Gjøre bat cave om til et lyst rom ila. kort tid?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
272
11
18
Jeg skal lage et dedikert kinorom i str. B: 3,7m L: 4,3m H: 2,15m = ca. 16m2. Rommet skal i utg. pkt. lages som bat cave med molton. Jeg har et mål om at rommet raskt kan gjøres lyst, primært veggene, evt. himling og gulv hvis det finnes enkle måter å gjøre dette på.
Jeg kommer til å feste absorbenter, diffusorer og bassfeller i rommet utenpå moltonen. I himlingen kommer jeg til å montere stjernehimmel. På gulvet kommer jeg til å legge svart teppe.

Jeg har noen tanker om hvordan rommet kan bli lyst på en rask måte. Hvis noen andre har på forumet har gode måter å gjøre dette på, så gjerne kom med tips så slipper jeg å finne opp kruttet på nytt!?:)

Bakgrunnen for at jeg ønsker at bat caven skal gjøres til et lyst rom på kort tid er: jeg synes det er trist å oppholde seg i en bat cave når rommet ikke brukes til film og serier. Når vi ser på sport, barne-TV og lineær TV ønsker jeg å være i et lyst rom fremfor et mørkt. Alle 3 barna våre (på under 5 år) kommer også til å bruke rommet (har en plan om at dette skal være eneste TV-rommet i huset). Når jeg først har bra 7.2.4-lyd og skjerm, ønsker jeg å bruke det til mer enn kun film og serier. Jeg har jobbet som våken nattevakt i over 8 år og har av den grunn gått glipp av en del dagslys, suger derfor til meg mest mulig lys;)

Slik er min foreløpig plan for å få veggene i bat caven om til å bli lyse:
240684
Dette bildet er tatt på jobben min. Se for dere at vinduene er en svart bat cave vegg.
240686
Når man drar disse gardinene bortover langs skinnen i toppen, blir veggen lys ila. få sekunder. Det er selvsagt penere med en panelvegg eller vegg med tapet, men det praktiske har høyere prioritet:)
240687240688
Nærbilde av gardinene og skinnen. Bredde pr. gardin er ca. 60 cm.

Jeg må selvsagt lage til en parkering av disse lyse gardinene i et hjørne av rommet slik at de ikke synes ved bruk av bat caven. Jeg har en plan på hvordan dette kan gjøres.

Foreløpig tanke på hvordan gjøre himlingen lysere og triveligere: ha på stjernehimmelen:) Evt. ha på downlights med medium styrke.
Gulvet: Ha et lyst teppe mellom skjerm og sofabord som raskt kan legges ut og rulles inn, men frykter det kan bli litt for dillette/tidkrevende...
Ønsker at overgangen skal gå like raskt som for Clark Kent til Superman:)

Noen andre forslag til hvordan en bat cave raskt kan bli et lyst og triveligere rom?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.218
131
63
41
www.avforum.no
Selv har jeg brukt lysegrå molten i hele kinorommet mitt med unntak av frontscenen / himlingen som har 1,5m sorte absorbenter for å hindre tilbakerefleksjon til lerretet (himlingen er 3m ut i sort for øvrig, men med grå diffusorer på resten). Oppleves som relativt lyst og trivelig (alt er selvsagt relativt, noen, spesielt bedre halvdeler, vil sikkert si at også mitt rom blir for batcavi´ish), og moltonen er jo så matt også at den ikke utgjør noe nevneverdig problem for bildekvalitet så lenge den står et stykke unna lerretet. Moltonen har jeg festet opp i festeskinner for stoff, utrolig kjapt og effektivt!

• Like
Reactions: Toroluf

oilar

Medlem
2 Mar 2005
821
2
18
Høres nesten ut som om rommet skal brukes lyst størsteparten av tiden. Hva med å snu på flisa og ha lyse vegger, mørkt men ikke helt sort tak slik Lygren foreslår. Cluet blir da å lage gardiner av molton, gjerne med motorisert ut/inntrekk. Sorte "gardiner" kan jo bare være kult mot en hvit vegg så de må sikkert ikke skjules. Med hvite vegger vil en mørk men ikke helt sort parkett bli pent - og usynlig i mørket. :)

• Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
272
11
18
Selv har jeg brukt lysegrå molten i hele kinorommet mitt med unntak av frontscenen / himlingen som har 1,5m sorte absorbenter for å hindre tilbakerefleksjon til lerretet (himlingen er 3m ut i sort for øvrig, men med grå diffusorer på resten). Oppleves som relativt lyst og trivelig (alt er selvsagt relativt, noen, spesielt bedre halvdeler, vil sikkert si at også mitt rom blir for batcavi´ish), og moltonen er jo så matt også at den ikke utgjør noe nevneverdig problem for bildekvalitet så lenge den står et stykke unna lerretet. Moltonen har jeg festet opp i festeskinner for stoff, utrolig kjapt og effektivt!
Takker for respons lygren. Ble faktisk litt overrasket over at du har lysegrå molton. Har fått inntrykk av deg som hardcore lyd-bilde entusiast uten kompromier, hehe Jeg har allerede svart molton som jeg til nå har brukt i et flerbruksrom, derfor er innkjøp av ny molton ikke aktuelt...

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
272
11
18
Høres nesten ut som om rommet skal brukes lyst størsteparten av tiden. Hva med å snu på flisa og ha lyse vegger, mørkt men ikke helt sort tak slik Lygren foreslår. Cluet blir da å lage gardiner av molton, gjerne med motorisert ut/inntrekk. Sorte "gardiner" kan jo bare være kult mot en hvit vegg så de må sikkert ikke skjules. Med hvite vegger vil en mørk men ikke helt sort parkett bli pent - og usynlig i mørket. :)
Takker for godt forslag oilar! Det du skriver høres estetisk bra og lurt ut. Jeg har tenkt tanken selv om å snu på flisa, men det som gjør at jeg har holdt en knapp på sort rom som utg pkt er feste av absorbenter, diffusorer og bassfeller. De kommer jo aller mest til nytte i bat cave med film og serier.

Alternativet er kanskje å ha lyse absorbenter, diffusorer og bassfeller i utg pkt, men de mister vel sin effekt på lyden hvis man drar «moltongardiner» på utsiden av de?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
272
11
18
Jeg har vendt på flisa, og planlegger nå å lage et lyst rom som utg. pkt. Jeg vil ha svart molton på skinner i taket som raskt kan dekke til veggene. Siden jeg har kjøpt stjernehimmel, tror jeg at jeg lander på en permanent svart himling.

Jeg ønsker å gjøre akustiske tiltak med absorbenter og diffusorer.

Hvis jeg fester disse på de lyse veggene, vil de miste effekten sin hvis jeg drar molton foran de? (Jeg vil tippe at svaret er ja, men spør likevel;)

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.037
15
38
39
Takker for respons lygren. Ble faktisk litt overrasket over at du har lysegrå molton. Har fått inntrykk av deg som hardcore lyd-bilde entusiast uten kompromier, hehe Jeg har allerede svart molton som jeg til nå har brukt i et flerbruksrom, derfor er innkjøp av ny molton ikke aktuelt...
I likhet med mange andre, så bor ikke Lygren alene, heller ;)

• Like
Reactions: lygren and Toroluf