Gorm, ta med deg TV2-hjelper deg og sjekk hva Elkjøp EGENTLIG driver med!

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Nå er dette en betalsak, men kanskje noen som abonnerer på Bergens Avisen kan gjengi mer i detalje.
Jeg fikk lese denne saken på jobb i dag via en kollega sin telefon som har betalt BA.

Beskylder Elkjøp for å selge halvferdig vare

Unner alle bildeinteresserte å få lest denne artikkelen hvis noen klarer å gi tilgang.
Meget "interessante" argumenter butikken bruker for å selge kalibrering av tv til kunder.

Det handler om at Elkjøp solgte en tv til en kar, og ville prakke på han "kalibrering".
I butikken hadde de stilt opp 2 tv-er av samme modell, ene var Elkjøp-kalibrert, og andre var påstått "rett ut av esken".

Kunden mente han ville klare å sette opp tv selv, Elkjøp hevdet han kunne glemme det da de hadde tilgang til "hemmelige menyer" kundene ikke kunne komme inn på.
Videre blir det i artikkelen beskrevet at det kalibrerte tv var med sterke farger, flott lys og kontrastrikt bilde med jevn video.
Versus det andre som var dårligere kontrast og et mer dust bilde. (For meg høres jo dette ut som et mer korrekt bilde, da vivid-mode passer bedre i en opplyst butikk, og et korrekt satt opp bilde gjerne oppleves litt mer flatt og "kjedelig" i starten).

Det jeg undrer meg om er:
1. Kan Elkjøp kalle det de gjør kalibrering?
2. Bruker Elkjøp et instrument som måler farger og diverse?
3. Gjør i det hele tatt Elkjøp noe med gråbalansen eller cms??
4. Er det Elkjøp-kalibrerte bildet i det hele tatt bedre enn rett ut av esken og valgt Cinema, ISF eller THX-modus?

Nesten så jeg har lyst til å kjøpe 2 identiske tv-er og betale for kalibrering av det ene, bare for å se hvilke forskjeller de har plottet inn i tv.
Så bruke angrefrist og levere begge to tilbake.
(Ja, jeg taper 995,- i "kalibrering", men er nesten verdt det bare for å avkle keiserens nye klær).

I det siste når jeg har solgt tv-er for å bytte ut til ny, så har finn.no-kundene spurt meg om min tv er kalibrert.
Tror de faktisk tenker noe i stil ala Elkjøp, og ikke vet hva en ekte kalibrering faktisk går ut på.

Så Gorm (!), ta med deg TV2-Hjelper deg, eller Forbruker inspektørene til Elkjøp.
Spør hvilke instrumenter de bruker og hvem som betjener de.
Spør om du kan få være med på en kalibrering.
Samt ta en blindtest hos en butikk hvor dere henter ut et kalibrert tv, og du foretar en ekte kalibrering.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.890
28
48
Det hadde vært interessant å sett hva som egentlig ble gjort i disse tilfellene ja. Håper Gorm tar utfordringen.

Blir en kalibrering gjort fagmessig med probe og software, så burde det vel også bli skrevet ut eller generert en rapport av før og etter verdier og dE avvik.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
TV2 hjelper deg har jo laget en sak på dette tidligere, og gjør det neppe på nytt? De er alltid ute etter "sensasjon", og har vel aldri vært gode på å følge opp saker over tid?

Det er nok noen butikker som har kjøpt inn greit nok utstyr for å gjøre kalibrering. Det går da i Calman, C6-probe, og en grei testbilde-generator. Problemet er kompetansen til de som bruker utstyret.
Jeg var innom en Power butikk for ikke lenge siden, der det satt to luringer og kalibrerte med nevnte utstyr. Problemet var at ingen av dem ante hva de drev med, de var bare blitt fortalt hva de skulle gjøre, og hadde ingen kunnskap om "hvorfor". De hadde fått en "standard" som de kalibrerte alle TV-ene etter. Problemet er at denne standarden var for grading-rom, der coloristen sitter i helt mørklagt rom, og derav bare 100 nits lysstyrke på skjermen. De ga uttrykk for at skjermene så blasse ut, men at det var dette de hadde fått beskjed om å gjøre. Ikke rart da, at kundene klager, og ender opp med en ukalibrert bildemodus i stedet. I tillegg sverger disse kundene til at kalibrering er "bare tull", for bildet er ubrukelig. Jeg har henvendt meg til mange av disse butikkene, både Power og Elkjøp, med tilbud om å bygge opp kompetanse i kjedene, og få til noe som faktisk bidrar positivt for sluttbruker/kunde. Hver gang får jeg beskjed om at "dette er veldig interessant, jeg skal ta det videre".

