Gunnars kino MK-II - Auto formatskifte

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
MisterMR skrev:
Hej Gunnar!
Det här ser ut att kunna bli en fin kino och väldigt kul med buet lerret!
Jag följer gärna med vidare i byggprocessen:)

Takk! Har fått sveist sammen ramme til lerretet i helga. Ca -15 i garasjen lørdag, så litt hustrig å sveise.. Legg merke til de geniale magnetvinklene fra Biltema! Synlig flate blir 281x119cm. Skal passe med ISCO-II linsa mi, som ekspanderer bildet 1,33 ganger horisontalt.

attachment.php

Er det noen sjans for å monsteret inn i kjelleren? jess! Tilbake til garasjen og sveise ferdig.

attachment.php

Jeg tenkte på å sette maljer i lerret-duken, og korresponderende karosseriskruer på baksiden av lerret-ramma. men jeg ble i tvil, da det er ganske mye stretch i Dreamscreen UltraHD v3. Og å få det til å klaffe med maljer der det er behov for å stramme tror jeg hadde blitt et problem. Jeg har montert flere vinylduker tidligere med stifter på trerammer, og dette har fungert bra synes jeg. Jeg har derfor skrudd og limt tynne trelister på baksiden av stålramma for å ha noe å stifte i.

attachment.php

Ferdig grunnet. Skal gi den ett eller kanskje to lag med matt sort i morra. Deretter prøvemontering. Skal feste vinkelbraketter på veggen, og skru brakettene på ramma til disse. Har laget avlange spor i vinkelbrakettene (àla MisterMR) for å kunne finjustere ramma i lodd.

attachment.php

Har ellers prøvemontert Teufel-høyttalerene og prøvespilt litt for noen dager side. Fungerer greit, men jeg synes lydbildet ble noe smalt. Derfor har jeg kappet i panelet til høyre for høyre høyttaler, slik at denne kommer litt inn i veggen. Samme for venstre høyttaler. Dermed får jeg ca 22 grader vinkel fra sitteplassen (ca 3 meter fra høyttalerene) mot hver høyttaler. Dette vil også passe bra for å unngå at forkanten på maskeringen kommer foran diskantene på høyttalerne.

Vedlegg

• ramme-1.jpg
    ramme-1.jpg
    264 KB · Sett: 368
  • ramme-2.jpg
    ramme-2.jpg
    234,7 KB · Sett: 382
  • ramme-3.jpg
    ramme-3.jpg
    280,9 KB · Sett: 366
  • ramme-4.jpg
    ramme-4.jpg
    268,1 KB · Sett: 356

Skogs

Medlem
11 Okt 2006
2.018
0
0
Gunnar skrev:
Jeg ser at Avshop har laga "Baffle Wall" bare med et reisverk fylt med glava. Vil dette fungere som en baffelvegg, eller er det nødvendig å legge plater på fronten? Jeg er usikker på om det har noe for seg hos meg med baffelvegg, men jeg skal uansett dempe veggen med akustikkplater, sannsynligvis 3x30mm. Jeg henter en del tips fra Acoustical Treatments Master Thread

Dersom den skal fungere som en ekte "Baffle Wall" må den bestå av faste plater. Gips, spon eller mdf. Om du trenger en baffelvegg avhenger av om høyttalerne har "Baffle step correction" i delefilteret eller ikke. Dvs om de er beregnet til å være i/på veggen eller frittstående.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Skogs skrev:
Dersom den skal fungere som en ekte "Baffle Wall" må den bestå av faste plater. Gips, spon eller mdf. Om du trenger en baffelvegg avhenger av om høyttalerne har "Baffle step correction" i delefilteret eller ikke. Dvs om de er beregnet til å være i/på veggen eller frittstående.

Hei! Takk for svar! Slår nok fra meg ekte baffle-wall, siden subene har porter bak + element i bunnen. Høyttalerne har innebygde veggfester, så de er nok i det minste beregnet for å henge på vegg. Det er dette settet jeg skal bruke. Kan vel ikke forvente allverden i denne prisklassen, men tror det skal fungere greit. Har kjøpt et par ekstra høyttalere av samme type som frontene. Disse skal jeg bruke som surround-bak.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
MisterMR skrev:
Det här ser riktigt proffsigt ut och konstruktionen verkar rejäl! Två tummar upp :grin: !
Takk! Tror ramma blir grei, har prøvehengt i dag. Skal gjøre ferdig høyttalermonteringen, så blir det vel å måle ut og montere festene for lerretramma, og begynne med maskeringa.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Har fått jobba en del i kinoen i helga. Isolert høyttalerveggen med 4x30mm Rockwool lydplater, og trukket veggen med DMD lydtransparent stoff. Dette burde fungere som en effektiv absorbent, og hindre refleksjoner fra bakveggen.
Før jeg la inn Rockwool stiftet jeg fiberduk på baksiden av veggen. Dette holder Rockwoolen på plass, og hindrer spredning av fibre.

