Gode råd for hjemmekino

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Jeg er godt i gang med innredning av kjeller på garasje som skal bli hjemmekino/kjellerstue/grillhytte... har et par utfordringer som må løses. Lyd er stortsett ferdig men mangler sub og har sett på brukt ZTX 10.16.

På grunn av utfordringer med plass til en liten kjøkkenbenk og fronthøytalere, så må nok lerret begrenset til 106". Har sett på grandview, men lurer på grått eller hvit? Tror jeg har god lyskontroll, men mer om dette nedenfor...

På prosjektorfronten så er jeg rådvill. Ser at UHD kommer, men prisene er utenfor mitt budsjett så det blir ikke i denne omgang. Tenker derfor å kjøpe en rimelig prosjektør, Evt brukt. Budsjettet er rundt 5-8.000,-
Avstand fra lerret cirka 3,5 meter. Har sett på Optoma HD27 og Benq 1070.

Rullegardin: har to store vinduer og dobbelfløyet dør som må blendes. Disse står i felles vindusforing og ser derfor at en skreddersydd rullegardin må bli bra. Bredde cirka 340cm. Tips?

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.139
2
38
På grunn av utfordringer med plass til en liten kjøkkenbenk og fronthøytalere, så må nok lerret begrenset til 106". Har sett på grandview, men lurer på grått eller hvit? Tror jeg har god lyskontroll, men mer om dette nedenfor...
Siden du får ganske brukbar lyskontroll ville jeg valgt hvitt lerret.

På prosjektorfronten så er jeg rådvill. Ser at UHD kommer, men prisene er utenfor mitt budsjett så det blir ikke i denne omgang. Tenker derfor å kjøpe en rimelig prosjektør, Evt brukt. Budsjettet er rundt 5-8.000,-
Avstand fra lerret cirka 3,5 meter. Har sett på Optoma HD27 og Benq 1070.
Jeg kjenner ikke projektorene i denne klassen så godt, men vet at det er store forskjeller. Gjør god research før du velger, både mht. hvor bra projektoren er, hvor mye den bråker og om den er fleksibel nok iht. plassering og lerret. Jeg tipper du ender på en Epson eller Benq. Du kan bare se helt bort fra 4K. Det er ikke kommet i denne klassen enda. Du får gode bilder med Full-HD/Blu-ray, så det fungerer enda en stund. Dessuten er 4K filmene latterlig overpriset. Jeg ville heller planlagt å oppgradere projektoren igjen om 3-4-5 år. Det vil sprenge budsjettet ditt å tenke 4K nå.

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Så mine tanker rundt å kjøpe rimelig prosjektor nå og heller kjøpe 4K om et par-tre år er ikke så dum med andre ord...

Har sett på Epson TW5100. Noen som kan si noe om denne?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.879
20
38
Du skriver ikke om du kan bruke ramme lerret eller nå ha elektrisk, nedtrekk eller tab tension.

Noen rammelerret kommer f.eks både med hvit og grå duk, så da er det enklere å bytte når projektoren trenger mindre hjelp for sortnivå senere.

Et godt lerret varer gjerne lenger enn den første projektoren man kjøper, men enkelte billig projektorer kan ha ganske liten zoom, noe som kan virke begrensende på størrelsen på bilde vs kastelengde osv, så slike ting må også sjekkes for å unngå bomkjøp. Kan være lurt å gå litt billig ut i starrten for projektor for å se litt hvor mye man faktisk kommer til å bruke slike oppsett. Blir man hektet på hjemmekino så blir gjerne neste projektor vesentlig bedre og dyrere, og da er det noen projektorer modeller som skiller seg ut, og valget går typisk på pris og egenskaper man setter høyest fra Epson, JVC eller Sony i dag, eventuelt nye modeller som kommer i fremtiden.

Lystette rullgardiner er greit for normal nedblending av vinduer osv, men skal man få det helt mørkt når solen steker ute, må man gjerne ha ganske gode skinnesytemer som gardinen går i og lukker godt rundt også, og da kan det bli en del dyrere og vanskelig å kombinere med dør Har god erfaring med å bruke rullgardiner ytterst mot vinduet, kombinert med lamell gardiner som dekker lenger ut langs veggen for å løse dette.

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Jeg har kjøpt grandview rammelærret med grå duk 106" bruk på finn.no.
Må ha prosjektor med throw-ratio på maks 1,5 for å fylle lerretet. Litt avhengig av lengde på prosjektor og kabelinngang o.l.

Ser det ligger en brukt Optoma HD83 på finn.no, men klarer ikke å finne relevante tester for å finne ut om dette er et bra valg for min del. Er avhengig av litt lysstyrke både mtp gain på lerret samt åpne for bruk uten at alt er blendet igjen...

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.052
69
48
51
Jessheim
Jeg ville styrt klar av Optoma, og heller kikket på BenQ eller Epson. BenQ er DLP projektorer (som Optoma), men mye bedre konstruert og kalibrert fra fabrikk. Epson er LCD projektor, med bedre lysstyrke, og noe bedre bildedynamikk i mørke scener. Nettopp lysstyrken kan være en fordel på et 106" lerret med grå duk.
Best kalibrert bilde rett ut av esken er det BenQ som leverer.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.698
64
48
Hva er det som gjelder kvalitetsmessig i litt bedre klasse og eller også rimeligere prisklasser som er verdt pengene av Epson og BenQ?
BenQ W2000W virker interessant.

Full HD, gjerne med 3d

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Takk for gode tips og tilbakemeldinger. Ser ut til at det blir en Benq W1300 på meg. Noen som har innspill/tips i forhold til den?