Jeg tror det største problemet i dag er at ingen tjener penger på å selge TV-er, og nå når alle har kablene de trenger, blir kjedene nødt til å lage ekstratjenester for å tjene penger på produktet. Hvor mange har ikke hørt at "vi har dessverre bare kalibrerte utgaver igjen av denne skjermen, men du skal få et godt tilbud"? Kalibrert for hva da? De kan jo ikke kalibrere en TV uten å kjenne miljøet den skal stå i, eller kundens preferanser i forhold til lys i rommet. Det er bare svada å selge en ferdig kalibrert TV til en kunde som ikke har snakket med, eller som har kommet med en detaljert beskrivelse til kalibratør.
På meg virker det som om man bare er ute etter å tjene en 10-er per skjerm, og ikke å tilby en seriøs tjeneste?
Det er ikke noe "hokus pokus" å gjøre dette skikkelig, men det må tas en beslutning sentral i organisasjonene, og så må de få hjelp til å bygge opp en kompetanse. Det hjelper ikke å bare sende noen medarbeidere på ISF-kurs, og tro at de har kompetanse når det kommer tilbake. Dette bygges opp over tid. Denne tryggheten, samt referanseutstyret som kreves for å alltid være sikker på at det man gjør er korrekt, det koster litt. TV-ansvarlig i butikkene sier dette er "svært interessant", men det stopper alltid der.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.041
16
38
40
TV2 hjelper deg har jo laget en sak på dette tidligere, og gjør det neppe på nytt? De er alltid ute etter "sensasjon", og har vel aldri vært gode på å følge opp saker over tid?

Det er nok noen butikker som har kjøpt inn greit nok utstyr for å gjøre kalibrering. Det går da i Calman, C6-probe, og en grei testbilde-generator. Problemet er kompetansen til de som bruker utstyret.
Jeg var innom en Power butikk for ikke lenge siden, der det satt to luringer og kalibrerte med nevnte utstyr. Problemet var at ingen av dem ante hva de drev med, de var bare blitt fortalt hva de skulle gjøre, og hadde ingen kunnskap om "hvorfor". De hadde fått en "standard" som de kalibrerte alle TV-ene etter. Problemet er at denne standarden var for grading-rom, der coloristen sitter i helt mørklagt rom, og derav bare 100 nits lysstyrke på skjermen. De ga uttrykk for at skjermene så blasse ut, men at det var dette de hadde fått beskjed om å gjøre. Ikke rart da, at kundene klager, og ender opp med en ukalibrert bildemodus i stedet. I tillegg sverger disse kundene til at kalibrering er "bare tull", for bildet er ubrukelig. Jeg har henvendt meg til mange av disse butikkene, både Power og Elkjøp, med tilbud om å bygge opp kompetanse i kjedene, og få til noe som faktisk bidrar positivt for sluttbruker/kunde. Hver gang får jeg beskjed om at "dette er veldig interessant, jeg skal ta det videre".

Jeg tror det største problemet i dag er at ingen tjener penger på å selge TV-er, og nå når alle har kablene de trenger, blir kjedene nødt til å lage ekstratjenester for å tjene penger på produktet. Hvor mange har ikke hørt at "vi har dessverre bare kalibrerte utgaver igjen av denne skjermen, men du skal få et godt tilbud"? Kalibrert for hva da? De kan jo ikke kalibrere en TV uten å kjenne miljøet den skal stå i, eller kundens preferanser i forhold til lys i rommet. Det er bare svada å selge en ferdig kalibrert TV til en kunde som ikke har snakket med, eller som har kommet med en detaljert beskrivelse til kalibratør.
På meg virker det som om man bare er ute etter å tjene en 10-er per skjerm, og ikke å tilby en seriøs tjeneste?
Det er ikke noe "hokus pokus" å gjøre dette skikkelig, men det må tas en beslutning sentral i organisasjonene, og så må de få hjelp til å bygge opp en kompetanse. Det hjelper ikke å bare sende noen medarbeidere på ISF-kurs, og tro at de har kompetanse når det kommer tilbake. Dette bygges opp over tid. Denne tryggheten, samt referanseutstyret som kreves for å alltid være sikker på at det man gjør er korrekt, det koster litt. TV-ansvarlig i butikkene sier dette er "svært interessant", men det stopper alltid der.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv :)

Ellers så spørs det om TV2 Hjelper deg gidder å ta med en nerd til og lage en ny artikkel :mrgreen:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
Syns du gjorde en veldig god (og troverdig) figur Anbjørn.

