlignet med andre veggfester hvor TV kan roteres eller dras ut.Jeg har googlet litt allerede og ser at noen anbefaler å montere en plate utenpå gipsplaten, men hvis dette er beste løsning, så trenger jeg litt detaljråd mht. type plate, skruer, feste av plate etc.... Tips og råd mottas med takk!

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Hei! Fikk du hengt opp? Ville benyttet gipsanker, gipsplugger, mollyplugger el. gjennom både gips og stål for å få en ekstra trygghet for opphenget (gjerne på to eller fire av skruene). Skal ikke være nødvendig med ekstra plate da.

thomash1972

Medlem
21 Mai 2021
2
2
1
Hei! Fikk du hengt opp? Ville benyttet gipsanker, gipsplugger, mollyplugger el. gjennom både gips og stål for å få en ekstra trygghet for opphenget (gjerne på to eller fire av skruene). Skal ikke være nødvendig med ekstra plate da.
Hei, Fikk hengt opp ja men jeg var heldig da jeg faktisk fant noen vanlig trestendere tilslutt. Stender finneren lurte meg litt i starten. Men uten stenderne var planen min å gjøre akkurat slik du foreslår. Utifra alt jeg har lest ville det nok også gått helt fint. TV er nå på veggen og jeg er i gang med å innstallere lyd. Gikk for Q Acoustics 3050i 5.1 oppsett. Veldig fornøyd så langt😊

• Like
Reactions: Nemesis and christr