HD formatkrigen.

Status
Stengt for ytterligere svar.

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.211
0
0
tklev skrev:
Tok meg friheten og la inn hvilke titler som var Combo, som forventet er det akkurat disse titlene som selger dårligst i forhold til Blu-Ray utgaven.. Lurer på hvor lang tid det tar før filmselskapene innser dette? Vi vil ikke betale 5$ ekstra for noe vi ikke trenger!

Enig, dette sa jeg tidlig i format-kampen. Kombo kan være en god idé, men det kan ikke koste mer enn DVD (i såfall kun marginalt mer), kun da vil potensielle HD-kjøpere heller pense over på kombo.

På et tidlig stadium sa enkelte at kombo var vesentlig fordel ved HD DVD ;-)

Pogwaq

Medlem
23 Okt 2003
13.811
0
0
www.barsk.org
Andy_Dandy skrev:
Passer bra for deg slagordet i nicket ditt foresten.

Vel, jeg tenkte jeg skulle kikke litt over, og trengte ikke lete lenger enn til post 1 for å finne et passende eksempel. Du kan ikke ha fulgt denne tråden godt om du ikke har registrert at holdningene som kommer frem der er delt av de fleste (ikke alle) BD-støttene i denne tråden her.

Litt moro at de nå blir litt mer usikre, og blir konfrontert med sin tidligere så ukritiske holdning. Det var det jeg mente med at ydmykhet er bra, selv når man seiler i medvind.

Ydmykhet er definitivt bra. Derfor er jeg, som eier av en BD-spiller og en stabel film, lei av å høre hvor hjernevaskede BD-fans er, og hvordan Sony er så fæle og, eh, empiriske. Om man skal komme med beskyldninger mot et individ eller en gruppe bør man underbygge det med sitater, ikke bare slenge ting ut i luften.

Haavard74

Medlem
18 Okt 2006
712
0
0
crank skrev:
Dette kan helt klart være med å bekjempe nedlastning, videobransjens største fiende.

Tipper det er en del Directors på telefonen til studiosjefene til Universal og Paramount med spørsmål om HDDVD fikser dette.
AMIR har sikkert et svar om at folk ikke vil se 3D tenker jeg:twisted:

Nå er jo fortsatt data lagret på samme måte på BD som på HD DVD da, så det burde ikke være noe i veien for at man skal kunne lage 3D med hd dvd også.

Men hvordan får de til å lage 3d fra et 2d signal? det ligger jo ingen informasjon i bildet om hvor langt unna kameraet ting er. På de 3d-brille utgavene som allerede finnes på dvd så er jo fargene forskjøvet og du får dermed en 3d effekt med brillene på, men hvis spilleren skal gjøre dette on-the-fly så må det jo bli ganske mye feil. Eneste metoden er jo å regne på størrelses forhold og ut i fra det regne ut hvor langt bar "referanse"objektet de andre tingene befinner seg. (her har den jo også problemet med at den faktisk ikke har noen "referanse" i bildet med fastsatt størrelse)

eksempel:
en gutt står forran en vegg med en svevende 0,5l brusflaske ved siden av seg. Hvis veggen fyller hele skjermen så er det umulig for maskina å regne ut hvor langt bak veggen er! (mulig å bruke skygger men da må du vite vinkel og avstand til lyskilde) Og flaska som svever har jo ikke maskina noen mulighet til å plassere. Den vet jo ikke om det er en halvliter eller 1,5 liter. Hvis maskina anntar at veggen er ca 1 meter bak gutten og at flaska er 1,5 liter. Skal den plassere flaska bak veggen da og ikke vise den?

Jeg lurer på hvordan resultatet er fra denne "3D-maskina" til blu-ray

Huff det her ble veldig OT

Esp1

Medlem
1 Nov 2004
2.860
0
0
espen-b.home.online.no
Teebee skrev:
Du argumenterer for at ett format ville gitt bedre konkurranse mellom studioene. Mitt poeng er at vi hadde hatt kun ett format dersom Sony hadde respektert DVD Forums avgjørelse om HD DVD som etterfølger til DVD.

Og poenget er?

DVD Forumet (hvor også alle hovedaktørene bak BD er med) er en sammenslutning av firmaer som var enige om å lage en 5 GB plate. Hverken mer eller mindre.