Ellers er jeg ikke sikker på om denne typen mediadekning er noe vi er tjent med på sikt, for menigmann sitter bare igjen med en følelse av at "kalibrering er bløff", og det er ikke sant om det gjøres riktig. Det vet alle som har fått det gjort på en skikkelig måte.
Jeg har større tro på at man må få sentrale personer i kjedene til å forstå. Men det kan kanskje være skummelt å hente inn kompetanse? Tenk bare hva man kan bruke den kompetansen til i innkjøpsleddet.....! Man kan faktisk påvirke produsentene!

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.041
16
38
40
Syns du gjorde en veldig god (og troverdig) figur Anbjørn.

Ellers er jeg ikke sikker på om denne typen mediadekning er noe vi er tjent med på sikt, for menigmann sitter bare igjen med en følelse av at "kalibrering er bløff", og det er ikke sant om det gjøres riktig. Det vet alle som har fått det gjort på en skikkelig måte.
Jeg har større tro på at man må få sentrale personer i kjedene til å forstå. Men det kan kanskje være skummelt å hente inn kompetanse? Tenk bare hva man kan bruke den kompetansen til i innkjøpsleddet.....! Man kan faktisk påvirke produsentene!
Enig igjen, og jeg stiller meg litt uforstående til at ingen av kjeden ønsker hjelp til å heve kompetansen, og at det egentlig ikke betyr noe hvorvidt produktet de leverer er bra eller ikke. Det kan jo ikke være bra i lengden, selv ikke for kjedene.....?

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
0
36
Problemet, tror jeg, er at det virker å være en utrolig gjennomtrekk i disse butikken. Slenger innom slike butikker relativ jevnlig og har fortsatt til gode å se noen som jeg har sett der før. Slik blir det ikke kompetanse av....

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Her er noen utklipp fra artikkelen jeg nevnte i første post:

….
Men da selgeren tok plass ved kassen for å registrere kjøpet, kom spørsmålet:
– Vil du at vi skal kalibrere TV-en for deg? Bildet blir mye bedre da.
Hemmelige innstillinger
Han tok de med bort til to identiske fjernsyn som sto oppstilt ved sida av hverandre, og fortalte at det ene, med det gnistrende, fargerike, skarpe bildet var kalibrert, mens det med det matte, kontrastfattige, kjedelige bildet, ikke var det.
– Dette er tydeligvis et salgstriks de bruker på alle kunder, oppsettet står der ferdig til å vise frem.
Roska kontrollerte temperamentet, og sa at dette skulle han nok greie å stille inn selv.
– Da ga han meg et skeivt smil, og opplyste at «de innstillingene har nok ikke du tilgang til».
….
Elkjøp
Her har kunden blitt tilbudt å optimalisere sitt TV-bilde, da vi har erfaring med at flere av kundene ikke ønsker å gjøre dette selv. Vi må lytte til kundene våre – derfor har vi disse tjenestene tilgjengelig.
– At en får en TV som er klar til bruk betyr at vi oppdaterer og klargjør innstillinger for førstegangsoppsett. En optimalisering betyr at vi sørger for at man får et så godt bilde som mulig med rette farger, rett forhold mellom svart og hvitt, bedre bevegelser, samt å gi rett lysstyrke for en gjennomsnittlig opplyst stue, skriver Schøyen Bergly i sin første epost til Firda.
…..

