Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
1.406
0
36
Halden
Takk for tilbud om å sende snepperter :)

Det er en stund siden jeg bestilte flere, så de må være rett rundt hjørnet. De er helt like de som du sendte meg sist.

Det er mye annet å pusle med, bla lage en del ny kabling til utstyrsracket mitt. Prioritert oppgave, siden jeg gjerne vil ha kinoen i drift til jul :)

Bryterpanel for lys ved døra gjenstår også + døra inn til rommet. Der har jeg begynt, men jeg må bestemme meg for lås/dørvrider før jeg får snekret ferdig.

Det høres bra ut Gunnar! Dersom sneppertene skulle drøye får du bare gi beskjed.

Og at det er nok å pusle med i en kino kan jeg bekrefte, og det kan jo være greit å få den ferdig til jul.
Både med tanke på barn og voksne... ;)

Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Har fått kablet opp racket mitt pånytt de siste dagene. Selv om det fortsatt kanskje ikke ser så VELDIG ryddig ut, ble det stor forskjell. Tilpassede lengder på både signal, nettverk og strømkabler hjalp på betraktelig. Kjøpte 50m med Canare 4E6S signalkabel på eBay. Veldig fin kabel og jobbe med. 4 revolverte ledere + finmasket, flettet kobberskjerm. Myk og føyelig. Se her. Jeg har stort sett ubalanserte kabler, men også noen få balanserte. Kjøpte phono-konnektorer fra Rean av denne typen. Gode og solide konnektorer med bra strekkavlastning, og greie å lodde. XLR-konnektorene er kinavare, også fra eBay. Kostet omtrent ingenting, men grei kvalitet.

attachment.php

attachment.php

Det eneste nye i oppsettet er den Behringer DCX-2496 boksen som jeg skal bruke til å matche 4 stk suber. Har tatt den i bruk, og den virker grei å sette opp. Har bare grovjustert gain og frekvensområdene foreløpig. Subsignalet splittes i 6 utganger, og jeg kan justere frekvensområde, gain, fase og filtertype og steilhet på hver flanke individuelt for hver utgang. Skal også kunne gå inn i hvert frekvensområde og justere med parametrisk eq. Her må jeg nok inn med REW, noe jeg ikke har erfaring med foreløpig, men har kjøpt målemikrofon. Skal være støtte for DCX-boksen i iRule også, noe som sikkert er kjekt når det skal justeres med REW. Hvis ikke kan den styres med gratis programvare fra Behringer på PC.

I hvertfall har jeg nå både lyd og bilde i kinoen igjen, så jeg håper det blir noen filmer i jula! God jul til alle :)

Vedlegg

• rack bakfra.jpg
    rack bakfra.jpg
    258 KB · Sett: 568
  • rack-2.jpg
    rack-2.jpg
    199,1 KB · Sett: 554
Sist redigert:

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Rommet nærmer seg ferdig innvendig. Fortsatt ikke montert maskeringa for lerretet, dessuten en del jobb med vifter for ventilasjon, og gjøre ferdig døra. Ellers endel kosearbeid igjen, slik som kalibrering av lyd og bilde. Fått prøvekjørt et par tre filmer sålangt i jula, og ting fungerer greit!

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• IMG_2834_resize.JPG
    IMG_2834_resize.JPG
    112,7 KB · Sett: 524
  • IMG_2828_resize.JPG
    IMG_2828_resize.JPG
    108,7 KB · Sett: 483
  • IMG_2826_resize.JPG
    IMG_2826_resize.JPG
    104,6 KB · Sett: 458

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Det var en sykt kul effekt på taket. Ser ut som om man titter opp av noen takvinduer rett på stjernehimmelen! Meget gjennomført :)

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Dette ble utrolig fint. Hva ble de innvendige målene av rommet tilslutt?
Ca 4,5m fra lerret til bakvegg, og ca 3,3m bredde. Det er ca 50cm bak lerretet til bakveggen. Det gir plass til en "falsk" vegg med isolasjon og plass til 3 fronthøyttalere og 2 subber.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Jeg påbegynte mitt kinoprosjekt for ca ett år siden. Framdriften er variabel, siden resten av huset også tremger totaloppussing..

Utgangspunktet vil nok mange mene var vanskelig... Et kjellerom på ca 3,5x5m. Uisolert betonggulv, og bjelkelag fylt med koks... Ingen morsom jobb og rive. Den gamle betongen var lett og pigge. Stort sett noen timers vold med slegga, så var gulvet i håndterlige biter. Jeg kjørte vekk ca 5 kubikk med stein/betong, og grov ned de som var for store til å bære ut. Et par "sprengte" jeg med ekspanderende betong. Kjellermuren er ca 50cm tykk. Det ble støpt nytt gulv på isopor m/vannvarme. Gulvet har ikke direkte kontakt med veggene. Det ble satt opp papp og 2" spikerslag på veggene, og deretter panel. Jeg valgte panel, siden jeg hadde tro på de lydmessige egenskapene. Projektorfester ble tilpasset avstanden mellom bjelkene (ikke konstant..), og jeg la også inn et par 110mm rør i bjelkelaget med tanke på ventilasjon av støykasse. Festene skal bære en Barco 808s.

All kabling ligger i trekkerør i vegg/tak. Fester for bakhøyttalere og bakre senter er laget i firkantrør, og skrudd til spikerslagene i veggene.

Jeg lot et felt i taket på ca 2,5x2,5m være åpent. Dette skal dekkes av sort stoff, og vil forhåpentligvis gjøre noe for akustikken.

Belysning består av 6 spoter i taket m/IR-dimmer.

Flere bilder etterhvert..

Gunnar

Vedlegg

• frontvegg.jpg
    frontvegg.jpg
    13,2 KB · Sett: 118
  • trekkeror.jpg
    trekkeror.jpg
    16,3 KB · Sett: 110
  • vannvarme.jpg
    vannvarme.jpg
    16,3 KB · Sett: 100