Guide: Optimalisering av projektoren og rommet


Burre

Medlem
20 Apr 2003
8.532
0
0
41
avforum.no
Optimalisering; projektoren og rommet


Før du kjøper projektor: Før du investerer i ny projektor, er det en del faktorer som må stemme overens med rommet, og dine ønsker. Hvor stort skal bildet være? Dette bør ses i sammenheng med hvilken oppløsning projektoren du velger har, type teknologi, og hvor lang sitteavstand man har mulighet til å ha. Pr. I dag får man kjøpt forholdsvis billige projektorer med 1280x720 bildepunkter, så oppløsningen er en mye mindre avgjørende faktor enn tidligere.
De verdier man må vite før kjøp er ”throw distance” og ”offset”. Det lønner seg også å undersøke om projektoren har lens-shift funksjon, noe som vil gjøre montering og justering mye lettere.

(Andre faktorer man bør tenke på ved valg av projektor kommer sannsynligvis i en egen guide.)

Throw distance: Kasteavstanden til projektoren forteller deg hvor stort bilde du vil få ved en gitt avstand. De fleste har en begrensning i rommet, enten ved størrelsen på lerretet, eller avstanden projektor-lerret. Les målene oppgitt av produsenten, eller bruk projectorcentral's kalkulator. Enkelte produsenter har også sin egen kalkulator. I alle tilfelle er det lurt å kryssjekke, da den på projectorcentral ved enkelte tilfeller kan vise feil.
Hvordan bruke kalkulatoren: Velg produsent, så modell. Under units kan du velge metric for å få alle verdier i metriske enheter (cm, etc.). Velg også om du vil vise tall for 4:3 eller 16:9. Still så inn kalkulatoren til der du har din begrensning, om det er lerrets-størrelse eller avstand til lerretet. Dersom du havner innenfor det grønne avmerkede feltet, betyr det at projektoren takler den gitte avstanden. Vær obs på at du også kan justere zoom i boksen øverst.

Offset: Offset er avstanden fra en linje vinkelrett fra linsen til lerretet, og til det projiserte bildets nedre kant. (øvre kant dersom projektoren henger i taket.) Denne verdien er viktig å være klar over, da enkelte projektorer kaster bildet på en måte som gjør at projektoren må henge meget lavt, eller meget høyt. Offseten er som regel lett å finne i projektorens manual, eller ved et søk på nettet. Se illustrasjonen under. Har du et lavt tak, må du i tillegg medregne takfestets lengde fra taket.
album_pic.php




Synsvinkel og øyet: Det kan være en fordel å forstå litt om hvordan øyet fungerer, når du skal plassere projektor, lerret, og sitteplasser. Synsvinkel og avstand mot lerretet er faktorer som påvirker hvordan bildet oppfattes. Vi tar for oss synsvinkel først. Optimalt sett, om du sitter rett, bør du fokusere nøyaktig på midten av bildet i 90 graders vinkel. Om du sitter tilbakelent, som de fleste, bør lerretet plasseres noe høyere på veggen. Dette er ikke alltid like lett å oppnå for mange, og hvertfall ikke for flere tittere.samtidig. Men om du har muligheten, skader det ikke å beregne plassering av lerretet utfra gjennomsnittspunktet, eller tyngdepunktet for alle titterne. Vanligvis velger man å plassere en stereobenk under lerret, med en senterhøyttaler på toppen, og dette hindrer at lerrettet kan plasseres lavt nok. Utstyret i seg selv kan også være forstyrrende, med lys og annet. Om mulig, vurdér å plassere utstyret til siden eller bak sitteplassene, og heller plassere senteren på et stativ. Det er viktig for plasseringen av lyden at den ikke kommer for lavt, men man kan også som regel vinkle denne opp. Enkelte velger også å plassere én senter over, og én under lerretet for at senterlyden skal komme fra midten av bildet
Når det gjelder avstanden fra tilskueren til lerret, finnes det en del misoppfatninger. Mange ønsker naturlig nok så stort bilde som mulig, og velger et alt for stort lerret i forhold til hvor nært man sitter. Ja, man har et stort bilde, men det blir en demper på hvor involvert man blir i det som skjer på lerretet, og man kan fort bli litt ”sjøsyk” av å flytte blikket mye.(regnbue-effekten på DLP-projektorer kan også bli plagsom.) Det finnes en del ”regler” for avstand, blant annet at avstanden bør være 1,5 til 1,7 x bildebredden, eller 3 x bildehøyden. Dette blir som regel ganske så riktig, men det er lettere å forstå om man ser på øyets fokusområder, som også varierer fra person til person.
Vi har alle omtrent 180° synsvinkel, men fokus blir svakere jo nærmere man kommer ytterkanten av den totale synsvinkelen. Bare 1-2° er skarpfokus, 15° er normal fokus, og utover ca. 60° vinkel oppfattes en veldig liten prosentandel av det som sees. I hjemmekinosammenheng gjelder det derfor å finne den gyldne mellomvei mellom størrelse og fokus. I praksis vil det si at bildet bør fylle 60-65° av synsvinkelen. Om dette gjøres riktig vil man oppleve at bildet føles større, man oppfatter alt som skjer på skjermen, blir mer involvert, og det er generelt mer behagelig å se på film.
album_pic.php






