Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Har alltid vært noe skeptisk til aktiv 3D etter å ha sett dette på lcd tv'er men som du sier så er passiv 3D på kino alltid en viss skuffelse. Var en liten tur på hifi-klubben og testet hw50 og må si meg meget fornøyd med kvaliteten på 3D. Det eneste problemet er at jeg antageligvis er litt ømfintlig for flimmer og dette merket jeg i lyse scener.

Har selv ikke sett Epson tw9100 men har hørt at denne har dobbel lukker frekv og skal være uten merkbar flimmer. Skal vistnok også være meget god kvalitet på 3D'en. Hvordan går med med rumperisterne, lager de jordskjelv?

Rumperisterne har jeg ikke fått testet enda:(...jeg må finne ut av hvilken forsterker jeg skal bruke:confused: De er kanskje overflødige da subbene mine rister hele kinoen,hehe;)
Det blir spennende å få de koblet opp, men har prioritert litt andre ting.

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Virkelig flott kino du har bygget deg, har nå lest igjennom hele tråden din, virkelig lærerikt:D
Jeg beundrer deg denne stjernehimmelen og lurer på om du har noen tips som du lærte etter du bygget dette, da jeg selv tenker prøve få til en stjernehimmel i loftskinoen min med skråtak :)
Takk for skryt og kjekt at du finner tråden lærerik:eek:
Ang. tips om stjernehimmelen har jeg ikke noe spesiellt å tilføye det som er i tråden. Jeg hadde planlagt godt og møtte ikke på noen problemer.
Hvis du skal bygge selv er det bare å spørre om hjelp når du trenger det.
Eneste jeg kan komme på er at du må være VELDIG ryddig og organisert når du trekker fibrene. Jeg spesialbestillte ferdig fibre og det var jammen ikke lett å unngå floker. Jeg var utålmodig og begynte aleine og det ble et he#&%"#:mad:...når jeg fikk hjelp av guttungen gikk det greit:)
Som sagt, det er bare å spørre:)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
0
Enebakk
Takk for skryt og kjekt at du finner tråden lærerik:eek:
Ang. tips om stjernehimmelen har jeg ikke noe spesiellt å tilføye det som er i tråden. Jeg hadde planlagt godt og møtte ikke på noen problemer.
Hvis du skal bygge selv er det bare å spørre om hjelp når du trenger det.
Eneste jeg kan komme på er at du må være VELDIG ryddig og organisert når du trekker fibrene. Jeg spesialbestillte ferdig fibre og det var jammen ikke lett å unngå floker. Jeg var utålmodig og begynte aleine og det ble et he#&%"#:mad:...når jeg fikk hjelp av guttungen gikk det greit:)
Som sagt, det er bare å spørre:)
Skryt velfortjent :)

Angående spesialbestillingen din, hva var det du spesefikt bestilte som gjorde det spesial?
Jeg har nesten identisk rom som deg, jeg har litt bredere og 1,5 meter kortere i dybden.

^_^

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Da har jeg fått "støpt" dempeføtter til subbene.
Kjøpte inn en tube med fugger seal all sort da den er litt fastere i fisken en silikon.

IMG_4070 (Medium).jpg

Jeg lagde meg en kjapp jigg og kappet opp 8 stk 40mm rør.

IMG_4071 (Medium).jpg

Her står de på en plastpose dusjet med zalovann:)

IMG_4073 (Medium).jpg

Da var de ferdig "støpt". Blir spennende å se om det går greit å få de løs fra røret:rolleyes:...Må nok vente mange dager før de er tørket:)

Fikk endelig en liten pakke i dag som jeg har ventet på:D

IMG_4075 (Medium).jpg
IMG_4076 (Medium).jpg

Endelig har jeg fått meg ordentlig loddestasjon+varmluftspistol,så nå skal det loddes!!! Den loddebolten jeg hadde fra før var elendig!!:mad:
Jeg har noen lure løsninger som jeg ikke har fått gjort ferdig fordi jeg har ventet på denne.
Gleder meg til å teste den i morgen:)

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Skryt velfortjent :)

Angående spesialbestillingen din, hva var det du spesefikt bestilte som gjorde det spesial?
Jeg har nesten identisk rom som deg, jeg har litt bredere og 1,5 meter kortere i dybden.

