Gjesterom kombinert med filmrom, kompromissets himmel..?

Andeh

Medlem
21 Feb 2021
1
0
1
Hei!

Jeg bor sammen med min bedre halvdel på en 80kvm 2-roms leilighet. Hittil har vi benyttet rom 2 som et gjestesoverom, samtidig som det er her vi ser mest film eller spiller spill. Rommet er vesentlig mer intimt og i stua har design fått gå foran funksjon, så det er ikke like hyggelig å se film eller serier der. Dette rommet begynner å bli veldig modent for en oppgradering. Selv om jeg har ganske frie tøyler her, er jeg ikke helt fri likevel.. Jeg kunne gjerne tenke meg å gjøre om hele rommet til et AV-rom, men det går nok ikke. Derfor lurer jeg på om dette prosjektet mitt er totalt dø-født, eller om jeg vil ha noe utbytte av den retningen jeg har sett meg ut.

Det må nevnes at rommet er lite. Det måler 3,3m x 2,3m, og har en takhøyde på 2,50m
Det blir ikke bedre av at vi må ha svigers' sin sovesofa inne på rommet her, den tar mye av plassen.

Oppsettet i dag i er følgende:
40" Sony LED TV fra studietiden, denne skal byttes ut i en 55" CX fra LG. (Avstand fra sofa til TV er 2m, så jeg vil i utgangspunktet ikke gå noe særlig større enn 55")
2 x Argon Audio Forte 5 (aktive)
1 x Argon Bass 10"

Jeg må si at jeg til nå har vært veldig fornøyd med pris kontra kvalitet fra disse Argon-produktene til HiFi-klubben. Det kan nok kanskje ha noe med at rommet er så lite, men bare dette 2.1 oppsettet gir bra med trøkk.

Det jeg vurderer å gå til innkjøp av er følgende:
Marantz SR5015
Alto 4Wall(Vegghøytalere) 4stk. To til vegg og to i taket.
Nividia Sheild til streaming fra mediaserver.

Og på denne måten konvertere oppsettet til et 5.1.2, dersom det lar seg gjøre? Har sett at SR5015 har pre-out og forstått det slik at jeg da kan bruke de aktive høyttalerne jeg allerede har i det nye systemet. Spørsmålet er om jeg i det hele tatt trenger en egen senterhøyttaler.

Vi skal ikke bo her for evig og alltid, så jeg ser ikke for meg å legge for mye i de mindre høyttalerne, men heller kjøpe komponenter jeg kan få brukt igjen senere, derav TVen og AV-recieveren fra Marantz.

Jeg syns fortsatt det er gjenklang i rommet her, og det kommer nok av takhøyden og at det er lite eller ingenting på veggene. Noen som har forslag til støydemping som har tilstrekkelig WAF-faktor? :)