– Er det slik at produktene dere selger trenger en jobb til tusen kroner før en får det en trodde en skulle få, når en leser tilbudsavisen?
– Nei, heldigvis er det ikke slik. Optimalisering går ut på å gi et riktig bilde, men kunden vil ha et like godt produkt med og uten denne jobben. Tjenesten innebar mer enn bare optimalisering av bilde, noe som er med å gi kunden en bedre totalopplevelse av sitt nye produkt.
– Er det slik at de ansatte har tilgang til innstillinger som kundene ikke har tilgang til?
–Vi har tilgang på utstyr som kundene ikke har – men det betyr ikke at en må benytte disse tjenestene for å få et godt utbytte av sitt nye produkt. Vi ser at dette er et ønske hos flere av våre kunder å få hjelp med, da skal vi selvsagt hjelpe til ved å tilby våre tjenester.
– Når en betaler disse 995 kronene, nøyaktig hva er det som blir gjort med TV-en?
– Dette inngår i avtalen:

• Utpakking og visuell sjekk av produktet
  • Grundig kontroll av skjermen for eventuelle pikselfeil
  • Montering på fot
  • Førstegangskonfigurasjon
  • Oppdatering til den nyeste versjonen av TV-ens programvare
  • Optimalisering for bedre bildeopplevelse
  • Konfigurering av tilkoblinger

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.890
28
48
Lurer litt på hva som menes med "Hemmelige innstillinger"
Regner ikke med de har behov for å gå inn i servicemenyen på nye TVer, men det er kanskje noen isf menyer og innstillinger de mener.....

Til listen

Utpakking og visuell sjekk av produktet
Grundig kontroll av skjermen for eventuelle pikselfeil
Montering på fot
Førstegangskonfigurasjon
Oppdatering til den nyeste versjonen av TV-ens programvare
Optimalisering for bedre bildeopplevelse
Konfigurering av tilkoblinger

Så er kanskje "Grundig kontroll av skjermen for eventuelle pikselfeil" noe som kunne være praktisk, spesielt hvis det også tar for seg andre type feil som dårlig uniformitet/clouding for baklys for LCD, fargestikk på Oled osv.

resten av lista utenom software oppdatering er vel ofte avhengig av hvordan skjermen skal brukes,

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
Panasonic og Philips har koder for å åpne/lukke ISF menyen, men "hemmelig" er det neppe for de som er i besittelse av en PC og Google?

Dimacruz

Medlem
17 Feb 2003
2.619
0
36
Jeg kjenner flere som kjøper en tv, pakker den opp, setter den på plass i stua og er fornøyd. Menyene vet de nesten ikke hvordan de får fram. Er nok slike folk denne kalibreringen/klargjøringen er ment for og de er det mange av :)

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Til listen

Utpakking og visuell sjekk av produktet
Grundig kontroll av skjermen for eventuelle pikselfeil
Montering på fot
Førstegangskonfigurasjon
Oppdatering til den nyeste versjonen av TV-ens programvare
Optimalisering for bedre bildeopplevelse
Konfigurering av tilkoblinger
Tror ikke akkurat de spør hvilke enheter som skal kobles på hvilke innganger. (Noen kjøper jo ferdig "kalibrert" tv fra pallen.)
Hva i huleste legger de i "konfigurering av tilkoblinger"??

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.890
28
48
Jeg kjenner flere som kjøper en tv, pakker den opp, setter den på plass i stua og er fornøyd. Menyene vet de nesten ikke hvordan de får fram. Er nok slike folk denne kalibreringen/klargjøringen er ment for og de er det mange av :)
Ja Dimacruz tror du har mye rett i det.

Har ellers inntrykk av at mange av disse samme blir lokket til butikken pga gode TV tilbud, typisk fra butikkavisen i postkassa til "blakk fredag" tilbud osv...
I butikken får de "hjelp" av selger til se den feiljusterte tilbudskjermen på siden av en litt dyrere TV, som har blitt justert med et bedre bilde og butikken typisk har høyere avanse på.

Så kjøper kunden denne i stedet, + det er tilfeldigvis bare kalibrerte versjoner igjen som han skal få en god pris på, samt trygghets avtale osv. Er selgeren virkelig i slaget er det ekstra rabatt hvis kunden inngår en kredittkortavtale samtidig og venter med betalingen....

Da går kjøperen hjem og er så fornøyd over å ha tatt høyde for alle de vanskelige valgene. Så har kunden typisk gjort det samme i andre butikker og har ikke pengene når kredittkortkjøpet skal betales, så det blir minste nedbetalings beløp og luksusfellen neste....

Det første som skjer når kunden kommer hjem med TVen er å få problemer med Netflix, smarttv og nettverksoppkobling, så får god hjelp av brukersuport til å nulstille alle instillinger, med en factory reset og kjøre førstegangs intallering på nytt..., og vips, ut forsvant alle eventuelle "kalibrerings" verdier og settinger.....

