HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt

Hreple

Medlem
23 Aug 2010
810
0
0
Counterpointer skrev:
Hyggelig at du likte forslaget mrApple :D
Jeg liker ærlig talt alt som har med Miles Davis å gjøre, samt nye produkter 8)

Samtidig liker jeg å lære noe nytt, oppdage noe nytt eller bli fortalt noe nytt. Er vel en av grunnene til at jeg lurker (og skriver en del) her.

Nå venter jeg i spenning på noen Coltrane-plugger. Store, lange og tenor-aktige. Mmmmmm

Nitrius

Medlem
21 Des 2008
330
0
0
Lite spørsmål, pleier å skru volumet på hodetelefon forsterkeren til 0 før jeg slår den av, men er dette noe vits? Mener jeg har lest et eller annet, men kan hende jeg tar feil. Hører også et lite pop i hodetelefonene hver gang jeg skrur av og på forsterkeren, dette er normalt håper jeg? :p

Hreple

Medlem
23 Aug 2010
810
0
0
Nitrius skrev:
Lite spørsmål, pleier å skru volumet på hodetelefon forsterkeren til 0 før jeg slår den av, men er dette noe vits? Mener jeg har lest et eller annet, men kan hende jeg tar feil. Hører også et lite pop i hodetelefonene hver gang jeg skrur av og på forsterkeren, dette er normalt håper jeg? :p
Det lille poppet er så vidt meg bekjent normalt. Selv skrur jeg også stort sett volumet til null før jeg skrur av / på forsterkeren, men jeg vet ikke helt hvorfor. Det vil si, det er ikke forankret i visdom, snarere en slags form for common sense der jeg av en eller annen grunn antar at om noe er galt, så kommer det ikke et så høyt pang som om jeg hadde hatt mye volum gående.

Og det sier vel sitt om min tekniske innsikt i dette ... :-?

mteinum

Medlem
19 Nov 2006
10.544
0
0
mteinum.spaces.live.com
Nitrius skrev:
Jeg gjør ikke dette med Burson HA-160/HA-160D, men Schiit Asgard ser ut til å være litt skummel: NwAvGuy: Banned at Head-Fi!

Bar1

Medlem
22 Mar 2007
1.284
0
36
mteinum skrev:
Jeg gjør ikke dette med Burson HA-160/HA-160D, men Schiit Asgard ser ut til å være litt skummel: NwAvGuy: Banned at Head-Fi!
Eneste hodetelefonforsterker jeg vet om som kan ødelegge hodetelefoner ved normal bruk, er Schiit Asgard. Her må man trekke pluggen til hodetelefonen ut før apparatet slås på/av.
Problemet eksisterer ikke på nyere Schiit Asgard, der det er montert rele.

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.595
0
0
48
Akkurat dette med å skru ned volumet til 0 (eller skru av forsterkeren helt) før en drar ut pluggen burde være like selvfølgelig som å skru av forsterkeren før du drar ut høyttalerkabler. Men det er min mening..... ;-)

Nitrius

Medlem
21 Des 2008
330
0
0
Anfield skrev:
Akkurat dette med å skru ned volumet til 0 (eller skru av forsterkeren helt) før en drar ut pluggen burde være like selvfølgelig som å skru av forsterkeren før du drar ut høyttalerkabler. Men det er min mening..... ;-)
Er vel ikke noe farlig å la hodetelefonkabelen sitte i forsterkeren? Som sagt så har jeg vendt meg til nå å skru volumet på forsterkeren til 0 for å slå forsterkeren av, men lar hodetelefonkabelen stå i. Eller burde den tas ut også?

Hreple

Medlem
23 Aug 2010
810
0
0
Kommer tydeligvis litt an på type forsterker, Nitrius, men så vidt meg bekjent er det KUN Schiit Asgard (tidlig i produksjonssyklus) som i et par tilfeller fant ut at den skulle myrde hodetelefonene ved på/avslåing (såvidt jeg husker, brydde meg ikke nevneverdig om dette da jeg ikke hadde forsterkeren).

Selv har jeg alltid latt hodetelefonene stå i forsterkeren ved av- eller påslag. Her om dagen / natten spilte jeg inn mine nye LCD-2 mens det tordnet og lynte fra en annen DIMENSJON - og det gikk fint - så ... ta det fra en idiot - det går stort sett veldig bra :D

Bar1

Medlem
22 Mar 2007
1.284
0
36
Nitrius skrev:
Er vel ikke noe farlig å la hodetelefonkabelen sitte i forsterkeren? Som sagt så har jeg vendt meg til nå å skru volumet på forsterkeren til 0 for å slå forsterkeren av, men lar hodetelefonkabelen stå i. Eller burde den tas ut også?
Kun hvis du har eldre versjon av Schiit Asgard.