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Hei,
har mottatt prosjektoren (brukt) og prøvekjørt litt. Har problemer med to saker. Har noen flekker som ikke blir sorte (vises veldig godt i mørke scener), antar det er støv på optikken? Kan dette fikses enkelt? Det er også akkurat som bildet flimrer i overkant av lerret, litt vanskelig å beskrive... kan pæra være på tur å gå?

Alle tips mottas med takk!

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.139
2
38
Hei,
har mottatt prosjektoren (brukt) og prøvekjørt litt. Har problemer med to saker. Har noen flekker som ikke blir sorte (vises veldig godt i mørke scener), antar det er støv på optikken? Kan dette fikses enkelt? Det er også akkurat som bildet flimrer i overkant av lerret, litt vanskelig å beskrive... kan pæra være på tur å gå?

Alle tips mottas med takk!
Ang. flimmer: Kan være flere årsaker til det. Er det uavhengig av kilde og oppløsning? Prøv å sette pæren i ECO mode (eller full mode dersom den står i ECO) og se om det utgjør noen forskjell. Prøv også flere kilder og oppløsninger og se om det kan utgjør en forskjell. Det er egentlig bare for å sirkle seg inn på hva problemet er. Det kan også være flimmer fra DLP teknologien du reagerer på. Det er i så fall mest synlig i lyse partier. Har du noen erfaring med DLP projektorer fra før?

Lysende flekker er ofte tegn på støv et eller annet sted i optikken eller bildebrikken. Det er ikke så lett å fikse selv. Det må sannsynligvis et verksted gjøre. Ikke Blås eller bruk trykkluft, det kan gjøre det hele verre. Jeg er usikker på om det finnes noen quickfix her. Personlig mener jeg det er noe selger burde ha opplyst om før salg.

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Takk for svar,
Selger stiller seg helt uforstående til de problemene jeg opplever og mener den fungerte helt optimalt da de sendte den.

Har ikke hatt DLP selv tidligere, men har brukt d både i jobbsammenheng og hos andre, og kan ikke si at jeg har opplevd dette som noe problem tidligere. Farge/intensitet har ingen betydning, men det er klart at i actionfylte scener så merker jeg det ikke. Kun i rolige scener og menybilder (PS4 f.eks.). Jeg skal forske litt på HDMI kabler og signalkilder, men tviler for at det er her problemet ligger. Skal også teste normal/eco bytte.

Finnes det servicemulighet for disse i Norge? Vil det være en økonomiskforsvarlig løsning? Tenker da først og fremst på støvproblematikken.

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.139
2
38
Takk for svar,
Selger stiller seg helt uforstående til de problemene jeg opplever og mener den fungerte helt optimalt da de sendte den.

Har ikke hatt DLP selv tidligere, men har brukt d både i jobbsammenheng og hos andre, og kan ikke si at jeg har opplevd dette som noe problem tidligere. Farge/intensitet har ingen betydning, men det er klart at i actionfylte scener så merker jeg det ikke. Kun i rolige scener og menybilder (PS4 f.eks.). Jeg skal forske litt på HDMI kabler og signalkilder, men tviler for at det er her problemet ligger. Skal også teste normal/eco bytte.

Finnes det servicemulighet for disse i Norge? Vil det være en økonomiskforsvarlig løsning? Tenker da først og fremst på støvproblematikken.
Det kan jeg dessverre ikke svare på, men du kan jo ta kontakt med Benq. Her er fra nettsiden deres:
[FONT=&quot]Norway[/FONT]
[FONT=&quot]Technical Support Helpdesk : 23500062 (09:00 - 17:00);
alternatively 23500085 (09:00 - 17:00)

[/FONT]

Støvproblematikk er nok den største faren ved å kjøpe brukte projektorer. Det er fullt mulig at støv har kommet inn i den under transport (f.eks. ved at støvfilteret ikke er rengjort og så blir den herjet med i Posten). Det kan også være at det har vært der fra før, men at folk oppfatter dette ulikt. Noen vil ikke bry seg og/eller ikke legge merke til dette. Det kommer litt an på øyet som ser.

MVinter

Medlem
29 Nov 2017
21
0
0
Har testet både ATV og PS4, samt annen HDMI-kabel nå, ingen forskjell. Det er derimot ingen flimring rett etter at prosjektoren starter opp, men etter noen minutter, altså når den blir varm. Lamp equivalent hours er bortimot bortimot 4500 (husker ikke det nøyaktige tallet). Kan dette bli bedre med ny lampe?
all flimring er i overkant av lerret og er i grunn uavhengig av farge, men er selvfølgelig mindre merkbart ved lav lysstyrke/intensitet.

Ringer Benq i morgen. Selger er helt uinteressert i å heve kjøpet til tross for at jeg har sagt meg villig til å dekke 1000,- fra egen lomme...

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.139
2
38
Har testet både ATV og PS4, samt annen HDMI-kabel nå, ingen forskjell. Det er derimot ingen flimring rett etter at prosjektoren starter opp, men etter noen minutter, altså når den blir varm. Lamp equivalent hours er bortimot bortimot 4500 (husker ikke det nøyaktige tallet). Kan dette bli bedre med ny lampe?
all flimring er i overkant av lerret og er i grunn uavhengig av farge, men er selvfølgelig mindre merkbart ved lav lysstyrke/intensitet.

Ringer Benq i morgen. Selger er helt uinteressert i å heve kjøpet til tross for at jeg har sagt meg villig til å dekke 1000,- fra egen lomme...
4500 timer er uansett ganske mye, så ny pære må du nok regne med om du skal bruke den. Pærer er som bensin på bilen - det er rett og slett en driftskostnad. Jeg ville kanskje undersøkt støvproblematikken før du kjøper ny pære. Jeg vet ikke om ny pære vil hjelpe. God mulighet for det. Har du testet ECO vs. full lampestyrke?