^_^
Det som var spesiellt var at jeg måtte ha 7.5meter lengde på fibrene da lyskilden måtte være på utsiden av kinorommet. De selges stort sett bare med 4meters lengde
For meg var det UAKTUELLT å kjøpe spole å trekke dette selv. Mye greiere å bestille ferdig fiber-slynge med 3 tykkelser og det antallet jeg ønsket,fix ferdig:)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
0
Enebakk
Det som var spesiellt var at jeg måtte ha 7.5meter lengde på fibrene da lyskilden måtte være på utsiden av kinorommet. De selges stort sett bare med 4meters lengde
For meg var det UAKTUELLT å kjøpe spole å trekke dette selv. Mye greiere å bestille ferdig fiber-slynge med 3 tykkelser og det antallet jeg ønsket,fix ferdig:)
Aha, smart, ja jeg også må ha den på utsiden av rommet, sendte du bare mail så fikset de? :)

bakkelitt

Medlem
6 Feb 2013
344
0
0
Stavanger
Flott kino og råtøff tapet! Her får du mange flotte timer. Ser fibrene dine stikker litt ut av taket er dette av noen spesiell grunn eller av effekt messige grunner eller har du en spesiell type fiber?

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Flott kino og råtøff tapet! Her får du mange flotte timer. Ser fibrene dine stikker litt ut av taket er dette av noen spesiell grunn eller av effekt messige grunner eller har du en spesiell type fiber?
Takk,takk:)

Jeg har tenkt å kutte de litt nærmere taket med glødetråd eller varm kniv. Da får de en "kule" i enden som gir bedre effekt. De skal ikke kuttes jevnt med taket.
Selv slik de er nå er de ikke synlig i kinobelysning:)

matsijatsi

Medlem
13 Nov 2006
1.646
0
0
Enebakk
Takk,takk:)

Jeg har tenkt å kutte de litt nærmere taket med glødetråd eller varm kniv. Da får de en "kule" i enden som gir bedre effekt. De skal ikke kuttes jevnt med taket.
Selv slik de er nå er de ikke synlig i kinobelysning:)
Hva har du klippet de med nå foreløpig da for å få en fin tupp på de?

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Slitan med ny loddestasjon. Den ser jo proff ut med alt tilbehøret. Har selv en Weller WD 1000 med 80 watt i spissen. Regner med du er dreven i bruk av flussmiddel og slikt. Alltid gøy med nytt verktøy.

Blir spennende å se hva du skal til med av prosjekter med loddebolten. Skulle du lure på noe så kan jeg kanskje bidra litt å svare på spørsmål angående lodding. Jeg er milspek sertifisert fra Jørstadmoen og er vel i over gjennomsnittet kritisk til mine egne loddinger. :rolleyes:

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
729
0
0
Bergen
Slitan med ny loddestasjon. Den ser jo proff ut med alt tilbehøret. Har selv en Weller WD 1000 med 80 watt i spissen. Regner med du er dreven i bruk av flussmiddel og slikt. Alltid gøy med nytt verktøy.

Blir spennende å se hva du skal til med av prosjekter med loddebolten. Skulle du lure på noe så kan jeg kanskje bidra litt å svare på spørsmål angående lodding. Jeg er milspek sertifisert fra Jørstadmoen og er vel i over gjennomsnittet kritisk til mine egne loddinger. :rolleyes:
Jeg er ikke særlig dreven i lodding men håper å bli det:) Tror og håper at det blir mye enklere å lodde med den nye da den gamle var et mareritt!!
Jeg leste litt rundt ang. lodding og hvilken type tinn som var best å bruke, og kom fram til at 0.8mm tinn med rosin kjerne var det beste valget....Har jeg forstått rett:confused:
Kom gjerne med noen nybegynnertips da det er det jeg er:p
Siden du har ordentlig peiling kan jeg ikke si at jeg gleder meg til å legge ut bilder av loddingene mine,GRØSS:(

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.104
4
38
Stavangerområdet
Kom gjerne med noen nybegynnertips da det er det jeg er:p
Jeg har bare ett til det med lodding: Unngå blyfritt om du kan!

Seriøst. Jeg jobber med elektronikk til daglig og har lenge ansett meg selv som en habil lodder. Men etter det blyfrie loddetinnet kom, kan jeg ikke lodde lengre! Det flyter så utrolig mye dårligere slik at man må være nøye med forvarming, flussmiddel, riktig temperatur på bolten, etc. Jeg loddet noen HT kabler med blyholdig loddetinn her for noen dager siden, og wow! det er jo bare så mye enklere.