I den saken er DVD Forum = Toshiba, mens de fleste andre har havnet i BD leieren.

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.589
2
38
Herminator skrev:
Transformers er jo en grunn i seg selv til å skaffe HD DVD!!! Noen som vet når den kommer ut på HD DVD?

Nei, men det er rimelig god grunn til å anta at den kommer ut på HD DVD samtidig som vanlig DVD. Jeg husker ikke om noen har hintet om når DVDen kommer ut, men jeg vil gjette sånn ca. midten av november.

RobertB

Medlem
5 Jun 2007
60
0
0
Synes ærlig talt at Transformers er litt oppskrytt. Artig film med masse kule effekter men ikke en "må ha" film for min del. Men det blir jo spennende å se salgstallene på denne på HD formatet når den kommer ut.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
1
38
Mozze skrev:
Det er vel her nøkkelen til problemet ligger. Sikkerhet og brukervennlighet har tradisjonelt ikke gjort det særlig godt sammen. Man får ikke i pose og sekk, så enten knekkes 'koden' eller så får brukeren store begrensninger. Ser man fra musikkbransjen så går dette kun utover de som uansett kjøper varene på ærlig vis. Jeg har ikke noen tro på at BD+ blir noe ubetinget suksess, Sony har for mye svin på skogen mht til kopisperrer (rootkit f.eks). Og det til tross for at det strengt tatt bor en liten BD-fanboy i meg ;)

Når det gjelder musikk så skjønner jeg analogien - legge cd over på mp3-spiller osv, men akkurat det er vel ikke så aktuelt for HD media? Eller er det andre begrensninger du tenker på? Nytelse av HD film er vel noe som i nærmeste framtid i hovedsak vil foregå i hjemmekinoen hjemme på dedikert spiller?

tomsavini

Medlem
15 Jun 2005
1.713
0
36
53
wotg skrev:
Bram Stoker`s Dracula, den skulle jeg gjerne sett i HD. Er det sone 1 eller 2?

Er superduper spent selv... Introen på Dracula - slaget, og det i kirken, er noe av det beste jeg legger mine øyne på. Fantastisk visuelt

Andy_Dandy

Medlem
6 Jan 2007
1.399
0
0
tklev skrev:
Dersom du snur litt på spørsmålet, hvor mange av disse fanatiske Sci-Fi fansene kommer til å kjøpe seg HD DVD spiller for å nyte serien i best mulig kvalitet. Det kommer nok utvilsomt til å selge noen HD DVD spillere dette også..

Jepp, og det er heller ingen tvil om at Sci-Fi gjør seg best på HD (DVD)...... ;)

torsteinvh

Medlem
24 Jul 2003
3.491
0
0
teedjay skrev:
Kan vel anta at de som ikke er merket som eksplisitt regionsfri har sperre. Korrigert for de 30 Paramount titlene som forsvant blir det da 130 regionsfri av 295 totalt (ca 44%).
Jeg gjorde en liten sjekk av samlingen hjemme, utifra merkingen bak så var 27 av 44 filmer, mao ca 60%. 7 av filmene er imidlertid sonefrie selv om de er merket sone 'A', så reelt antall sonefrie er 34 av 44, eller 77%.

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.589
2
38
tklev skrev:
:D Du har begynt å svare deg selv nå?

Jeg synes det er mye greiere å forholde meg til personer jeg kommer overens med ;)

tklev skrev:
Dette er iallefall en artig test å ta dersom en er cola-fanatiker, tror mange blir overrasket av hvor stor forskjell beholderen har for "illusjonen av smak".

Jeg er litt uenig i at du kaller det "illusjonen" av smak. Jeg mener beholderen setter sitt preg på smaksopplevesen. En vel så interessant test kan være å gjøre den samme testen med metallkrus, vanlig glass og et plastbeger også. Gjerne med forskjellige colakilder i hvert beger.

