Hakking ved panoreringer


Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
T1ger skrev:
Hvordan synes du bildekvaliteten er opp imot Nvidia sin egen render (VDAPU) ?

Jeg stusser på alle andre løsninger en å få bildet 100% urørt eksakt på hz.

Du kunen jo også sett på VDPAU HQ upscaling i forhold til SD for å sammenligne.

Når det gjelder eksakt Hz, så har vel ikke det noe med tearing å gjøre, såvidt jeg vet. Eksakt Hz brukes vel for å få filmen til å gå akkurat så fort som den var produsert, og unngå et framejump hver n'te sekund (hvert 30ende)? Derimot er hakking i panoreringer knyttet til tearing, noe som jeg i alle fall ikke har sett med madVR ( i motsetning til EVR og andre). nVidia-kortet kom i hus for et par uker siden, og har ikke hatt tid til så mye forskning. VDPAU har jeg ikke hørt om, kan du utdype? Jeg skal selvsagt google også, men noen erfaringer og en kortversjon hadde vært topp...

Må innrømme at på videosiden er jeg temmelig grønn. Eksakt Hz har jeg ikke jobbet med mer enn akkurat nok til å ikke få det til så langt :) . Klarte ikke å få satt 23.976Hz i kontrollpanelet. Prøvde, men det kom aldri noen OK-knapp etter at custom resolution and refresh rate var testet. Tolket det som at projektoren ikke støtter denne raten (Benq 8720, kjøres normalt på 720p60).
 

Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
T1ger skrev:
Hvordan synes du bildekvaliteten er opp imot Nvidia sin egen render (VDAPU) ?
Et google-søk senere: VDPAU støttes ikke i Windows ser det ut som == uaktuelt for meg :? Ikke av religiøse, men rent praktiske årsaker.

Riktig?

Kanskje du kan prøve?
 

T1ger

Medlem
17 Nov 2006
3.338
0
0
Trumpetguy skrev:
Når det gjelder eksakt Hz, så har vel ikke det noe med tearing å gjøre, såvidt jeg vet.
Spørs om vi bruker ulike begreper bare.

Er tearing det samme som Vsych ?

Trumpetguy skrev:
Eksakt Hz brukes vel for å få filmen til å gå akkurat så fort som den var produsert, og unngå et framejump hver n'te sekund (hvert 30ende)?
Yes.

Trumpetguy skrev:
Derimot er hakking i panoreringer knyttet til tearing, noe som jeg i alle fall ikke har sett med madVR ( i motsetning til EVR og andre).
Usikker på hva du mener egentlig, har du noen eget klipp/type senario ?

Trumpetguy skrev:
nVidia-kortet kom i hus for et par uker siden, og har ikke hatt tid til så mye forskning. VDPAU har jeg ikke hørt om, kan du utdype? Jeg skal selvsagt google også, men noen erfaringer og en kortversjon hadde vært topp...
PureVideo heter det i windows. Samme API meg kjent.

Trumpetguy skrev:
Må innrømme at på videosiden er jeg temmelig grønn. Eksakt Hz har jeg ikke jobbet med mer enn akkurat nok til å ikke få det til så langt :) . Klarte ikke å få satt 23.976Hz i kontrollpanelet. Prøvde, men det kom aldri noen OK-knapp etter at custom resolution and refresh rate var testet. Tolket det som at projektoren ikke støtter denne raten (Benq 8720, kjøres normalt på 720p60).
Prøv med component/vga/DVI ?, evt prøv med Powerstrip som jeg brukte når jeg kjørte windows.
 

Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
T1ger skrev:
Enig. Problemet med DXVA er at det er alle mulig problemer med undertekster. Det virker pr def ikke, men kan tvinges fram. Poenget med DXVA er imidlertid å avlaste CPU og flytte rendring til GPU. Med madVR flyttes alt til GPU uansett, gitt at man har et dedikert skjermkort og ikke en integrert chip på hovedkortet. Da slipper man samtidig alt styret med subs og dxva, siden man enten kan 1) rendre subs direkte med madvr (i noen spillere) eller 2) bruke DirectVobSub med helt ok resultat.
 

Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
T1ger skrev:
Spørs om vi bruker ulike begreper bare.

Er tearing det samme som Vsych ?
Tror det. Såvidt jeg ser fra wikipedia så er det akkurat v-sync jeg mener (se eksempelbildet i denne artikkelen om screen-tearing/v-sync).

Effekten er veldig godt synlig på scenen fra LotR, der Gandalf og Pippin(?) rir inn mot the White City of Gondor. Sakte panorering med en tydelig vertikal linje som flyttes horisontalt. Denne vil hakke tydelig om du har et slikt problem. I MPC-HC ligger det innebygd en testfunksjon (høyreklikk under avspilling, et sted neri menyen) for tearing der det går en vertikal strek over skjermen. Glir den helt smooth er alt ok. Hvis ikke ser du temmelig greit at du har et problem :-D

Og om noen nå skulle være i tvil - madVR er "immun" mot denslags :) Derimot får man fort et perfekt rendret slideshow pga framedrops om hardware ikke er kraftig nok.
 

Plasmaboy

Medlem
13 Jan 2004
3.110
0
0
Jeg var av den hellige oppfatningen at i Windows når det står 23Hz så er det det samme som 23.976. Jeg bruker Både TMT 5 og Power DVD 10 Ultra og har siden ATI 5 serien kom ikke hatt noen problemer med panoreringer. Alt flyter veldig fint på 23Hz. Dvs BD. DVD kjøres på 50Hz via WMP i Win7.
 

Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
Plasmaboy skrev:
Jeg var av den hellige oppfatningen at i Windows når det står 23Hz så er det det samme som 23.976. Jeg bruker Både TMT 5 og Power DVD 10 Ultra og har siden ATI 5 serien kom ikke hatt noen problemer med panoreringer. Alt flyter veldig fint på 23Hz. Dvs BD. DVD kjøres på 50Hz via WMP i Win7.
Ekspertene sier så, ja.

Men jeg er ikke like sikker på at det vi opplever som hakking ved panoreringer kun er relatert til oppfriskningsfrekvens, basert på følgende observasjon:

Mitt projektor får 60Hz videostrøm uavhengig av kilde. Bare fordi jeg ikke har fått til bedre. Med denne raten kan jeg produsere hakking (spesielt synlig ved panoreringer) eller helt glatt bilde, avhengig av om jeg bruker tilstrekkelig kraftig hardware (skjermkort) og rendring-software. Dermed har jeg tenkt at denne hakkingen (=tearing) er relatert til noe annet enn hvor god man er til å få til 23.976Hz. Mulig det er en sammenheng, men det er altså fullt mulig å få glatte panoreringer med 60Hz rate.

Jeg har en mistanke om at jeg og flere med meg blander begrepene her. Kan noen med riktig kunnskap forklare?
 

Trumpetguy

Medlem
7 Nov 2005
2.364
0
36
Ok, etter å ha lest litt nøyere om judder og vsync ser jeg at om man klarer å tegne bilder eksakt i samme takt som de vises på skjerm har man kommet langt i å unngå hakking.

Dette er tydeligvis temmelig basic...