God TV for film

forummannen

Medlem
20 Okt 2018
4
0
1
Hei!
Jeg lagde nettopp en tråd i projektorforumet om problemer med projektoren min. Jeg vurderer å gå over til en TV siden jeg har en liten ettroms leilighet og det er mer praktisk med TV, pluss at 65/77 tommer føles som stort nok for meg. Det er klare fordeler med projektor, følelsen av projisere film, at det tar mindre plass og ikke dominerer rommet sånn og at bildet tross alt blir en del større (tror maks der jeg bor ligger på 90-100 tommer). Likevel tror jeg TV er best for min bruk.
Jeg har skjønt det som at OLED er best for TV med tanke på sortnivå og gjenskinn. Jeg vil uansett se film/serier i mørket, ikke bruke den til gaming. Maks budsjett er vel 20 000, men kjøper gjerne fjorårets modell for billigere enn det. Er OLED klart å foretrekke framfor andre typer TV-er? Jeg ser mye klassiske filmer, så ikke nødvendigvis det nyeste, mest høyoppløselige, selv om det er fint å kunne ha den muligheten også. Så noen tips til gode TV-er?

muuh

Medlem
10 Jun 2008
1.276
9
38
er nettopp å se film/serier i mørket OLED er spesielt gode til, da du ikke lenger er like avhengig av lysstyrke.
Hvertfall LG sine CX modell som jeg har er ganske reflektiv overflate på, noe du også slipper plages med i mørket.
Jeg ser også film i mørket og har alltid irritert meg over halo og og lyslekkasjer på lcd/led, noe som her fraværende på OLED

Jeg hadde helt klart kjøpt en oled tv. F.eks LG CX 65" til 19990,- nå

forummannen

Medlem
20 Okt 2018
4
0
1
Hvordan funker OLED når det ikke er så mørkt da? Sant å si ser jeg mest på stor skjerm i mørket, går mest i film hvis jeg trenger størrelse på bildet. Men TV er jo mer tilgjengelig enn projektor, så kan jo lett bli til mer titting.
Jeg så denne TV-en du nevner fikk veldig god kritikk, ja. Må sjekke om den er på tilbud nå bare eller om det er fast pris.
Hvordan funker typiske QLED-TV-er da? I prisklassen under den der. Kan jo gå opp litt i tommer for en del under prisen, ser jeg. 65 er nok maks med OLED.

muuh

Medlem
10 Jun 2008
1.276
9
38
funke vel bra i lysere omgivelser også, men om du skal ha sola til å skinne på tven gjennom svære vinduer, er sikkert QLED bedre.
tipper CX kommer til å ligge på den prisen i og med at dette er en modell som blir erstattet iløpet av våren.

jeg styrer klar av samsung om jeg kan etter å ha blitt lurt av lovnader om funksjoner som "kommer i framtidig oppdatering", men aldri dukker opp. husker ikke helt hva det var, men jeg er langsint selv om jeg ikke husker hvorfor :)

størrelse vs kvalitet er en vurdering du må gjøre selv, men jeg pleier prioritere kvalitet over størrelse..

forummannen

Medlem
20 Okt 2018
4
0
1
Noe negativt med OLED-TV-er da? Lett å henge seg opp i de gode tingene, men vet jo at det alltid er småting med alt. Døde piksler f.eks., eller regnbueeffekt på projektorer. Mulig jeg må ned en del i prisklasse og ikke har råd til OLED, at det blir QLED, noen bestemt QLED å anbefale?

borgja

Medlem
10 Mar 2008
76
1
8
Jeg gikk selv for en Sony KD65xh9505, LCD-TV (Full Array Local Dimming - Sonys versjon av QLED). Bruker TVen primært til TV, film og serier, ser svært lite sport. Gaming er helt fraværende. Til prisen fant jeg da ut dette var TVen som ville fungere best for meg, da den kommer til å brukes i stua både på dagtid og kveldstid, og lysstyrke da er et issue. I tillegg bruker jeg HTPC (en windows-PC til bruk av strømming, spotify og karaoke, så det blir en del statiske bilder.
Jeg vurderte lenge OLED, men etter å ha sett på bruken min kontra ulempene med OLED, så valgte jeg å gå for en LCD, men en meget god sådan (beste bildemotoren til Sony bl.a.).
Så til ditt spørsmål om ulemper med OLED, og grunnene til at det ble valgt bort for min del:
Pris: OLED er fortsatt dyrere enn LED, selv om det begynner å bli spiselig her nå.
Lysstyrke: Det jobbes med å få bedre lysstyrke på OLED, men de er ennå ikke på nivå med LCD der. Så skal den brukes på dagtid, i lyse stuer osv vil LED i de fleste tilfeller være beste valget per februar 2021 ;)
Innbrenning: Det sies at det ikke lenger er et problem med innbrenning på OLED, men rapporter har allikevel kommet på at det kan oppstå. PÅ LED er det i dag overhodet ikke et problem. Jeg tok ikke sjansen, jfr over mitt bruk av HTPC med mye statiske bilder.
Vekt: Da jeg vil henge TVen på vegg med veggfeste, så krever OLED et annet veggfeste. VESA festet sitter lavere, og OLED-tvene er også en del tyngre.
Håper det oppklarte litt for deg.

På den spesifikke modellen, så får jeg ikke 120hz 4K, men har 60hz 4K. Så vidt jeg har forstått vil det ikke være noe savn fra min side, da 120Hz 4K i stor grad er myntet på gamere - rett gjerne på meg om noen skulle være uenig.
Jeg har blant annet valgt å gå for en ren 4K Blu-ray-spiller i stedet for f.eks. Playstation 5, av den enkle grunn: Jeg gamer ikke.

PS! Jeg har ikke fått testet TVen enda, da vi venter på å ta over huset, mulig jeg kommer med en bedre vurdering av TVen i slutten av mars ;)