Andy_Dandy

Medlem
6 Jan 2007
1.399
0
0
Appeti skrev:
Blu-ray Disc Statistics
I følge denne oversikten så ser det ut til at det av utgitte BD titler så er fordelingen BD 25 - 56,67 % mot BD50 - 43,33 %. Tror ikke kommende titler er med på denne oversikten.
Leste av denne oversikten at det er 143 titler på BD50 til nå.
Er spill inkludert i disse 10 millionene?
Skal ikke begi meg ut på om påstanden om 10 mill produserte er riktig eller ikke, men jeg syntes du er veldig rask Andy_Dandy med å påstå at dette er oppblåste tall.

Neida, påstår ikke at de ikke har produsert 10 mill. GB disker, men om de skal holde seg på det nivået i produksjon fremover, så må de se å få solgt både mer filmer og spill på 50GB plater snart......

e-h

Moderator
21 Apr 2006
1.122
0
0
Som dere kanskje vet så har Amazon.com et "kjøp to, betal for en" tilbud på BD akkurat nå. Tilbudet gjelder kun utvalgte filmer, men jeg så mitt snitt til å bestille Pirates of the Caribean 1 og 2. Kanskje flere også har gjort nettopp det :)

RobertB

Medlem
5 Jun 2007
60
0
0
Skyline GT-R skrev:
Ingen andre som har fått med seg dette;

Bay says 'Transformers' DVD could have been better - USATODAY.com

"As a director, my critical eye is that Blu-ray is where my money is. Consumers are smart, and they are going to wait it out."

Ja, så langt har iallefall ca. 60-70% av konsumerene vært smarte, og høyere andel blir det nok!

Joda Skyline :mrgreen: postet om det for ei side eller to tilbake. Er som å vifte å vifte med en rød klut foran oksen dette og jeg er ikke tung å be :mrgreen:

tahustvedt

Medlem
12 Des 2002
3.432
0
0
Det var en fin spin på at Blu-Ray ga bort tusenvis av filmer for å holde følge med Transformers-salget i statistikken. :D

Mozze

Medlem
5 Mai 2005
1.974
0
0
oeyklaus skrev:
Jeg for min del håper HD DVD vinner, men skal nok døyve et evnt. tap med en Playstation 3, verden går tross alt videre!
Har endelig fått bestilt PS3 jeg også, så jeg har allerede begynt å pleie min egen selvmedlidenhet ;) Billig inngangsbillett til HD-verdnen + meget fleksibelt bruksområde selvom BD skulle forsvinne totalt.

Både de filmene jeg har og kommer til å anskaffe vil funke fint på PS3'n i årevis selvom verden skulle fortsette i det røde sporet. Samme vil jo gjelde for HD DVD gutta hvis BD 'vinner'. Selvom Warner velger sider, spesielt rødt, er det masse BD filmer på vei ut, utleiestedene har endel osv osv. Skjer lite over natta uansett om krigen så og si er avgjort.
Alt annet utstyr vi kjøper (skjerm, reciever, høyttalere osv) koster stort sett mere enn selve avspilleren, så om man må bytte format i løpet av et år eller to så er det ikke noen krise.
Jeg kommer selvfølgelig til å gni meg stille i henda hvis BD 'vinner', men skal prøve å ikke gni det for mye inn ovenfor HD DVD gutta. Sidevalg i innovatørfasen i denne krigen medfører uansett en kalkulert risiko med ca 50/50 sjanse for å gå av med seier. Hadde det ikke vært for dere hadde ingen av formatene fått fotfeste uansett.

SVS! -man

Medlem
11 Jan 2005
7.316
0
0
Fredrikstad
Andy_Dandy skrev:
Jepp! Der traff du spikeren midt på hodet!
Så når man får en 1080p-oppskallert SDDVD-spiller til $50, så er det god butikk for kunden å kjøpe en 1080i-oppkallert spiller til $99?

Da skal den spikeren ha et rinelig stort hode:mrgreen:

cognito

Medlem
4 Jan 2007
1.138
0
36
Jeg tror ihvertfall ikke det resulterer i at de løper ut å kjøper en BD spiller til 400 dollar.

Doc.G

Medlem
18 Sep 2005
4.817
0
0
47
Steinkjer
Bodin skrev:

bump

Is Sony Signaling End of War Over HD Video?

