Høytalere til hjemmekino

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
12
0
1
29
Hei. Jeg er helt ny her og har tenkt å anskaffe meg hjemmekino. Rommet er ferdig bygget på 35kvm. Rommet er lydtett og lystett. Det er lagt opp til 7.1 anlegg, men er ikke 100% sikker enda.

Jeg lurer derfor på hva som er anbefalt? Har fått en pris ifra hifi klubben som er følgende: 2stk Argon bass15 til kr 8996,40.
5 stk B&W CT7.5 LCR speaker til kr 22792.
1 stk Denon AVRX3500H receiver til kr 6748,20.

Totalt kr 38536,60.

Er dette et bra tilbud eller et bra hjemmekino sett? Tar imot alle anbefalinger, men tenker budsjettet er på mellom 30 000 og 40 000kr.

På forhånd takk for hjelpen!

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
Dersom du er villig til å handle brukt kan jeg tipse om følgende oppsett:
2stk SVS pc/pb 12 6-8tusen kr ca for 2
Klipsch rf82 4-5000kr ca
Senter Klipsch rc64 4-6tusen ca
Surround 4 klipsch rs35 5-6tusen ca for 4,eller tilsvarende bokhylle høyttalere fra klipsch
Reciever Denon,Yamaha eller Marantz til ca 5-6tusen brukt

Du vil spare over 10tusen på et slikt bruktoppsett,kunne spille mye høyere,få en kraftigere reciever og mer fintspillende til musikk,subbene vil spille dypere,senteren større,ulempen er tiden det vil ta og kjøpe og hente/få tilsendt utstyret.

• Like
Reactions: Tim90

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
12
0
1
29
Dersom du er villig til å handle brukt kan jeg tipse om følgende oppsett:
2stk SVS pc/pb 12 6-8tusen kr ca for 2
Klipsch rf82 4-5000kr ca
Senter Klipsch rc64 4-6tusen ca
Surround 4 klipsch rs35 5-6tusen ca for 4,eller tilsvarende bokhylle høyttalere fra klipsch
Reciever Denon,Yamaha eller Marantz til ca 5-6tusen brukt

Du vil spare over 10tusen på et slikt bruktoppsett,kunne spille mye høyere,få en kraftigere reciever og mer fintspillende til musikk,subbene vil spille dypere,senteren større,ulempen er tiden det vil ta og kjøpe og hente/få tilsendt utstyret.
Tusen takk for godt svar! Jeg har forsåvidt god tid, da jeg holder på med taket på rommet.
Jeg har alltid vært små skeptisk til brukt med tanke på at jeg ikke er noe ekspert på området og ikke kan beskytte meg på reklamasjoner osv. Men ser selvfølgelig besparelsen på å kjøpe brukt! Så jeg skal undersøke litt rundt produktene du nevnte.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
Høyttalere og aktive subwoofere bruker gå greit å kjøpe brukt,elektronikk litt mere risikabelt spesielt visst det er gammelt dvs mere enn 5år gammelt.
Se rundt deg på finn hva du kan få tak i lett helst uten lang sending,har du god tid er det lettere og bedre.

• Like

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
12
0
1
29
Holder på å undersøke litt på bruktmarkedet etter de høytalerene du never, foreløbig kun funnet 2 i nær området, men den ene er sprengt og andre har dov striper og merker. Så holder avstand der.. men fortsetter å lete! Men det falt inn et tilbud til på nytt (grunnet forespørsel på boligmesse). Dette er merket CAV. Noen kjennskap? Evt om dette er et bra tilbud:

Vi kommer i første omgang med inne bygnings høyttalere. Under har du et
forslag fra oss

Her er oppsett med 7.1 løsning. Fjerner du HT90 til 3600.- har du
5.1 litt rimeligere

Pakke 1
IW116 – 4600 stk*3 (front/senter) innebyggning
IWD10 – 11000 stk (aktiv sub) innebyggning
HT90 – 1800* 2 stk (tak) innebyggning
TT20S – 4200 sett (sorround høyt, flate ikke integrert) bak
Totalt pris 32600.- høyttaler pakke 7.1

Alternativ Pakke 1 med forsterker 45000.- med litt forbehold på prisen
Som beskrevet nederst

Pakke 2
Alternativ er 3stk IW118 litt større høytalere 36800.- For hele
pakken + forsterker

Denne prisen er en intro pris så den ekstra lavt priset til deg.
I tillegg holder vi på med et meget spennende merke som leverer high end
AV Receivere. Hvis alt går i orden kan vi levere High-end AV Receivere
uten høy pris .

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
Har desverre ikke kjennskap med merket CAV,kanskje noen andre melder seg her som har kjennskap til det merket.

• Like

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Tusen takk for godt svar! Jeg har forsåvidt god tid, da jeg holder på med taket på rommet.
Jeg har alltid vært små skeptisk til brukt med tanke på at jeg ikke er noe ekspert på området og ikke kan beskytte meg på reklamasjoner osv. Men ser selvfølgelig besparelsen på å kjøpe brukt! Så jeg skal undersøke litt rundt produktene du nevnte.
Høytalere er som regel safe å kjøpe brukt, om det ikke er synlig skade.

