Gode lerretsduker med minst 1.0 gain uten speckle?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Laget meg et nytt lerret for å klemme ut 10 tommer ekstra. Ikke fullt så my ekstra på 16:9 som på 2:35 hvor jeg kan bytte aspect ratio for å strekke bildet. Endte på en Carl’s place flexiwhite 1.1 duk med mye bra anmeldelser. Ganske fornøyd med denne, men opplever noe speckles i lysere scener og mest i rett vinkel mot projektor.

Er det andre duker som er bedre og eventuelt med enda høyere skarphet, men uten speckles? Ønsker helst minst 1.0 gain.

Ser i andre tråder at Elunevision har nesten like gode lerret som Stewart, men ikke like dyre. Jeg mailet de, men de selger ikke duker til DIY rammer dessverre. Elunevision 115» med tynn ramme kunne jeg kanskje akkurat fått inn fra vegg til vegg. Ikke direkte billig dette heller.

Helst vil jeg bruke den ramma jeg lagde selv nylig.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.368
200
63
43
www.avforum.no
Det finnes ingen duker med (reell) positiv gain uten noen form for shimmer. Studiotek 130 f.eks., som regnes som en av de beste med positiv gain, har også tydelig shimmer. 1.0 gain eller "unity gain" er det en bør trakte etter, og finne en som treffer 1.0 best mulig uten å introdusere shimmer. Det finnes nemlig almass duker med gain under 1.0 som også har shimmer. For øvrig må du alltid ta oppgitte gain-nivåer fra produsentene med en stor klype salt, for de stemmer ikke i 99% av tilfellene.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Det gir egentlig mening. Om man vil lysne noe, så må man legge til shimmer.

Så da tror jeg det jeg leter etter er noe mest mulig likt Studiotek 100 med så og si riktig 1.0 gain. Lager de den som duk for DIY ramme?

Ønsker helst noe i betydelig lavere pris da. Har lest at Didrik og Andreas har evt. hadde Elunevision og mente man får nesten like bra som Studiotek 100 til lavere pris, men de selger altså ikke bare duken.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Nå skrev jeg på chat med Carl’s place. De har en duk som heter Ultra-White. Den er også 1.1, men den er matt i sammenligning med Flexi-White som er litt mer glossy. Den er også stivere i materialet og kan ikke wrappes rundt ramma. De gav meg en god pris ettersom den første ikke svarte til forventningene. Jeg bestilte den nå. Her er hva det står om den:
  • Ultra-White: Similar to ProWhite but a better picture in just about every way. Very smooth, very matte and can make most projectors display a picture with unparalleled clarity and uniformity.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Jeg leser nå om samme Ultra-White duk på Amazon at den har en gain på 1.0. Så kanskje er dette vel så riktig. Jeg har stor tro på at shimmer er rimelig bra kontrollert på denne. Blir veldig spennende. Ser filmer med Dolby Vision via HDFury Vertex2. Gir litt mer pop i bildet enn vanlig HDR.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.485
16
38
Jeg har brukt Gerriets Opera i mange år, har aldri sett duk med mindre speckle og struktur, veldig nøytralt. Var heldig å kjøpe av et annet forum medlem den gang. Usikker om man får kjøpt små mengder av duken.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Fikk Ultra-White-duken i dag. Den er mye mer matt :). Her er det ikke hotspot og speckle/glimmer/shimmer. Veldig fin struktur i den.

På første bilde er projektoren i fokus og på andre er den ikke helt i fokus. Lettere å se de hvite pikslene på den mattere duken med enda finere struktur og uten shimmer. Lavere gain på den. Flexi-White oppgitt til 1.1 og Ultra-White oppgitt til 1.0. Ultra-White er stivere og kan ikke monteres rundt ramma, men må stiftes foran eller rett på vegg eller som nedrullbart lerret.
Skjermbilde 2020-02-05 kl. 00.31.10.png
Skjermbilde 2020-02-05 kl. 00.31.50.png

sindreno

Medlem
14 Jan 2021
1
0
1
Hei! Er du fortsatt fornøyd med Ultra-white duken? Jeg vurderer en slik selv og er nysgjerrig på hvor kostbart det ble med frakt og toll?
Ville du ha valgt en slik duk fremfor billiglerretene til elite screens? (nedtrekkbart til 1500kr)