In the first hint that he may be reconsidering whether to continue the battle with Toshiba over high-definition video, Sony chief Howard Stringer said Wednesday that the format battle between the two companies has become "mostly a matter of prestige." In a speech in New York Thursday night, Stringer also suggested that the battle over Sony's Blu-ray system and Toshiba's HD DVD "doesn't mean as much as all that." At one time, he suggested, it might have been possible to unify the two formats, and if time travel were possible he would try to do that now. He decried the decision of Paramount/DreamWorks to sign an exclusive deal (worth a reported $150 million) to release films exclusively in the HD DVD format. "We were trying to win on the merits, which we were doing for a while, until Paramount changed sides," Stringer said.

SVS! -man

Medlem
11 Jan 2005
7.316
0
0
Fredrikstad
ARTY skrev:
Du tror det er desperasjon.
Det du ikke ser, er det store bildet.
Hvorfor er ikke dette en bevisst strategi fra Toshiba?
Og er du så dum at du tror Toshiba betaler butikkpriser for filmer som de legger med en spiller sånn at ditt regnestykke blir; 4 filmer = $99? Regner med at de betaler 2-3$ max. pr. film. Kanskje filmselskapene sponser filmene?
Nei, selsagt tror jeg ikke det. Men det sier i hvertfall hvor mye Toshiba verdsetter en spiller. Kunne like gjerne ha stått i annonsen: Kjøp 4 HD DVD-filmer, få en spiller på kjøpet. For antaglig tjener de mer på filmene enn spilleren. Synes du en slik annonse hadde virket desperat, da?
ARTY skrev:
Det er en kanibalisering av PS3. Hva blir igjen av den PS3 som de originalt lanserte. Hvorfor kan MS tjene penger på x360 mens Sony desperat kanabiliserer PS3? Ikke for å tjene penger på PS3, men for å ikke tape penger like fort som de har gjort hittil. De har jo tapt milliarder i dollar hittil, så mye at de måtte selge ut et selskap de eide for å finansiere videre drift av spilledivisjonen.
Og det kalles ikke desperasjon :mrgreen:
Nei, da. Ingen kanabalisering, som du kaller det. De tok vekk PS2-kompatibilitet. For få hundrelapper man får for PS2 på bruktmarkedet nå, så kan man like godt beholde den. Av det som ble fjernet, så var det vel kun en USB inngang, samt minnekortleseren og 20GB mindre HDD. Fortsatt har den innebygd Blu-ray spiller, 40GB HDD, HDMI, 1080p (24fps) til $399.

Xbox360 har kun 20GB HDD, 1080i og ingen mulighet for HD DVD. Det til en pris på $349. Skal du spille av HD DVD-filmene med add-on koster pakka $529. Og da blir det enda en boks til.

Så den holder nok ikke ARTY.

ARTY skrev:
Toshiba må ikke selge en spiller til den lave prisen.
Men de vil selge til den prisen, det er en vesensforskjell.
Det er bare du i din snevre BD fanboy oppfatning som sier at Toshiba måtte selge til den prisen.
Hvis de måtte selge så hadde det vel vært mer naturlig at de fortsatte med den prisen lengere enn en Halloween helg for å drive kunder til Walmart og Best Buy osv. ?
Så hvorfor har akkurat denne spilleren siden mars 07, da den i mars ble satt ned til $399, så til $299, så til $199 og nå til slutt til $99. Er det fordi den solgte så godt :rolleyes:?

ARTY skrev:
Husker du ikke DVD spillere i matbutikkene i Norge for noen år siden helt nede i Kr.300?
Hvem betalte for det gildet? Japanske CE? Kinesiske CE? Filmselskapene? Rimi,Rema, Obs?
Var det noen som MÅTTE selge dem til den prisen?
Det har du jo for så vidt rett i. DVD-spiller markedet var synkende. Noe måtte gjøres for at folk kjøpte flere enn en spiller pr husstand. Dermed gjorde billigmerkene sitt inntog. I dag innrømmer bransjen at de tjener lite penger på spillere eller at de taper penger på filmsalget, fordi prisene er så lave

Forskjellen er jo at DVD var allerede et verdensformat og var godt etablert da disse prisene kom.

Men vi får se hvilken hvilken konsoll det selges mest av denne julen her i Norge eller i USA...DinSide Data - Sjokkpris på Playstation 3

Status
Stengt for ytterligere svar.