Hefalompens Batcave

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
138
0
16
Etter kjøp av ny enebolig var planen å lage et diskré kinohjørnet i kjellerstuen.
Etter snur av 200 filmer i 2017 ble hele kjellerstuen bygd til dedikert kinorom, da dette ble fryktelig oppslukende!
Mye av inspirasjonen kom fra andre AVforum medlemmer og det har vært til stor hjelp når utfordringer har dukket opp.
Hele strategien har vært å bygge en hjemmekino som gir en dimensjon jeg ikke ville fått på kino. Ønske har vært å føle mer lyd og dynamikk fysisk på kroppen i tillegg til 4K bildeopplevelse i stort lerret.

Vært nok av utfordringer med kalibrering av projektor og lydbehandle rom da rommet ikke er 100%.
Nå er vi mål.

Rommet har fått nye lettvegger
Skreddersydde sorte kinogardiner på veggene
Taket har fått sort nervøs fløyel snudd motsatt
Dreamscreen Acoustiq skyline diffusorer over sitteposisjon
Ombygd Boston sofa med Transducer innebygd i rammen.
Elite Screen 4K lerret

Egen kinosal entre med plakater og effekter

Elektronikk/kilder
Receiver: Onkyo 3030
Effektforsterker transducers: Aoda MA200
Effektforsterker near field bass: Behringer NU6000DSP
Projektor: Optoma UHD60 DLP 4K
Spiller: Sony UBP-X800

Høyttalere 11.8:
Front: Dali Zensor 7
Center: Dali Opticon Vocal
Back: Dali Zensor Pico
Surround: Dali Zensor Pico
Atmos 4x: Dali Zensor Pico
Sub 2x: Klipsch R-115SW
Transducer 2x: Clark Synthesis TST239
Near field bass: 4x Pioneer TS-W306

Kabler:
Høyttalere: Monster m/Ocelot banana plugs
Sub: Monster Optisk
Effektforsterker: Monster Optisk
HDMI: 2x Audioquest Cinnamon splittet lyd og bildet

Følgende skal kjøpes/oppgraderes med tiden:

Utvide til 6-8 Atmos
Støtte for DTS:X fremfor NEO:X
Støtte for Auro-3D

Vedlegg

Sist redigert:

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
138
0
16
Update subber bak lytteposisjon

Den originale planen var å investere i to Klipsch R-12 bak lytteposisjon for å bedre bassbalansen i rommet.
Etter rommet ble snudd med nye lettvegger ble de to Klipsch R-15 i front svært vanskelig å få justert optimalt.

Etter litt vurdering og inspirasjon gikk heller valget på å prøve noe langt mer spennende som passive 12 tommere.

Det ble Behringer NU6000DSP,
4x Pioneer TS-W306 og to doble bilkasser beregnet for bil.

Etter litt knotting med å sette sammen speakon 4-pin kontakter
Delefilter på 80Hz på INUKEN
Legge inn ny 16A kurs
Seriekobling av elementer per kanal i hver kasse

Dette kom på under 7000kr.

Kort fortalt ble dette helt vanvittig. Hadde ikke sett for meg at det skulle bli så hardtslående og presist.
TS-W306 jobber svært bra med Klipsch i front og Transducer under sofaen.

Vedlegg

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.490
45
48
Dette er jo konge ! :) Veldig spennende med nærfelt subber bak, jeg går med de samme tankene , fikk ikke mindre lyst nå ;)

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
138
0
16
Dette er jo konge ! :) Veldig spennende med nærfelt subber bak, jeg går med de samme tankene , fikk ikke mindre lyst nå ;)

Effekten er helt vanvittig til kinobruk og spesielt dyrt var det heller ikke :) Litt knotting med å sette sammen, men det er jo bare gøy

Så The Conjuring på Blueray i går og ikke opplevd noe i nærheten av de vanvittige bevegelsene i rommet.
Hvem skulle tro at bilelementer og effektforsterker låter så bra til en hjemmekino :rolleyes: Takk til JanB for inspirasjonen

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.402
35
48
Artig at det funka og du fikk det til :)

Ser jo nå at de elementene er både billige og har samme X-max som JBL’ene jeg brukte.

Hva deler du de på?

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
138
0
16
Artig at det funka og du fikk det til :)

Ser jo nå at de elementene er både billige og har samme X-max som JBL’ene jeg brukte.

Hva deler du de på?
Delefilter 80Hz på de fire elementene :) gasset litt på gain
Resten av subbene går på LFE 120Hz fra AVR

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
138
0
16
Hei

Er det noen som har tips til hvordan forbedre mulighetene rundt 4K streaming? Med to HDMI utganger (Dele mellom lyd og bilde)
Ønsker å benytte Dolby Atmos i langt større grad, som for eksempel 4K Atmos lyd fra Netflix og tilgang på andre apper

Sony spilleren har mange begrensninger som ikke Dolby Atmos i Netflix, Sony softwaren stopper Atmos lyd fra MKV-filer (mastroska)
I tillegg finnes det nesten ingen innebygde apper i spilleren. Heller ingen mulighet for Chromecast.

Spiller Sony UBP-X800

Edit:
To spørsmål

Fungerer det i praksis med Oppo UDP-203 HMDI inngang bak? I forhold til streaming 4K signal fra Netflix eller andre apper via Chromecast?
Og klarer den å gi Onkyoen Dolby Atmos lyd fra MKV-filer (mastroska) via ekstern harddisk i USB front?

Vedlegg

Sist redigert: