Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Da var jeg endelig startet på kinoen min:mrgreen:
Dette har vært far sin drøm LENGE da jeg alltid har elsket film og serier...er heller ikke fremmed for og spille xbox:mrgreen:
Jeg har stort sett bodd i blokk hele mitt liv så det har vært lite muligheter til multimedia utfoldelse:(men i 2007 kjøpte vi enebolig og da øynet jeg håp:-D
Etter og ha bukt uttallige timer på og pusse opp HELE huset og gjøre om kaldloft til et bad,bod og tre soverom til mine barn ,var tiden kommet til at far skulle gjøre noe til seg selv...vel fortjent synes jeg:-D

Den blir på loftet av min 60kvm trippelgarasje fra bjørgvin garasjen.(Bredde 6,6meter lengde 9meter). Loftet blir på 37kvm der ca.30kvm blir kino.Bredde 4,1meter lengde vel 7meter. Resterende blir brukt til et lite bad og rack på ene siden av inngangen og andre blir til litt kjøkkeninredning fra ikea(må ha plass til snop og poppkornmaskin) og et barkjøleskap til kald drikke:mrgreen:
Skal prøve og få laget noen tegninger som kan beskrive litt bedre men jeg har null tålmodighet med scetchup og lignende....Kanskje noen er villig til og hjelpe en stakkar:confused:...Jeg har lest meg opp og ned her på forumet i månedsvis og funnet mange gode byggetråder som har inspirert og har mange gode tips og løsninger feks. Dwdbard,Kokken,Bef, legendariske RuneW og perfeksjonisten Hunsbedt. Jeg har litt og strekke meg etter men skal gjøre så godt jeg kan:-?
Jeg har sikkert tusen spørsmål underveis og håper at så mange som mulig vil følge meg i prosessen og at dere kan hjelpe meg med gode råd og løsninger når jeg står fast:confused::-D
Man blir usikker på ett og annet når man er helt alene med byggingen:confused:

Jeg skulle vært startet for lenge siden men det ble litt venting på garasjen (element garasje) og takstoler da de hadde stor pågang.Typisk min flaks at komunen godkjente søknad akkurat når det det passet minst:twisted:
Så da fant jeg på litt annet og gjøre mens jeg ventet,til min kones ville begeistring:neutral:
Først bygget jeg 65kvm terrasse. Det ble en del kapping til rekkverket,phust:-?
rsz_20120827_1552161.jpg
IMG_2216 (Medium).JPG
Så måtte jeg grave 60meter med grøft til strøm(10kvadrat 3fase)/vann og 2stk cat6 kabler til garasjen,samt drenering og klargjøring til beleggningsstein som min kone selvfølgelig ikke bare ville ha rundt huset men i HELE bakken ned til garasjen.Og på toppen av det fant vi ut at etter flere fall fra samtlige i familien (og en svoger som slo seg helseløs) i bakken om vinteren valgte vi og legge varmekabel under belegget.44meter med ferdig slynget varmekabel ble lagt...6600watt resulterte i nye sikringer og at jeg måtte trekke ny kabel fra skap på loftet....kjekt med ekstra arbeid:(
Et lite bilde av den kjekke bakken min opp til huset:?
rsz_20120902_1512141.jpg
Her er et lite bilde av halvparten av de 210kvm med beleggningsstein som måtte bæres for hånd alene. Nesten 23tonn:(+ nermere 45 tonn med pukk,0-16masse og 2-4settelag.
rsz_20120913_1914521.jpg
Bilder av ferdig belegg:-D
rsz_img_2218_medium.jpg
rsz_img_2215_medium.jpg
Så var det tid for og rive de gamle carportene som sto der garasjen skulle komme.
rsz_20120702_195537.jpg
Og den rives med Manitou gaffeltruck fra jobben...verktøyet er mer enn halve jobben:mrgreen::mrgreen:
rsz_20120828_175343.jpg
Etter litt graving og planering var det tid for støping av gulv og ringmur.
Det er første gang jeg støper så stort gulv men det gikk som en kule...plant og fint. Det er først nå jeg så hvor stor garasjen blir:mrgreen:
rsz_20121009_152232.jpg
Da var dagen kommet for levering av garasjen.For et herlig syn:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
rsz_img_6982.jpg
Det gikk utrolig fort med montering.
rsz_1img_6992.jpg
rsz_img_7005.jpg
rsz_img_7007.jpg
Og vips var de ferdig:-D
rsz_img_7015.jpg

Dette er første gang jeg resizer og attacher bilder så jeg orker ikke mer ikveld:-?
Kommer sterkt tilbake imorgen med flere bilder om det jeg har gjort så langt....Ha en god kveld:wink::D

Vedlegg

Sist redigert:

Jan Frode

Medlem
14 Jan 2010
1.603
0
0
Ståpåvilje har du iallefall :) og det er jo et meget godt utgangspunkt for å oppnå drømmen din :)

Skal følge med på denne tråden. har stor tro på at dette blir bra :)

Lykke til videre med prosjektet.

