HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt

Lain

Medlem
9 Jul 2012
24
0
0
Min Yulong D100 MKII er dessverre på vei i retur til kina.
Typisk å få defekt vare når man bestiller dyrt ifra det vide utland.

Men i det minste fikk jeg et spark i ræva til å selge unna litt.
Fått solgt videre både mine HD650 og ATH-m50.

Og derfor fikk jeg disse her om dagen.

Vedlegg

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
Jeg har en del Stockfish-plater - OG HD800 - men forstår ikke helt koblingen? Jeg kjøpte forøvrig Stockfish før HD800... de kan fint lyttes til med andre høyttalere eller hodetelefoner :)

Pinguz

Medlem
6 Nov 2006
4.097
0
0
Etter et par måneder hjemme på sommerferie med stort sett lytting på den nye "stue head-fien" Violectric V200 og HE-500, er det tilbake på jobb med reise oppsettet Fiio E9+E7 og ATH-M50, og jeg må si at jeg fortsatt har mye glede av dette oppsettet også. Det har et litt mindre lydbilde og kan være litt spis i toppen, men det har en fin og fyldig bass som drar opp morrofakteren :)

Sitter å vurderer oppgraderinger av hjemme oppsettet med en V800, hadde jo vært morro å hørt hvordan denne er i forhold til den innebygde USB modulen i V200, angrer vel litt på at jeg ikke bare kjøpte 800+200 samtidig, men når jeg kjøpte V200, så var den prismessig litt i overkant av hvor mye jeg egentlig hadde tenkt å bruke på forsterkeri.

Trur kanskje jeg skal kjøpe meg en Q-cable til HE-500 også, den medfølgende kabelen er 2m lenger enn jeg trenger og veldig "mikrofonisk".

mteinum

Medlem
19 Nov 2006
10.544
0
0
mteinum.spaces.live.com
Hellnoob skrev:
Jeg har en del Stockfish-plater - OG HD800 - men forstår ikke helt koblingen? Jeg kjøpte forøvrig Stockfish før HD800... de kan fint lyttes til med andre høyttalere eller hodetelefoner :)
Stockfisch har gjort tilsvarende for andre merker, feks: B&W som jeg har i samlinga:

Pinguz

Medlem
6 Nov 2006
4.097
0
0
mteinum skrev:
Jeg har fått inn en spennende konstruksjon bestående av drivere basert på amt/heil prinsippet.

Disse kobles til en transformator (TR-2) for så videre til en effektforsterker.
Så hvordan er lyden i disse? Låter de bedre enn de ser ut? :mrgreen:
Hvilken prisklasse ligger de i?

mteinum

Medlem
19 Nov 2006
10.544
0
0
mteinum.spaces.live.com
Pinguz skrev:
Så hvordan er lyden i disse? Låter de bedre enn de ser ut? :mrgreen:

Dette låter bedre enn alt annet jeg har hørt før. Parkerer glatt AKG 702 og HiFIMAN HE-6.

Litt om komfort:

Disse er mer i retning av hodehøyttaler enn hodetelefon. De er relativt lette med sine 320gr. Mestparten av vekta sitter i selve elementene. Du "trer" disse nedover hodet, ikke la putene presse mot ørene, men ha de hengende slik at de så vidt berører hodet. Det er to stålbøyler kledd i lær som berører hodet. Mitt hode har ikke noe problemer med dette over lengre tids lytting.

Lar man klokkene presse mot ørene vil man få for mye bass. Gitt dette så betyr det at disse lekker lyd inn og dermed også ut. Skal du få noe glede ut av disse trenger du et stille lytterom.

Lyd:

Disse klokkene flytter luft. MYE luft. Sett på en liveplate og du er solgt. Disse skaper en illusjon om å være der da opptaket ble gjort. Dypbass gir mye informasjon til hjernen om hvordan romstørrelse, refleksjoner mm. oppfører seg. Dette i kombinasjon med en fantastisk detaljrikdom oppover gjør at disse skaper en flott reallisme. Klassisk musikk er ett stort bravo. Orkesteret brettes ut og man kan vitterlig se seksjonene foran seg.

De er meget avslørende på musikk som serveres. Er kilden komprimert, så blir også resultatet det. Jeg holder seriøst å se på mer høyoppløste kilder nå. (visakortet har seriøst fått brent seg i sommer)

I korte trekk:

Disse er vanskelige å legge fra seg når man først har funnet roen og musikken.

Pinguz skrev:
Hvilken prisklasse ligger de i?
Høy.

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
Sitter å koser meg med ny head-fi : AKG Q701 på en Aune X1 DAC. Til nå bra fornøyd med begge deler. Håper Q701 åpner seg mer opp, slipper litt mer i bassen og at toppen roer seg et lite hakk etter innspilling.

Hadde for et par år siden K701 på en rørforsterker, føler ikke toppen var like hard da. Kanskje det er Aune X1 som er litt kvass, eller det bare er innspilling som mangler. Vi får håpe på det siste.

zeezar

Medlem
31 Jan 2007
6.567
0
0
Quisten skrev:
... Kanskje det er Aune X1 som er litt kvass, eller det bare er innspilling som mangler. Vi får håpe på det siste.
Er redd det er Aune X1 som er kvass i øvre sjikt. Snakker av egen erfaring.

maholst

Medlem
25 Okt 2011
108
0
0
Noen som vet av en hodetelefon DAC som kan brukes eksempelvis mellom både PC og Iphone? Det jeg tenker på er å bruke kabelen som går fra Iphone - USB, noen som vet om det går?

Pinguz

Medlem
6 Nov 2006
4.097
0
0
Tenker du på en Hodetelefonforsterker og DAC i en enhet? Jeg bruker en Fiio E7 og E9, E7 fungerer da bare som forsterker når den er koblet til iphone, og som DAC og forsterker når den er koblet til PC.

maholst

Medlem
25 Okt 2011
108
0
0
Pinguz skrev:
Tenker du på en Hodetelefonforsterker og DAC i en enhet? Jeg bruker en Fiio E7 og E9, E7 fungerer da bare som forsterker når den er koblet til iphone, og som DAC og forsterker når den er koblet til PC.
Har egentlig en liten forsterker innebygd i PSB'ene, så egentlig bare en DAC som fungerer på både iPhone og PC, men det fins kanskje ikke? Om det også er en forsterker gjør jo egentlig ingenting.

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
zeezar skrev:
Er redd det er Aune X1 som er kvass i øvre sjikt. Snakker av egen erfaring.
jeg TROR klokkene nå begynner å roe seg litt.

Skarphet kan også skjyldes litt for heftig volum da lyden er så vanvittig ren at man helt glemmer å begrense seg.

Til vanlig liker jeg litt framoverlent og energisk spillestil, så det er ikke for meg helt mørkt dette her.

Ellers vil jeg si Aune X1 DAC leverer en bra pakke som dac og forsterker for så lite penger som den faktisk koster.