attachment.php

attachment.php

Så var det å trekke duk på lerret-ramma. Duken er av type Dreamscreen UltraHD V3. Kantene på duken har påsydd en lomm av skai el. og jeg la denne kant i kant med ramma, og stiftet i vei. Begynte på midten på langsida, deretter gikk jeg over til motsatt side, srtammet sånn passe, og stiftet fast. Slik fortsatte jeg til jeg kom til endene, og tok da kortsidene. Duken har ganske mye stretch, og er lett å trekke. Jeg la en stripe med dobbeltsidig tape oppå der jeg stiftet, og brettet overskuddsduken over tapen. Kunne ha stiftet også, men lot det være. Det virker ikke som denne duken rakner lett.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php
'

Og da var det bare å henge det ferdige lerretet på plass :)

attachment.php

Får forhåpentligvis testet litt med bilde og lyd de nærmeste dagene.

Vedlegg

• h-vegg1.jpg
    h-vegg1.jpg
    277,2 KB · Sett: 347
  • h-vegg2.jpg
    h-vegg2.jpg
    219,5 KB · Sett: 513
  • lerret1.jpg
    lerret1.jpg
    212 KB · Sett: 232
  • lerret2.jpg
    lerret2.jpg
    235 KB · Sett: 226
  • lerret-3.jpg
    lerret-3.jpg
    238,5 KB · Sett: 225
  • lerret4.jpg
    lerret4.jpg
    244,6 KB · Sett: 212
  • lerret5.jpg
    lerret5.jpg
    182,1 KB · Sett: 296

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
665
0
0
Imponerande frontvägg:) som ger en väldigt god kinofølelse!
Blir intressant att se om det kommer att fungera bra att ha baslådorna så. Fungerar det så är det ju en väldigt enkel och bra lösning.

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.137
5
38
www.70mm.no
Dette blir helt knall :). hvordan er forresten den nye lydtransperente duken til dreamscreen?. Ser du strukturen i den? jeg har vurdert selv å bytte til den.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
MisterMR skrev:
Imponerande frontvägg:) som ger en väldigt god kinofølelse!
Blir intressant att se om det kommer att fungera bra att ha baslådorna så. Fungerar det så är det ju en väldigt enkel och bra lösning.

Joda, tror det skal ta seg bra ut når jeg får satt opp "trim" paneler rundt lerretet. Prøvespilt litt av "Avatar" m/ISCO-II linsa i kveld. Ser bra ut så langt :) Geometrien tror jeg også skal bli bra med litt justering. Synes lyden også virker lovende, men med bare ganske lavt volum. Virker som det blir bra med trøkk i bassen også.

Så da er det vel bare å begynne på resten, deriblant maskering.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
tor skrev:
Dette blir helt knall :). hvordan er forresten den nye lydtransperente duken til dreamscreen?. Ser du strukturen i den? jeg har vurdert selv å bytte til den.
Jeg har V3, altså ikke siste versjon. Så V4 i demokinoen på Alnabru, og feilen med striper i bildet var veldig skjemmende. Jeg er skeptisk til å legge en ekstra duk over for å maskere problemet. Jeg tok sjansen på V3 på b-varesalg. Jeg var heldig, ingen flekker. Jeg vil si at strukturen er i størrelsesorden som pikselstrukturen fra projektoren, ikke særlig synlig fra ca 2,8m. Linsa tar nok litt av skarpheten også, men totalt sett synes jeg bildet blir bra. Kurven på ramma er regnet ut for å passe til bredden og kasteavstanden, og geometrien blir bra, men ikke perfekt. Kanskje 1cm eller så som må tas med overskanning.

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.137
5
38
www.70mm.no
Da har jeg også gått for en V3 på b-varesalg. satser på at den ser bra ut uten problemer med flekker.
Jeg kjøpte v1 for noen år tilbake for full pris, men perforeringen var desverre så skjemmende at jeg ikke valgte å bruke det. Nå får vi se om dette fungerer bedre, noe det forhåpentligvis vil gjøre.
Jeg var inne i avshop sin demokino i oktober og der kjørte de V4 tipper jeg, var lite problemer med det synest jeg.
Hvordan festet du forresten lerretet til ramma?. limte du det.

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
36
Jeg synes ihvertfall bildet ser bra ut så langt. Testa litt i går også med mere volum, og det spiller høyt nok i massevis. Har ikke koblet til de to 15" subene bak enda. Har heller ikke kalibrert. Får vente til rommet ellers blir litt mere ferdig.

Duken er stiftet til tynne lister som er skrudd og limt på baksiden av ramma. Vanlig stiftemaskin og 8mm stifter.