grandiS -Nytt hus - Dedikert rom - Straks bygging av 2 suber og senter!

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Vill og vill, du har vill kino!;)

Jeg tenkte at jeg kunne bygge 3 veis fronter på denne måten? Det er eget kammer der på 40 liter, med mulighet for å lage bort bak evt. Burde passe bra til en 10’’ der:) Hornet kan jeg jo plassere på toppen vinklet nedover? Tanker?:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48

Klarer virkelig ikke å bestemme for å bygge 2 eller 3 veis!! Dette er for å vise bare. Hvis jeg går for 3 veis, har det noe og si hvor jeg plasserer mellomtonen? Jeg kan montere en plate og sette mellomtonen der hornet er nå, og hornet på toppen vinklet ned. Men har det noe og si?

Og burde jeg gå for 2 eller 3 veis? JBL selv sier 2226 kan deles på 1200, og jeg tenker å dele de på 800 mot horn.

Tanker?:) Trenger virkelig innspill!

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Da blir det 2 slike foran! Solgte 2 av subbene grunnet utforming. Så nå står det en 2258 i hvert hjørne bak. Tanken er 4 av disse hvis elementet er bra. Jeg har ikke mye greie på elementer, men har lest masse bra om dissw og specs ser OK ut for meg!:)

• Impedance: 8 ohm
  • Power Handling: 1200 w (A.E.S.)
  • Peak Power: 4800 (A.E.S.)
  • Frequency Range: 35Hz - 500 kHz
  • Sensitivity: 100 dB
  • Voice Coil Diameter: 4” / 101,6 mm
  • Diameter: 485 mm
  • Cut Out/Bafhole: 419,9 mm
  • Depth: 216 mm
  • Weight: 15,3 kg

Sist redigert:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Fortsetter monologen:D

Delene har kommet, horn skrudd sammen endelig!!

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
grandiS -Nytt hus - Dedikert rom / Trenger tips til 2 eller 3 veis?? - Bilder

Sist redigert:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Hadde dessverre ikke svarte skruer, det kommer etterhvert. Men disse skal stå bak lerret uansett ;)

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48

Både rom og høyttaler ser ut som « kom skal vi gå å drite» som fattern sier. Rommet skal som sagt pusses opp:)

Men fy faen som det spiller nå! Mellomtonen gjorde noe villt med bassen også, når 2226 ikke trenger å spille helt opp mot horn. Dette var gøy!!

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.113
0
36
kan ikke si noe om hvordan wooferene yter oppover, men horn og driver skal vel kunne takle en god del mer enn 800hz? f.eks 600/24db. da får du kanskje mer liv og "snap" i mellomtonen. akillssen blir diskanten da, 2" snevrer inn på sidene rundt 7khz uansett horn, og 2380 er ikke særlig god under det heller. samtidig vil man ha en membran som ringer og bryter opp "dobbelt" så tidlig (når annet er likt). størrelse blir en kvalitet, hvor mindre generelt er bedre. f.eks 1" fra 4-6khz avhengig av hvor de matcher noenlunde offaxis ved delefrekvensen.

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48

kan ikke si noe om hvordan wooferene yter oppover, men horn og driver skal vel kunne takle en god del mer enn 800hz? f.eks 600/24db. da får du kanskje mer liv og "snap" i mellomtonen. akillssen blir diskanten da, 2" snevrer inn på sidene rundt 7khz uansett horn, og 2380 er ikke særlig god under det heller. samtidig vil man ha en membran som ringer og bryter opp "dobbelt" så tidlig (når annet er likt). størrelse blir en kvalitet, hvor mindre generelt er bedre. f.eks 1" fra 4-6khz avhengig av hvor de matcher noenlunde offaxis ved delefrekvensen.
De yter bra oppover, men de får jo «mindre og gjøre» om en mellomtone tar over fra 3-400? :) Jeg har ikke mye erfaring så tar imot all hjelp:)

Tror du horndriver tåler så lav deling på høyt volum? Det er Selenium D3300Ti , anbefalt nedre grense er 800hz /12db ? De er dog ratet til 500. Hvilken/hvilket type horn anbefaler du da? Anbefaler du og droppe dedikert mellomtone og heller bruker tweeter oppover?