Iris: Den delen av øyet som har farge kalles iris. Denne har som oppgave å justere lysstyrken man oppfatter ved å lukke og åpne seg etter hvor sterkt lyset er. Du har sikkert opplevd at et i utgangspunktet mørkt rom ser lysere ut etter noen minutter. Det kommer av at iris åpner seg maksimalt for å tiltrekke mer lys, slik at man skal kunne se mest mulig i mørket. Under en filmseanse i hjemmekinoen jobber irisen på høygir med å omstille seg etter hva som vises på skjermen. Gråskalaen en projektor kan vise er fast, og målbar, men hvilken nyanse man faktisk ser er irisen med på å bestemme. For eksempel vil iris åpne seg veldig i langvarige mørke scener, og det sorte vil oppfattes som lysere enn det egentlig er. Dette er ikke noe en videofil ønsker seg, da sort helst skal forbli sort. Men hvordan kan iris påvirkes til å ikke omstille seg så mye? Philips har tenkt på dette, og utviklet en TV med belysning bak, som lyser sterkere når mørke scener vises, og svakere når lyse scener vises, med formål å holde iris i midtposisjon. Dessverre blir dette ganske forstyrrende, så i hjemmekinoen må kompromiss inngås. Man prøver da i stedet å gjøre området rundt lerretet mer nøytralt i lysstyrke. Og her kan mye gjøres ved at :arrow:

Vegger og tak er i riktige nyanser og materiale. Det kan være greit å skille mellom veggen bak lerretet og resten, da denne veggen ikke vil påvirkes av gjenskinn. Den skiller seg også ut ved at den påvirker iris i større grad enn de andre, utfra hvilken nyanse den har. Mange velger å gjøre alle vegger sorte, i mørke scener vil man da oppleve at iris åpner seg veldig, og det som skulle vært sort ser mer grått ut. Etter SMPTE standarden anbefales området rundt lerret å være i 65 000K, Det samme som fargen av dagslys. Denne fargetemperaturen regnes også som den gjennomsnittslige fargen for video. Ved å bruke denne fargen, setter man iris nærmere midtposisjon, og bildet vil påvirkes i mindre grad mot begge ytterpunkter- sort og hvitt. Et eksempelbilde som viser denne nyansen finnes på Digital video essentials, men du kan også se den ved å egendefinere en farge i Paint med koordinater 128,128,128.
Sidevegger, tak og gulv bør være mørke. Man kan godt velge å gjøre disse sorte, eller mørkegrå. For mange blir dette litt trist når rommet er belyst, i så tilfelle kan man i stedet bruke kinofargen.. –rødt. Rødt og variasjoner av rødt har den egenskap at det virker mørkt i mørket, uten å bli for mørkt når lyset slås på. Blant annet brukes rødt lys i fremkallingsrom av denne grunn.
Om du skal male, bruk så matte typer som mulig.
album_pic.php