Elektronikk derimot er litt mindre safe å kjøpe brukt.

Iallefall min mening

• Like

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Hvordan kom du til den konklusjonen?
Erfaring, og at elektronikk slites ut..

Du kan kjøpe el brukt, men jeg råder til å kjøpe nyere brukte ting, og betale litt ekstra eller handle fra bruktbutikk, eventuelt kjentfolk.

Høytalere kan slites de også, men det er ofte synlig, og enklere å oppdage.

Receiver er det som slites mest , og det er omtrent umulig å reparere de fordi det er så vanskelig/mange deler. Og fordi feks Hdmi er lisensert så er det dyrt.

Derfor råder jeg til å kjøpe nyere brukt, eller rett og slett kjøpe nytt å få garanti.

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.965
11
38
Jeg hadde blåst av alle penga på Klipsch høytalere og kjøpt den sjukt underprisa, overpresterende Sony receiveren, str1080(?)

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18
Erfaring, og at elektronikk slites ut..

Du kan kjøpe el brukt, men jeg råder til å kjøpe nyere brukte ting, og betale litt ekstra eller handle fra bruktbutikk, eventuelt kjentfolk.

Høytalere kan slites de også, men det er ofte synlig, og enklere å oppdage.

Receiver er det som slites mest , og det er omtrent umulig å reparere de fordi det er så vanskelig/mange deler. Og fordi feks Hdmi er lisensert så er det dyrt.

Derfor råder jeg til å kjøpe nyere brukt, eller rett og slett kjøpe nytt å få garanti.
Elektronikk er ikke umulig å reparere og det blir ikke dyrere pga lisenser. Det er selvsagt flere deler i en reciever enn en høyttaler, det er enklere å skifte deler der selv, men å fra det si at elektronikk ikke er så lurt å kjøpe brukt blir for drøyt. Så der blir vi nok ikke enige.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
Til deg Tim90,kinoen din blir forholdsvis stor på 35kvm.
Jeg tenker dersom du ønsker og spille passe høyt der med iallfall litt følelse av kino volum,så havner man fort på rundt 100-105dB på lfe bassporet.
Så et Klipsch oppsett vil passe bedre der enn fks det B&W oppsettet siden rommet er så stort,Klipsch har høy følsomhet og kan spille høyere enn et B&W oppsett kan visst du skal drive alt med en reciever og ikke inn med effektforsterkere i tillegg.
Black friday er ikke lenge til,komplett hadde nylig supertilbud på mye bra Klipsch høyttalere,så det kan være en mulighet,ellers sjekk brukten på finn,her og hifisentralen et par ganger i uken,dukker opp snadder hele tiden på brukten til en fin pris.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Elektronikk er ikke umulig å reparere og det blir ikke dyrere pga lisenser. Det er selvsagt flere deler i en reciever enn en høyttaler, det er enklere å skifte deler der selv, men å fra det si at elektronikk ikke er så lurt å kjøpe brukt blir for drøyt. Så der blir vi nok ikke enige.
Vel hdmi kort er så dyrt pga det jeg nevner att det er billigere å kjøpe ny Avr istedenfor å fikse gammel.

Dersom et verksted skal gjøre jobben etter garanti, om de i det hele tatt vil. Så blir det dyrt, fordi det tar lang tid, og er mye som må sjekkes...

Nå ble det veldig svart-hvitt, kan sef kjøpe pent brukt AVR men prøv å få tak i noe som ikke er veldig gammelt....

Sist redigert:

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
12
0
1
29
Til deg Tim90,kinoen din blir forholdsvis stor på 35kvm.
Jeg tenker dersom du ønsker og spille passe høyt der med iallfall litt følelse av kino volum,så havner man fort på rundt 100-105dB på lfe bassporet.
Så et Klipsch oppsett vil passe bedre der enn fks det B&W oppsettet siden rommet er så stort,Klipsch har høy følsomhet og kan spille høyere enn et B&W oppsett kan visst du skal drive alt med en reciever og ikke inn med effektforsterkere i tillegg.
Black friday er ikke lenge til,komplett hadde nylig supertilbud på mye bra Klipsch høyttalere,så det kan være en mulighet,ellers sjekk brukten på finn,her og hifisentralen et par ganger i uken,dukker opp snadder hele tiden på brukten til en fin pris.
Jeg skal undersøke black friday når det kommer. Undersøker rundt om, men fortsatt ikke funnet noe.. har vært delvis opptatt med å montere fiberoptisk stjernehimmel på kinoen nå, så det er kun maling igjen og litt småplukk! Så håper på høytaler, lerret og projektor før jul!

Har hørt mye bra om Klipsch, eneste er at jeg aldri vet når noe er til god pris. Er ikke alltid jeg finner ny pris å sammenligne med bruktprisen som er på bruktmarkedet når jeg finner noen høytalere..

Tim90

Medlem
21 Sep 2019
12
0
1
29
Jeg hadde blåst av alle penga på Klipsch høytalere og kjøpt den sjukt underprisa, overpresterende Sony receiveren, str1080(?)
Sony receiveren du nevnte var ganske interessant! Skal undersøke den nærmere! Takk for info!