Edit: fant det TV2 innslaget som ble nevnt tidligere i tråden.

Sist redigert:

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.041
16
38
40
Du har nok rett i det, men den er likevel trist at denne kjøpegruppen betaler for en tjeneste som erfaringsmessig faktisk degraderer bildet. I min bok er det direkte svindel....

labor

Medlem
15 Feb 2011
24
0
1
Trist at så mange kjøper store og dyre tver og ikke utnytter potensiale, som ligger i et godt tv i dag.

Capitaine

Medlem
19 Aug 2007
456
0
16
Kan nesten få inntrykk av at dette er noe lokalt opplegg i Bergen (spesielt om man ikke er abbonement og faktisk kan lese saken). Det er visst en generell artikkel som går på rundgang diverse lokalaviser/større aviser rundt omkring i landet.

Min erfaring er at minst 95% av dem som kjøper TV idag, ikke får stilt den inn skikkelig, og da er det snakk om grunninnstillinger/praktiske valg/smart-tv/universalfjernkontroll (for dem tv'er som støtter dette). Dumt er det derfor Elkjøp ikke ordner noe av dette med klargjøringstjenesten sin:) De installerer kanskje NRK og Sumo i Smart-tv og legger det til menyen, noen ganger oppdaterer dem firmware. Det varierer sikkert fra gang til gang/butikk til butikk da dette er helt banale ting som kundene neppe er klare over uansett.

Hadde Elkjop hatt en tjeneste hvor er mann kom hjem til kunden for å klargjøre TV'en, kolet til kilder, gått over det hele med kunden, og tatt 1500,- + frakt av TV'en, ville jo dette vært innafor og vel så det. Jeg hjelper venner av og til med oppsett når nytt utstyr ankommer, og det slår meg at man nesten må ha en utdannelse bare for å sette opp tv'en og annet innenfor AV en på fornuftig måte. Hadde jeg vært i Elkjøp, hadde jeg pitchet inn dette opplegget.

Men over til saken: Kalibrering som i "klargjøring av TV"-pakken, er ikke ment som noe alternativ til proffkalibrering. De burde nok brukt et annet uttrykk enn "kalibrering", men jeg skjønner jo at dem ikke kan reklamere at TV'en "blir justert". Som regel betyr denne "kalibreringen" i grenseland vivid i bildekvalitet, litt for å vise at "her har vi gjort noe".

Jeg skal ikke mene hverken det ene eller det andre om dette, men det er klart at man til 995,- ikke får hverken fullt justert grunninnstillinger/praktiske valg/smart-tv/universalfjernkontroll OG proffkalibrering i tillegg. Men man får jo en slags klargjøring av TV'en og litt av hvert endel av ting, kanskje nok til å forsvare prisen. I blant er det nok misfornøyde kunder, som alt annet.

På den annen side koster det sikkert flere tusen å få skiftet en lyspære i en bil, så hva som er dyrt og ripoff er ganske relativt.

Som Gorm nevner, har et fåtall butikker basic utstyr til å kalibrere TV'en. (Tror dette gjelder et par Power-butikker?) Men basic utstyr og lite kunnskap om emnet gir neppe et godt resultat, for ikke snakke om at det helst skal ta under et kvarter. På et kvarter har ikke meterne mine blitt oppvarmet skikkelig engang:)

