Har jeg blitt "lurt"?

bts

Medlem
6 Apr 2019
4
0
1
Hei.

I går fikk jeg plutselig "no signal"-melding på HDMI-porten på en gammel Samsung-TV (LE40M61B). Etter mange forsøk på utbedring gav jeg opp og tok turen til Elkjøp. Planen var å kjøpe LG OLED55C8. Jeg traff en ivrig selger som mente at QLED og OLED ikke fungerte særlig fra om man har store vinduer i stuen og viste meg i stedet Samsung UHD55NU8005 til kr 15 990. Denne var ifølge han et mye bedre kjøp. Var hadde min tvil og ville i stedet ha LG'en som Elkjøp solgte til kr 14 990. Denne hadde de selvsagt ikke på lager. I og med at jeg hadde behov for TV nå så endte det med at jeg kjøpte Samsung'en, men fikk en "god" pris på kr 15 000. Jeg er fortsatt i tvil og forsøker å finne ut mer om denne TV'en, men det viser seg litt vanskelig. Jeg har 50 dagers åpent kjøp og vurderer å bytte inn TV'en igjen.

Hva tenker dere? Er Samsung'en en god TV? Eller burde jeg gå for LG?

TSØ

Medlem
16 Mai 2010
9
0
1
Når det gjelder lys i stuen er det nok ganske stor forskjell på Qled og Oled. Førstnevnte er bedre på lysstyrke.
Ellers er det vel klassisk Elkjøp/Power strategi å rakke ned på modeller de er utsolgt for...

Sist redigert:

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.350
22
38
Om det er en bra TV må du nesten avgjøre selv. Prøve og feile med litt innstillinger? Velger man å beholde den uten å være helt fornøyd, vil nok tenke hele tiden "hva om jeg hadde gått for den jeg egentlig ville ha?".

Nå kjenner jeg ikke til noen av disse, men det er klart at Oled har sine styrker. Igjen så ser det ut som den du nå har gått for har svært gode tilbakemeldinger fra brukere?

bts

Medlem
6 Apr 2019
4
0
1
Takk for tilbakemeldinger. Er dessverre litt sånn at jeg tenker "hvorfor valgte jeg ikke den jeg egentlig ville ha". I forhold til gjenskinn så synes jeg ikke denne er bra, uten at jeg vet hvordan dette vil bli på f.eks. OLED. Registrerer også at den har fått mye gode tilbakemeldinger hos Elkjøp. Jeg skal forsøke meg litt frem. Problemet er at jeg tenker at QLED/OLED er nyere teknologier og da mer fremtidsrettet. Men mulig jeg er påvirket av media :)

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.350
22
38
Takk for tilbakemeldinger. Er dessverre litt sånn at jeg tenker "hvorfor valgte jeg ikke den jeg egentlig ville ha". I forhold til gjenskinn så synes jeg ikke denne er bra, uten at jeg vet hvordan dette vil bli på f.eks. OLED. Registrerer også at den har fått mye gode tilbakemeldinger hos Elkjøp. Jeg skal forsøke meg litt frem. Problemet er at jeg tenker at QLED/OLED er nyere teknologier og da mer fremtidsrettet. Men mulig jeg er påvirket av media :)
Magefølelsen har ofte rett, men det er til syvende og sist øyet som ser. Hadde du blitt mer fornøyd om du en dag hadde sittet der å opplevd innbrenning? Opplever du lyslekkasjer/clouding? Hvis ikke sistnevnte og sortnivået er tilfredstillende ville jeg beholdt den. Hvis ikke; bytt til en QLED/OLED.

Og ja, nyere teknologi er ofte bedre, men ingen av teknologiene er foreløpig "perfekt". Vi er også lettpåvirkelige kjøpetryner hele gjengen, enten vi vil innrømme det eller ei

Ha en god lørdag og kos deg med skjermen du har i første omgang! Det vil alltid finnes noe bedre...

Yap006

Medlem
6 Apr 2019
2
0
1
Nu8005 er en grei tv, men ikke på nivå med oledc8 eller Q9FNAT/Q8DNAT. Er nok en annonsemodell fra Elkjøp, derav den til tider lave tilbudsprisen

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
QLED er ikke noe "nytt", det er en LCD TV med LED baklys - punktum. Navnet likner bare på OLED, og alle tror det er noe "nytt og bedre". Samsung er smarte ;)

Reactions: americanFord

Sebra

Medlem
10 Jan 2010
1
0
1
44
Hadde absolutt gått for OLED LG. Du kan nå få kjøpt LG OLED55E8 som nå koster 14 990 hos elkjop. Denne Tven kostet 45 000 da den kom ut i april 2018. Ser dette som et mye bedre kjøp enn en Samsung 55NU8005 som de har hatt på tilbud minst to ganger til 7990, og hadde en fullpris 15990 når den kom ut i april 2018. Kan se at selger heller vil selge deg en Samsung 55NU8005 da de har en langt høyere fortjeneste på den enn på OLED tven. Synes du LG OLED TVen blir for mørk i stuen kan du jo gå for Samsung 55Q6FNAT til 7 990 (Den kostet 18 000 da den kom ut i juli 2018) som er modellen over Samsung 55NU8005. Synes også det er vel stiv pris å betale 15 000 for 55NU8005 Når du kan kjøpe Samsung 75NU8005 for 16 990.

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.454
31
48
43
Livsfarlig å gå på disse kjedene å kjøpe ting om man ikke følger med!
Jeg blir like skremt hver gang jeg ser folk følge rådene fra de ansatte i Power/Elkjop etc. ;)

Og som en som jobber med kundeservice hver eneste dag, så er det helt uforståelig at man kan la en kunde forlate butikken med viten om at jeg har satt mine interesser foran kundens..

Denne tråden er et perfekt eksempel på det.. opplevelsen kunden sitter igjen med er: ble jeg lurt ? da har butikken feila totalt!

bts

Medlem
6 Apr 2019
4
0
1
Igjen takk for gode svar. Klart ikke bra når selger gir seg ut for å ville ditt beste, men egentlig bare er ute etter egen gevinst. Jeg tror begge deler er mulig. Kan godt være at endel tar det for god fisk og er fornøyd med det, uten å noen gang få vite at de har overbetalt eller fått et produkt som ikke samsvarer med forventningene. For min egen del så leveres TV tilbake så fort som mulig. Valget står mellom OLED55E8 og QE55Q9FNAT. Den siste er noe dyrere, men har høyere lysstyrke. Siden TV skal benyttes i stue med endel vindusflater innbiller jeg meg at høyere lysstyrke vil hjelpe på.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.350
22
38
Igjen takk for gode svar. Klart ikke bra når selger gir seg ut for å ville ditt beste, men egentlig bare er ute etter egen gevinst. Jeg tror begge deler er mulig. Kan godt være at endel tar det for god fisk og er fornøyd med det, uten å noen gang få vite at de har overbetalt eller fått et produkt som ikke samsvarer med forventningene. For min egen del så leveres TV tilbake så fort som mulig. Valget står mellom OLED55E8 og QE55Q9FNAT. Den siste er noe dyrere, men har høyere lysstyrke. Siden TV skal benyttes i stue med endel vindusflater innbiller jeg meg at høyere lysstyrke vil hjelpe på.
Høres fornuftig ut :) Lykke til med valg av riktig TV for ditt bruk.