Har front high noe for seg, eller gå fra 5.1 til 7.1

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
512
0
16
Sandnes
Har 3 ekstra satellitthøyttalere liggende jeg vurderer å bruke i kinoen.
Kjører nå kun 5.1, rommet er relativt lite å sitteposisjon er uoptimalt helt intill bakvegg.
Har en god gammel onkyo tx nr1010, 7,2 receiver. Kan da enten bruke satellittene til front high, front wide, eller som sidehøyttalere.
Bakhøyttalerne står montert høyt oppe helt bak i hjørnene, må såpass høyt for å komme over døren, fungerer overraskende bra egentlig.

Hvis jeg går for front high, vil de være i bruk ved Dolby True HD og DTS-HD, eller er det kun ved Dolby Prologic IIz jeg vil få liv i disse?

Qrt

Medlem
9 Feb 2006
4.712
15
38
Lurte på det samme selv for noen år siden og eksprimenterte litt, kom frem til at 7.1 er overlegent 5.1 + FH

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.657
6
38
Om du har 5.1 idag med sidesurround bak og over deg, og du synes det funker bra kan du prøve å gå til 7.1 med å la de du har bak/over deg være surround back, og sette opp sidesurround på sidene litt foran sofa, ca 60 til 80 grader.

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
512
0
16
Sandnes
Da er det 7.1 kinoen.
Fikk først ikke lyd i surround back, audyssey ga ikke noe signal til de under romkorreksjon.
Viste seg at det ikke går å kjøre bi-amo/digital cross over på mer enn 5.1 så frontene måtte kobles om.
Testet litt, ble bra på de som er mikset 7.1, men ikke like imponert på det er som er 5.1
Testet TrueHd 5.1,får da ikke lyd i surround back, ville heller hatt lyd i disse en side surround.
Det er jo et hav av andre formater, bla. Pro logic Iix, men vil jeg ikke da miste LFE og gå ned i bitrate i forholdt til True HD?