Høye sprakelyder, så ble det stille. Døde nettopp anlegget?

kamikaze911

Medlem
22 Jul 2008
41
0
6
Hei,

Som jeg skriver så kom det plutselig veldig høye sprakelyde og smell fra begge høyttalerne. Samme type lyd hvis ved dårlig kontakt. Dette holdt på en par sekunder, så stoppet det, så startet det igjen (Omtrent med det samme), og nå er det helt dødt. Lysene i begge forsterkerene lyser, så da er det vel neppe en sikring som har gått? Jeg gjorde heller ikke noe spesielt, satt bare og "browset" nettet. Er det håp, klarer noen å anta hva som har skjedd?

Effektforsterkeren er en Rotel RB-980. Den er jo veldig gammel, kanskje den har takket for seg? Bruker en Hegel HD20 som forforsterker, heller ikke ny, men ikke like gammel. Høyttalerne er Sound Dynamics R 818, like gamle som Rotel'n.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
38
48
Flere ting som kan svikte brått. Men jeg holder nok en knapp på Rotel-en din her. Hvis du har en annen effektforsterker kan du jo teste de øvrige komponentene.

kamikaze911

Medlem
22 Jul 2008
41
0
6
Flere ting som kan svikte brått. Men jeg holder nok en knapp på Rotel-en din her. Hvis du har en annen effektforsterker kan du jo teste de øvrige komponentene.
Har selvsagt ikke noe annet å teste med. Er det mulig å kontrollere noe vesentlig med et multimeter? Alle sikringene ser ihvertfall OK ut. Ellers ser det greit ut innvendig, ikke noe er svidd f.eks. Kan kanskje være en kondensator som har tatt kvelden? De kan jeg jo måle, men da må jeg demontere hele greia....

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
38
48
Du kan måle utgangene på den bare for å verifisere at det er dødt. Hvor feilen ligger, utover at det er i effektforsterkeren, finner du ikke ut av uten å åpne. Med mindre du er så heldig at det bare er en sikring i forsterkeren som har gått, og som er lett tilgjengelig. Kjenner ikke din modell. Men vet Rotel har hatt noen modeller med hovedsikring lett tilgjengelig bak.

kamikaze911

Medlem
22 Jul 2008
41
0
6
Du kan måle utgangene på den bare for å verifisere at det er dødt. Hvor feilen ligger, utover at det er i effektforsterkeren, finner du ikke ut av uten å åpne. Med mindre du er så heldig at det bare er en sikring i forsterkeren som har gått, og som er lett tilgjengelig. Kjenner ikke din modell. Men vet Rotel har hatt noen modeller med hovedsikring lett tilgjengelig bak.
Har åpnet den, og sjekket alle sikringer innvendig. Får ta en sjekk på terminalene og...
Hvordan er det å reparere noe sånt? Dyrt, lønnsomt?

kamikaze911

Medlem
22 Jul 2008
41
0
6
Venstre har 3.5 mV og høyre har 21.5 mV. Det vil vel si at den ikke er helt død? Den lyser jo også, så strømforsyningen bør vel være i orden?

kamikaze911

Medlem
22 Jul 2008
41
0
6
Var innom HifI Klubben og testet. Må si jeg bleoverrasket da det var Rotel forsterkeren som fortsatt lever. Hegel HD20 er derimot død.... Noen som vil gjette om det er lønnsomt å reparere og selge den?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
38
48
Venstre har 3.5 mV og høyre har 21.5 mV. Det vil vel si at den ikke er helt død? Den lyser jo også, så strømforsyningen bør vel være i orden?
Da er det liv. Mulig behov for litt justering siden de ikke måler likt, men død er den ikke