HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt

Bar1

Medlem
22 Mar 2007
1.284
0
36
Hellnoob skrev:
Dessuten skal en være klar over at til tross for at det ikke har vært et tema på forskjellige forum, er dette en like aktuell problemstilling for en rekke andre hodetelefonforsterkere (og forsterkere generelt), så her er ingen trygge :mrgreen:
Det stemmer ikke helt. Single-ended konstruksjoner, f.eks. Schiit Asgard, er mer utsatt for DC på utgangen i forhold til en push-pull konstruksjon eller op-amp.

bircoff

Medlem
15 Jan 2009
1.095
0
0
Bar1 skrev:
Det stemmer ikke helt. Single-ended konstruksjoner, f.eks. Schiit Asgard, er mer utsatt for DC på utgangen i forhold til en push-pull konstruksjon.
Gjelder dette også Klasse A forsterkere for høyttalere?

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
Takk for presiseringen, Bar1. Jeg mente overhodet ikke at alle hodetelefonforsterkere og forsterkere kan få likestrøm på utgangen.

Bar1

Medlem
22 Mar 2007
1.284
0
36
bircoff skrev:
Gjelder dette også Klasse A forsterkere for høyttalere?
Høyttalere er robuste i forhold til hodetelefoner, men ja det kan være et problem der og.
Det gjelder forsåvidt alle forsterkere, hvis de ikke har en god konstruksjon...

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Hellnoob skrev:
Det er kun ved av- og påslåing at noen (få) har fått ødelagt sine hodetelefoner. Det skjer ikke under bruk.
Riktig. Hold volumet på 0 ved av-/påslag.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Hellnoob skrev:
Dessuten skal en være klar over at til tross for at det ikke har vært et tema på forskjellige forum, er dette en like aktuell problemstilling for en rekke andre hodetelefonforsterkere (og forsterkere generelt), så her er ingen trygge :mrgreen:
Ikke riktig. Men, jeg følger samme prosedyre uansett.

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
Tiger skrev:
Riktig. Hold volumet på 0 ved av-/påslag.
Jeg tror ikke det er nok om en får ("uplanlagt") likestrøm på utgangen - en må koble fra hodetelefonen også.

Når det gjelder din "ikke riktig"-kommentar - det jeg forsøkte å skrive var at "uplanlagt" likestrøm på utgangen kan skje andre hodetelefonforsterkere og forsterkere enn Schiit sine også - og det er riktig.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
@ ikke riktig kommentar = særdeles få pr. nativ design.

0 i volum gir ikke den peak som er skadlig for hodetelefonene, så det er derfor Schiit anbefaler den spesifikke prosedyren for av/påslag. Prosedyren er fornuftig uansett headamp / hodetelefon. For oss paranoide...

TRS-pluggen gir små kortslutininger ved inn / ut, men ingen siginifikante når volumpot er satt til 0.

Så lenge man har volumpot på 0 så er Schiits problemer for brukeren marignale. Dvs. man kan se bort fra dem. Eneste unntaket er ved strømbrudd...

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
Tiger skrev:
@ ikke riktig kommentar = særdeles få pr. nativ design.
Jeg er enig i at det er få, men ikke null.

Så i klartekst er din vurdering at det holder å sette volum til null og at det ikke er nødvendig å unplugge? Det er i såfall min foretrukne fremgangsmåte.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Når man skal unplugge ... så setter man volumpot til 0. Det er Schiits anbefalte fremgangsmåte, samt de største kritikernes enighet når det gjelder fremgangsmåte. Når det gjelder Lyr: Se innlegg fra Schiit nylig / lenger fremme i denne tråden. :)

maddie

Medlem
22 Jul 2005
1.739
0
0
.

Nå er jeg altså offshore og har fått hørt en del på mine nye Øreklokker
AKG 271mkII som jeg kjøpte for dette bruket.

Må bare få si hvor fornøyd jeg er med de. Må være det beste kjøpet innen hifi jeg har gjort sålangt. Fattige 1800 kr for så god/klar lyd trodde jeg ikke var mulig. Noen som vet om det er noe inspillingstid på disse forressten ?

Mangler litt "utklingning" i diskanten og litt "rom" i forhold til høytallerene hjemme men de er absolutt gode nok til å lytte seriøst synes jeg. Stenger viftestøy og slikt som er overalt på båten ute, i tillegg til at man ikke plager de andre med lyd :).

Petter-S

Medlem
23 Des 2006
389
0
0
Var ute å kjøpte meg AKG K450 på Soundgarden her på fredag til skarve 595,- Må si jeg er veldig imponert. Det er et veldig gøyalt par med hoedetelefoner. Skal primært bruke det kun til trening.

Skal igså han handle meg en liten mp3-spiller. Er litt i tvil for hva jeg skal gå for. Enten blir det ipod nano 6.gen eller så blir det Sandisk Sansa Clip.

Petter-S

Medlem
23 Des 2006
389
0
0
Er egentlig 50-50. Har i grunn sagt til meg selv at jeg aldri skal ha et apple produkt igjen, men denne saken var flott :p Dersom jeg skal ha ipod så skal itunes innstalleres i VM.

Ser at de Sansaen blir en smule billigere med 16gb sd kort.

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.595
0
0
48
Den er jeg vel egentlig bare "nødt" til å kjøpe. Om ikke for annet så av ren nysgjerrighet over hva de klarer å få til dynamisk til under $300.

Liker godt utseendet til HifiMan. Synd at en ikke kan få treverk som "optional".....

Labbetuss

Medlem
29 Nov 2004
8.029
0
0
Fiffig at de har startet med dynamiske 'foner også, men skulle jeg kjøpt HiFiMan måtte det nesten vært en orthodynamisk :)