Jeg kjenner noen varehussjefer og avdelingsjefer, og de aner ikke bæret på det tekniske plan. Man må huske at dem i bunn og grunn er selgere og (for varehussjefer) skal styre skuta. Andre vedtak blir tatt sentralt, selv om det ofte er den lokale butikken som får høre det hvis det er misfornøyde kunder. Og kjedene er flinke til å fokusere på salg og opplæring ansatte til akkurat dét. Man blir ikke nødvendigvis ansatt fordi man har peiling, for man trenger ikke å ha mer enn overflatisk peiling 99,9% av tiden. Dette er ikke kritikk heller, det er nesten det motsatte, for kundene forventer jo at ansatte i brunevarebutikker skal være eksperter på tvers av merker/teknologi/bildekvalitet/lydkvalitet/oppbygging av høyttalere/ohms lov/lenz low/sortnivå/oled vs lcd/hdr/dolby vision/atmos/atmos vs dts x/dci-p3/bt.2020/og ørten andre ting. Kan dem ikke det, drøyer det ikke lenge før kritikk hagler inn på diverse forum, facebook og andre sosiale medier:)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.890
28
48
Jeg kjenner noen varehussjefer og avdelingsjefer, og de aner ikke bæret på det tekniske plan. Man må huske at dem i bunn og grunn er selgere og (for varehussjefer) skal styre skuta. Andre vedtak blir tatt sentralt, selv om det ofte er den lokale butikken som får høre det hvis det er misfornøyde kunder. Og kjedene er flinke til å fokusere på salg og opplæring ansatte til akkurat dét. Man blir ikke nødvendigvis ansatt fordi man har peiling, for man trenger ikke å ha mer enn overflatisk peiling 99,9% av tiden. Dette er ikke kritikk heller, det er nesten det motsatte, for kundene forventer jo at ansatte i brunevarebutikker skal være eksperter på tvers av merker/teknologi/bildekvalitet/lydkvalitet/oppbygging av høyttalere/ohms lov/lenz low/sortnivå/oled vs lcd/hdr/dolby vision/atmos/atmos vs dts x/dci-p3/bt.2020/og ørten andre ting. Kan dem ikke det, drøyer det ikke lenge før kritikk hagler inn på diverse forum, facebook og andre sosiale medier
Mye god erfarings kunskap der Capitaine.

Lenz Law ja, husker den fra ingeniør studiet, og husker man høyrehåndsregelen er jo ikke forståelsen av Lenz law langt unna....Synes det egentlig er litt fascinerende at det finnes slike retning-orienterte sammenhenger der ute.
I fra den praktiske verden kan kanskje Murphys Law også være kjekk å ha med i verktøykassen. Ser f.eks du har med Backup måleutstyr i signatur lista over.:D

Når det gjelde kommentarer i de såkalte sosiale medier, så er det dessverre sånn at inn-steget til bruken av et tastatur er så lavt i forhold til kunnskapen som trengs i mange av sammenhengene.. Der kan man f.eks lese kommentarer fra noen som (forhåpentligvis for spøk) mener jorden er flat, og at Hollywood stod for månelandingen fordi raketter ikke kan virke i vakuum når de ikke har noe atmosfære å dytte i fra på.....

Disse skal jo av og til kjøpe seg en flatskjerm også, som i det i dag enkelt går å koble et tastatur til......:mrgreen:

Har vel inntrykk av at en del nye TV kunder blir skuffet fordi de ser hvor dårlig mange av SD kanalene og andre SD kilder ser ut på en ny og større 4K skjerm også....

Det går dessverre ikke å "kalibrere" seg bort i fra store mangler i kildemateriale, og der burde kanskje de store kjedene drive litt mer folkeopplysning slik at den negative overraskelsen for enkelte nye kjøpere kan bli litt redusert og slik at de skjønner at grøten på skjermen er kilden og ikke TVen...

Synes det er rart det er noen som kjøper SD DVD fremdeles. spesielt når BD har vært i handelen siden 2006-2007, og ble hoved fullHD disk formatet for ca 10 år siden når Toshiba ga opp HD DVD prosjektet... Håper virkelig at 4K UHD formatet har livets rett og kommer ned i pris, det er vel fortsatt kongen av ytelse på lyd og bilde vs Netflix og andre strømnings tjenester.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Synes det er rart det er noen som kjøper SD DVD fremdeles. spesielt når BD har vært i handelen siden 2006-2007, og ble hoved fullHD disk formatet for ca 10 år siden når Toshiba ga opp HD DVD prosjektet... Håper virkelig at 4K UHD formatet har livets rett og kommer ned i pris, det er vel fortsatt kongen av ytelse på lyd og bilde vs Netflix og andre strømnings tjenester.
Stort sett alle mine kollegaer påstår de ikke kan se forskjell på DVD og BD-kvalitet. Og de spør meg om jeg virkelig kan se forskjell.
UHD-plater har de ikke hørt om. Og de tror 4k Netflix er as good as it gets.
Stort sett alle mine kollegaer får lyden fra tv-en sin. Noen få har en lydplanke av rimeligere sort, og 1 til 2 et kjipt all-in-one-surround-anlegg med høyttalere på størrele med rubiks kube og en sub. (Mest sannsynlig satt feil opp).