Forstyrrende faktorer: For å kunne involvere seg fullstendig i filmen, vil det være en fordel at området rundt lerretet er så ”rent” som mulig. Høyttalere må man jo ha, men blomster, CD-hyller, bilder, lys fra utstyr og annet bør helst plasseres ute av syne. Nå tenker kanskje mange at ”jeg ser jo ikke på det likevel”, men jo, det gjør man. Om ikke direkte, så oppfatter man alt som finnes i synsvinkelen. Her gjelder også øyets fokusområder. Selv en gjenstand til siden for tilskueren vil være en del av hva hjernen registrerer, om ikke i spesielt stor grad. Sammenlign bildene under.
album_pic.php

album_pic.php



Lyskontroll: For å kunne se de mørkeste delene av bildet, må rommet være mørkere enn det mørkeste projektoren klarer å vise. For å finne ut hvor god lyskontroll du har, slå av alt lys i rommet, inkludert projektoren. Nå vil du lett kunne se hvor lyset lekker inn/kommer fra.


Lerret og ramme: Et godt lerret bør ikke ha for høy gain til digitale projektorer, og kan gjerne være i en gråtone for bedret sortnivå. Pass bare på å velge et med sort ramme på 10cm+, da rammen er viktig for å holde blikket fokusert på alt som skjer innenfor denne.



Om noe skulle være uklart, forvirrende, eller rett og slett feil, send meg gjerne en privat melding eller post en komentar. God film! :)
 

Vedlegg

  • album_pic.jpg
    album_pic.jpg
    91,2 KB · Sett: 40

D|sElMiNk

Medlem
24 Jun 2004
4.258
0
0
www.diselmink.net
Flott guide, men du mener vel 6500k og ikke 65kk (kiloKelvin) :) Har selv erfart at helt sort rundt lerretet ikke er å foretrekke for å få et godt opplevd sortnivå.
 

s0und

Medlem
2 Jan 2007
155
0
16
Jeg har litt vanskelig for å forstå en ting her. Du angir en optimal farge til å ha lysstyrke på likt nivå med dagslys? Altså 6500K

Hvilke farger er det? :)
 

s0und

Medlem
2 Jan 2007
155
0
16
Det med hvitbalanse forsår jeg, som man ser på bildet er det mange farger gjengitt på bildet med 6500k :) (automodus)
 

Burre

Medlem
20 Apr 2003
8.532
0
0
41
avforum.no
Etter SMPTE standarden anbefales området rundt lerret å være i 65 000K, Det samme som fargen av dagslys. Denne fargetemperaturen regnes også som den gjennomsnittslige fargen for video. Ved å bruke denne fargen, setter man iris nærmere midtposisjon, og bildet vil påvirkes i mindre grad mot begge ytterpunkter- sort og hvitt. Et eksempelbilde som viser denne nyansen finnes på Digital video essentials, men du kan også se den ved å egendefinere en farge i Paint med koordinater 128,128,128.
du har rett i at flere farger kan være 6500K, men den fargen jeg snakker om er alle 3 primærfargene på samme nivå, og 6500K blir midt mellom hvitt og sort. (du har kanskje hørt at hvitt består av alle farger) Om en av fargene avviker, får rman en gråfarge med enten rød, blå eller grønnstikk. Når alle fargene ligger likt, har man egentlig en "fargeløs" tone.
Om du lurte på hvordan denne fargen egentlig ser ut, så er den ike så langt unna bakgrunnen her på forumet, eller rammen rundt tekstboksen når du skriver et innlegg. :)