Ikke så aktuelt med både 2’’ og 1’’ + tweeter hvertfall:)

Ja, de ruller av oppover. Skal måle straks:) Har du erfaring med supertweeter?

Kan jeg paralellkoble ut fra hornet og innom et highpass filter på 8khz for eks ? Eller må jeg ha volumkontroll på da? Eller kan jeg bruke minidsp og heve/senke nivå over 8khz etter behov?

Takk for innspill!

Sist redigert:

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.113
0
36
ah, ok. syns jeg leste JBL 2446 et sted tidligere i tråden.. har ikke noen konkrete tips egentlig, har samme horn på en selenium d405 selv, delt passivt 5khz.
men aktiv deling er nok en fordel for driveren, da kan du kutte så brått du vil nedover. og i en evt 2veis er det lettere å eksperimentere med avrulling og eq. minidsp 2x4HD er fin til 2veis iallefall, med innebygget usb/optisk dac og volum med fjernkontroll..
horna får en del pes rundtom på div forum, er ganske farget kontra moderne design. alle ferdigvarer har jo gått over på 1,5"+15" løsning for minimere problemene oppover.
har ikke så mye praktisk erfaring med 2380/fullfrekvens men de vil kollapse offaxis over 7khz uansett hvor god driveren er, så spørs det hvor mye EQ man trenger oppover for å holde det noenlunde flatt. f.eks har JBL M2 oppmot 15db fra 3khz til 10khz ( https://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/418118d1483095342-jbl-m2-waveguide-montering-av-2450-sl-og-litt-til-img_0028.png) pga. den vide spredningen til hornet, som flater ut ved 10k fordi driveren/åpningen kollapser på sidene allikavel. 1" = 13,5khz, 1.5" = ca.9khz, 2" = 7khz osv.
crites bruker en selenium d220 i et stock seleniium horn, fra 5khz såvitt jeg husker. https://critesspeakers.com/cornscala-style-c.html
...men da kunne man like gjerne byttet ut titanium mellomtonen også, for å kunne gå lavere.

utenom m2 (som koster rundt $350stk om man i det hele tatt får tak i de) så er 2384 det nyeste..1.5" ( https://reconingspeakers.com/product/jbl-365359-001-2384-hornwaveguide-3732/)
det kunne jo vært noe å prøve i fremtiden evt. woofer som mellomtone vet du vel sikkert bedre selv etterhvert hvor godt det funker... er iallefall knall å ha en dsp å trikse med :)

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48

Hmm, ikke ødelegg hele prosjektet mitt a!
X-D
Jeg synes ikke det låter sååå håpløst oppover!:p

Men hvordan eksperiementere med deling nedover uten og ødelegge horndriver?

10’’ woofer som mellomtone fungerer veldig bra synes jeg:)

Bruker 2 minidsp som crossover ja;)

Sist redigert:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Testet med 750hz deling nå, og det fungerer veldig bra egentlig!

Med tanke på at det går mest i film så tror jeg det er en OK start! :)

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Time for supertweeters:)

Blir gøy å teste dette! Men blir satans mye kabler hit og dit med treveis aktiv deling!

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Uten facebook så må man teste selv og lære:) Skal prøve litt passive filtre kombinert med dsp og høre om jeg egentlig hører forskjell:) Erfaringsmessig så endrer jeg aldri på den aktive crossoveren uansett og mener jeg har funnet en deling som er bra, så hvorfor ikke bruke et passivt filter med riktig slope og deling:) Sparer mye kanaler på det:p

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Dæven! Det spiller fryktelig bra nå synes jeg!

Deler 2226 wooferne på 800 mot Jbl/Selenium D3330 horn drivere og 6000 videre mot supertweeter fra P.audio:)