Høyttalere i hjemmekino.

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
14
1
3
Hei,
Jeg har startet planlegging av min hjemmekino og jeg har opprettet en egen tråd her på Min tråd
Det blir nok en stund til jeg kan begynne bygging av kino ettersom rommet nå fungerer som midlertidig lager, men det stopper meg ikke fra å planlegge. Jeg velger i første omgang å prioritere konstruksjonen og så oppgradere når budsjettet og kona tillater det. Nå har jeg kommet noen surroundhøyttalere som jeg vurderer. JBL 8340 og eller JBL 3310. Er det noen som har kjennskap til disse? Kan de anbefales? Noen andre høyttalere i samme prisklasse som dere kan anbefale?

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
14
1
3
Oppdatering.

Lite som skjer her på forumet, men jeg foretrekker dette formatet fremfor rotet på Facebook.

Etter mye frem og tilbake bestemte jeg meg for å gå for Arendal sound med innkjøpt 1723 senter og en blanding av ikke innkjøpte 1723 L/R og 1961 surround og tak.

Mens jeg ventet på nye bruktkupp dukket det opp 3stk JBL 3678 som jeg også endte opp med å kjøpe.

Min fremtidige kino måler 4x5m, 2,4 takhøyde og vil ha rom-i-rom helt frikoblet med unntak av spor i betong og med baffelvegg i front og helst skjulte surround høyttalere.

Nå sitter jeg med to alternativ og en del spørsmål.

Jeg har følgende høyttalere:
3stk JBL 3678

1stk Arendal sound 1723 senterhøyttaler.

Spm 1: skal jeg bygge videre på AS eller JBL?

Spm 2: hvilke høyttalere passer å bruke som surround og til tak hvis jeg går for JBL? Jeg har kikket på JBL 8340/A, men de er for tiden vanskelige å få tak i og jeg vil helst ha noe som bygger mye mindre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.364
527
113
Dersom valget står mellom JBL og AS. Jeg blir veldig innhabil siden jeg har rommet fult av JBL.
Men, "There is no replacement for displacement". AS er helt fint det, men skal du ha skikkelig trøkk og masse headroom
nytter det ikke med "lydplanke". JBL sine pro kino høyttalere spiser disse til frokost på alt, foruten byggekvalitet på kassene.
Så ja, JBL .

Surround kanaler, det er nesten umulig å finne en bedre surround kanal ( med tanke på brukt pris) en JBL 8340 eller 8340A. 8340A er mindre en 8340, mens 8340
har bedre kasser, da 8340A er plast.

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
14
1
3
Dersom valget står mellom JBL og AS. Jeg blir veldig innhabil siden jeg har rommet fult av JBL.
Men, "There is no replacement for displacement". AS er helt fint det, men skal du ha skikkelig trøkk og masse headroom
nytter det ikke med "lydplanke". JBL sine pro kino høyttalere spiser disse til frokost på alt, foruten byggekvalitet på kassene.
Så ja, JBL .

Surround kanaler, det er nesten umulig å finne en bedre surround kanal ( med tanke på brukt pris) en JBL 8340 eller 8340A. 8340A er mindre en 8340, mens 8340
har bedre kasser, da 8340A er plast.
Takk for svar. Det var det jeg trodde. Har du noen gode tips for hvor jeg kan få tak i 8340? Det var noen på finn for en stund siden, men helt tomt nå.

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.364
527
113
Det dukker til stadighet opp noen brukte. Mange av de trenger nytt oppheng, men det er en enkel fiks.
Bare følg med litt på finn, så har du nok snart noen.

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
14
1
3
Det dukker til stadighet opp noen brukte. Mange av de trenger nytt oppheng, men det er en enkel fiks.
Bare følg med litt på finn, så har du nok snart noen.

Takk for svar! Det ligger ute 6 stk jbl 3310 på finn. Hva tenker du om den?

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.364
527
113
De er jo litt mindre i størrelse, så passer kanskje ditt ønske. Men de har en mye lavere følsomhet en 8340.
De vil nok fungere greit, men jeg hadde nok hoppet på 8340.

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
14
1
3
De er jo litt mindre i størrelse, så passer kanskje ditt ønske. Men de har en mye lavere følsomhet en 8340.
De vil nok fungere greit, men jeg hadde nok hoppet på 8340.

Jeg har kontaktet selger så får vi se om det kan løses. Jeg er rimelig blank på AV delen så du/dere får tilgi alle spørsmålene. Gleder meg til å bygge rommet, der er jeg bedre forberedt.

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.364
527
113
Ingen problem det. Eneste jeg er litt bekymret for er følsomhet ( Har angst for alt under 95db ;) ) Men når det er sakt, så skal de jo deles av
så de skal ikke spille mye bass i den forstand.