God signalkabel mellan effekttrinn och reciever?

T1ger

Medlem
17 Nov 2006
3.338
0
0
Schnappy skrev:
Kabler som består av masse uisolerte enkeltledere gir etter min erfaring et kraftig tap av dynamikk, det gjelder spesielt på høyttalerkabler. Hvor stor denne effekten er, varierer veldig fra anlegg til anlegg av en eller annen grunn.
Hva heter den effekten som gir tap av dynamikk så man kan regne litt på det ?

Vetteman

Medlem
27 Jan 2006
9.982
0
0
46
Schnappy skrev:
Kabler som består av masse uisolerte enkeltledere gir etter min erfaring et kraftig tap av dynamikk, det gjelder spesielt på høyttalerkabler. Hvor stor denne effekten er, varierer veldig fra anlegg til anlegg av en eller annen grunn.
Og dette har du testet spesielt med Viablue? Blindtestet? Kraftig tap av dynamikk på høyttalerkabler? Thats a first.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Vetteman skrev:
Og dette har du testet spesielt med Viablue? Blindtestet? Kraftig tap av dynamikk på høyttalerkabler? Thats a first.
Aldri si aldri, på lavimpedante høyttalere med lange kabelstrekk vil en underdimensjonert kabel føre til redusert damping factor, og med mindre kontroll over høyttaleren vil det bli dårligere dynamikk...

steins

Medlem
19 Aug 2003
472
0
0
www.multinett.no
Tror jeg datt litt av her. Hvordan klarer man å få mindre dynamikk ? Hvis de kraftige partiene dempes så vil vel de svakeste dempes like mye, altså at forskjellen er like stor (i dB) ?

T1ger

Medlem
17 Nov 2006
3.338
0
0
AV-Fallet skrev:
Aldri si aldri, på lavimpedante høyttalere med lange kabelstrekk vil en underdimensjonert kabel føre til redusert damping factor, og med mindre kontroll over høyttaleren vil det bli dårligere dynamikk...
Det er jo faktiske ting vi kan måle/regne på..

Damping factor er jo et kjent fenomen.

Her hevdes det igjen at kabel teknikk 1 er bedre en teknikk 2,
uten å se på damping faktor i seg selv.

cv-dan

Medlem
25 Jan 2008
3.605
0
0
Vil jeg merke forskjell om jeg bytter ut min rød/hvit signalkabel mellom forsterker og effekttrinn til noe litt dyrere/bedre kvalitet?