Hreple

Medlem
23 Aug 2010
810
0
0
Bar1 skrev:
Jepp. Mener jeg nevnte det i min post, men det kan ikke sies for ofte. Ingen av Schiit sine forsterkere som selges nå skal ha dette problemet.

Vurderer litt å gå til anskaffelse av en Lyr selv - den ser rett og slett frekk ut. Må dog først leke med Matrix Quattroen min som nå har blitt sendt fra Shanghai, samt se å skaffe meg en O2 med tid, stunder og collegefondet til pjokken (har ventet lenge på å få si det - selv om jeg ikke har barn). :-D

b-ill

Medlem
13 Feb 2005
2.844
0
0
Bar1 skrev:
Det var vel aldri noen som har blitt bekreftet ødelagt, bare at det var fare for at noe galt kunne skje, ifølge Schiit selv?

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.595
0
0
48
Nitrius skrev:
Nope, som de andre sier så er ikke dette et problem på de fleste forsterkere ved av/påslag. Jeg tenkte mer på når du tar ut pluggen, der er det mange som slurver. Beklager om jeg var litt tvetydig på akkurat det....

bircoff

Medlem
15 Jan 2009
1.095
0
0
Sitter og og tester ut vinylen min på headfi-setupet. Har for første gang ordentlig forsterkning til fra vinylen til hodetelefonene. kjører:

Project Essential-->Bellari VP130 (rør)-->Schiit Asgard--> AKG K501.

Må ærlig innrømme at svakhetene til K501 aldri har vært tydeligere enn nå. Hører på Tom Waits - Glitter and Doom Live (180g), og de stakkars klokkene høres ut til å ha blitt vettskremt av den grove stemmen til Mr. Waits. Stemmen hans sprekker fullstendig opp under åpningstracket. Skuffende.

Ref diskusjonen over:
Jeg tar forresten alltid volum til 0, og klokkene ut av kontakt før jeg slår av Asgard. Videoen fra NwAvGuy satt en solid støkker i meg.

Bar1

Medlem
22 Mar 2007
1.284
0
36
b-ill skrev:
Det var vel aldri noen som har blitt bekreftet ødelagt, bare at det var fare for at noe galt kunne skje, ifølge Schiit selv?
Som du ser av videoen blir driveren og oppheng most. Selv om den forsatt virker uskadet og lager lyd, vil domen, oppheng og svingspole ha blitt påført uopprettelig skade.
AKG bekrefter at 0,25V DC kan ødelegge driveren. Schiit Asgard gir 15 ganger mer, 2,2 V DC.
Etter et antall slike on/off sykluser vil driveren dø:

[YOUTUBE]tCZ-AJQOiDg[/YOUTUBE]

link:
Schiit Asgard on/off cycle K702 - YouTube

hele tråden hos head-fi.org:
What causes this (amp related)?

kommentarer fra NwAvGuy (etter han blir bannet):
NwAvGuy: Banned at Head-Fi!

Når det gjelder det såkalte "oppgjøret" mellom EN moderator på head-fi og NwAvGuy, velger jeg å tro på den som ikke har head-fi.org som inntektskilde...

b-ill

Medlem
13 Feb 2005
2.844
0
0
Bar1 skrev:
Som du ser av videoen blir driveren og oppheng most. Selv om den forsatt virker uskadet og lager lyd, vil domen, oppheng og svingspole ha blitt påført uopprettelig skade.
AKG bekrefter at 0,25V DC kan ødelegge driveren. Schiit Asgard gir 15 ganger mer, 2,2 V DC.
Etter et antall slike on/off sykluser vil driveren dø:

[YOUTUBE]tCZ-AJQOiDg[/YOUTUBE]

link:
Schiit Asgard on/off cycle K702 - YouTube

hele tråden hos head-fi.org:
What causes this (amp related)?

kommentarer fra NwAvGuy (etter han blir bannet):
NwAvGuy: Banned at Head-Fi!

Når det gjelder det såkalte "oppgjøret" mellom EN moderator på head-fi og NwAvGuy, velger jeg å tro på den som ikke har head-fi.org som inntektskilde...
Ja, jeg skrur selv ned lyden, drar ut ledningen og så slår den av. Men jeg kan ikke se noen som faktisk har ødelagt noen hodetelefoner med Asgard?

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Fra head-fi.org vedrørende Lyr: "And one pair of D7000's with blown drivers and 2 pairs of Ed. 8s.....still too risky for me.". Kan ikke huske å ha lest om slike konskevenser for Asgard, som NwAvGuy sjekket.