Gorm, ta med deg TV2-hjelper deg og sjekk hva Elkjøp EGENTLIG driver med!

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
0
36
Stort sett alle mine kollegaer påstår de ikke kan se forskjell på DVD og BD-kvalitet. Og de spør meg om jeg virkelig kan se forskjell.
UHD-plater har de ikke hørt om. Og de tror 4k Netflix er as good as it gets.
Stort sett alle mine kollegaer får lyden fra tv-en sin. Noen få har en lydplanke av rimeligere sort, og 1 til 2 et kjipt all-in-one-surround-anlegg med høyttalere på størrele med rubiks kube og en sub. (Mest sannsynlig satt feil opp).
Jepp. Tror vi er der omtrent ja hos Ola Dunk... Noen vet bedre men får ikke lov og har reseignert....;)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.890
28
48
Stort sett alle mine kollegaer påstår de ikke kan se forskjell på DVD og BD-kvalitet. Og de spør meg om jeg virkelig kan se forskjell.
UHD-plater har de ikke hørt om. Og de tror 4k Netflix er as good as it gets.
Stort sett alle mine kollegaer får lyden fra tv-en sin. Noen få har en lydplanke av rimeligere sort, og 1 til 2 et kjipt all-in-one-surround-anlegg med høyttalere på størrele med rubiks kube og en sub. (Mest sannsynlig satt feil opp).
Synes det blir litt trist å høre om, håper ikke disse jobber innenfor Audio og Video bransjen....:rolleyes:

Noe av grunnen er nok at sitte avstanden ofte er lenger unna en TV skjerm slik at ikke oppløsningen blir utnyttet så godt. En annen ting er at synet vårt er fantastisk til å fylle ut feil og mangler, og tilpasse seg, så det er ofte når man kan bytte mellom forskjellige oppløsninger at man virkelig ser forskjellene.

Overgangen mellom FullHD 2K til 4K er jo ut i fra oppløsning ganske vanskelig å utnytte på TVer i 55"-65" størrelser for normale stue-sitte avstander.
Det er vel her HDR er tiltenkt for å gjøre noe med opplevelsen, slik at bildet får både et større fargerom og større dynamikk område som minner mer om det man ser i den virkelige verden. Dette er ting og som kan oppfattes mer uavhengig av avstand.

SDRvsHDR.jpg

Når det er sagt så bør vel også en TV kalibrering i dag bestå av en eller to rec709 SDR kalibreringer (mørkt lyst rom) og det samme for dci p3 HDR....

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Håper vel Ola dunk kan se forskjell på disse?
Det gjør de sikkert. Men så er det mange som har holdninger. "Har det noe å si da? Det er jo samme filmen og handlingen likevel....."
Grunnen til at Dvd ble så sukksess ovenfor VHS er i mine øyne simple of use. Ikke mer spole tilbake filmen. Og ikke mer spoling for å lete etter noe.
Og at det tar mindre plass.

Av de bildene over. Hvis dårlige bilde hadde vært Netflix, og bedre bilde hadde vært dvd, så hadde likevel Ola Dunk foretrukket Netflix.
Convenience over quality.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.890
28
48
Det gjør de sikkert. Men så er det mange som har holdninger. "Har det noe å si da? Det er jo samme filmen og handlingen likevel....."
Grunnen til at Dvd ble så sukksess ovenfor VHS er i mine øyne simple of use. Ikke mer spole tilbake filmen. Og ikke mer spoling for å lete etter noe.
Og at det tar mindre plass.

Av de bildene over. Hvis dårlige bilde hadde vært Netflix, og bedre bilde hadde vært dvd, så hadde likevel Ola Dunk foretrukket Netflix.
Convenience over quality.
Overgangen fra VHS til DVD var også en hyggelig opplevelse ja. Det ble et greit lite hopp opp i lyd og bildekvalitet også (kanskje litt avhengig av kvalitet på VHS avspiller).
VHS oppløsningen hadde f.eks ikke 16:9 optimalisering av widescreen film på 16:9 format skjermer og når utgangspunktet for VHS var ca 240 linjer og DVD PAL kom med 576 linjer, så ble det jo straks mye bedre.

En annen litt morsom ting når jeg fant frem disse bildene som ble hentet ut fra DVD og BD plata, var forskjellen i avspilling hastighet mellom BD og DVD.
DVD (PAL) mediet er mer tids besparende da det spiller av ca 4% raskere enn BD. Det trenger ikke være noen ulempe i enkelte filmer kanskje, men selv den lille forandringen mellom 25 og ~24 fps fikk tale til å fremstå som spinklere og film musikken som litt ustemt, spesielt når man kunne AB teste mellom disse.
Har ikke funnet en god måte å hente ut slike bilder fra UHD medier på ennå, men synes det hadde vært morsomt å sett en de samme senene i 4K.

"Har det noe å si da?" Nei sikkert ikke blant de viktigste tingene her i verden, men som hobby der film ikke bare er for å slå i hjel den dyrebare fritiden, men der opplevelsen underveis ( ...ikke handler om å se film halve tiden og resten i en mobilskjerm som det virker som enkelte gjør i dag) betyr noe, der kan selv de små tingene gjøre en del for opplevelsene.

Er derfor ikke sikker på at det nødvendigvis blir den samme filmen og handlingen man egentlig opplever i disse mer lettvinte kvantitet tider.

Det ble kanskje litt mye avvik fra det denne tråden din skulle handle om, men TV kalibrering er jo en del av det å oppleve film materialet på best mulig måte slik det opprinnelig var tiltenkt. Det blir vel bare mer å hente på å gjøre den delen riktig des bedre utstyret og kildematerialet blir.