Halvveis dedikert garasjeloftskino

runnis

Medlem
4 Des 2006
316
2
18
Knallbra, dette er nok ett morsomt rom. Har du tenkt noe på akustikken ?
Da har siste tilskudd til familien blitt såpass stor at det er mulig å begynne å tenke på egne prosjekter igjen - da akustikk :)

Siden sist har jeg fått liv i subben (B&W ASW675). Denne er jeg rett og slett usikker på ytelsen av, siden jeg har en DIY-løsning i forhold til forsterkeren. Jeg har heller ingen grunnlag for sammenlikning, men den jobber hvertfall. Merker i større grad basslyden inne i huset, uten at det er plagsomt - jeg har som nevnt ikke tatt noe hensyn til demping under konstruksjonen av rommet.

Det jeg ønsker å få kontroll på er lyden i selve rommet. Per nå er lydbildet noe forskjellig fra sittegruppen til bakre del av rommet, nærmere bestemt en dypere bass/rumling bakerst.

Jeg har fått noen 5 cm sorte rockfon himlingsplater som jeg har tenkt å henge opp på sidevegger for demping av førsterefleksjoner. I tillegg ønsker jeg å lage meg noen form for diffusorer/bassfeller i bakkant av kinoen. Tenkte da en løsning med liming av treklosser i forskjellige lengder ala dette;

241076

Er jeg inne på noe her?
  • Er det riktig tenkt med demping av førsterefleksjon samt diffusjon av lave frekvenser i bakkant?
  • Bør jeg ha diffusorer i hjørnene eller bakvegg?
  • Hvilke høydeforskjeller bør jeg ha på klossene for å ta de lave frekvensene?
  • For dempingen; holder det med ett lag 5cm rockwoolplater med kanskje 3 cm mellomrom til vegg, eller bør jeg ha to lag plater?

Rommet har jo lav takhøyde (2m), er relativt lite ift. lyddtrykk fra høyttalere(?), og er noe avlangt (3,0 x 5,2 m).

runnis

Medlem
4 Des 2006
316
2
18
Har forresten også laget meg en lavprofil stereobenk, H/K'en er som kjent veldig lang, og jeg valgte størst mulig lerret :)

241077

Så nå ser det sånn ca. sånn ut. Lister langs gulv og kjøleskap er også på plass. Her vises også rockfon-platene jeg har satt opp midlertidig.

241079

Sist redigert:

runnis

Medlem
4 Des 2006
316
2
18
Har fått innfelt høyttalerterminaler, ble billige fra Biltema, bare byttet ut innmaten. Lagde meg også et par høyttalerkabler til bakhøyttalerene (stativer er bestilt).

inCollage_20191005_185759415web.jpg

Et detaljbilde fra baksiden av suben, fikk tilpasset perfekt til Yung-forsterkeren;

IMG_20190814_142422web.jpg

• Like
Reactions: cb_600