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Seterader

Ett kjapt spørsmål.
Hva er passelig avstand mellom seterader?
Jeg skal ha to seterader med 3seter american fra fnky. Første rad kommer ca 4meter fra lerret og lurer på hvor stor klaring jeg må ha til podiet til rad nr.2?
Jeg skal ha rumperistere og og må trekke rør i gulvet imorgen.

Holmez

Medlem
30 Jan 2007
233
0
0
Er vell mange av oss som har gått i mange år å drømt om dedikert kinorom. Har troa på dette prosjektet. lykke til :)

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Jan Frode skrev:
Ståpåvilje har du iallefall :) og det er jo et meget godt utgangspunkt for å oppnå drømmen din :)

Skal følge med på denne tråden. har stor tro på at dette blir bra :)

Lykke til videre med prosjektet.
Kjekt med kjapp respons:-D
Ja,ståpåviljen er det ikke noe i veien med. Ting gjør seg dessverre ikke selv:-?
Du er velkommen til og følge med og komme med komentarer og tips. Jeg skal ta masse bilder og prøve og gjøre tråden like interessant og inspirerende som mange av de gode trådene her inne som har inspirert og hjulpet meg i planleggingsfasen min.

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Seterader

Jeg trenger fortsatt hjelp til plassering av seterader:confused:
Jeg skal ha 106" lerret og tenkte første rad ca. 4meter ifra. Høres det ok ut?
Skal som sagt ha american 3setere og lurer på avstand mellom radene?

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.563
0
0
Bra utgangspunkt! Føler med deg mht steinlegginga. La 23 paller i fjor..
Såvidt jeg kan se bygger American bakover ca 10cm fullt utslått, og ca 60cm framover. Så om du skal kunne legge ned stolene både foran og bak må det jo være minimum 70cm mellom radene + litt å gå på..

Er det 2.35:1 lerret du skal ha? Jeg har 2,35:1 lerret på 2,8m bredde og sitter bare knappe 3m fra..

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Gunnar skrev:
Bra utgangspunkt! Føler med deg mht steinlegginga. La 23 paller i fjor..
Såvidt jeg kan se bygger American bakover ca 10cm fullt utslått, og ca 60cm framover. Så om du skal kunne legge ned stolene både foran og bak må det jo være minimum 70cm mellom radene + litt å gå på..

Er det 2.35:1 lerret du skal ha? Jeg har 2,35:1 lerret på 2,8m bredde og sitter bare knappe 3m fra..
Takk for hjelpen:wink: Greit forklart.
Jeg vingler veldig frem og tilbake mtp. lerret....Jeg tror det beste for meg blir 16:9 da jeg ser endel på serier og spiller litt Xbox. Hadde vært digg med maskeringslerret men det koster jo skjorten:(
Har heller ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ha kurvet eller rett lerret:confused: hva mener dere?

Halair

Medlem
13 Nov 2012
1.039
0
0
Captain Kirk skrev:
Har lik 4-seter, sitteavstand (øyeavstand) 3,5m fra lerret, 235cm bredt lerret (104") og det fungerer glimrende for min del.
Betraktningavstand på 1.5x bildebredden er et ok utgangspunkt :cool:

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Her er litt bilder av ting som er gjort:wink:
Bjørgvin garasjen skulle ha 25tusen for trapp og en kjip dør så da fant jeg ut at det fikser jeg selv.Har nok av kjekke ting og bruke pengene på:D
Hadde masse 2x8 fra de gamle carportene så da var det bare og hive seg rundt.....måtte trekke ut en drøss med spiker men 2x8 er dyrt:wink:
Repo ble laget i garasjen og så hengt på vegg...ikke akkurat lett og hanskes med i stige, men det gikk:neutral:
20130413_161116 (Medium).jpg
Så var det trappen....Det ble litt måling og fundering:???:.....
20130413_215727 (Medium).jpg
20130413_215714 (Medium).jpg
20130414_162301 (Medium).jpg
men den passet perfekt med en planlagt ørliten fall på trinnene slik at vann renner av.
rsz_img_2213_medium.jpg
IMG_2214 (Medium).JPG
Fikk også tak i en helt ny ytterdør på finn...nypris ca.11000kr....finnpris 4000kr.:mrgreen:
Sparte meg den nette sum av 21000kr på og gjøre dette selv og fikk samtidig en mye bedre og penere dør:wink:

Jeg har også isolert hele gulvet på loftet og lagt 22mm gulvspon som er skrudd og limt med sponplatelim.....det ser ikke ut på loftet så jeg har ikke tatt bilder...det får komme imorgen:D
Her er en liten smakebit av morgendagens gjøremål...
IMG_2208 (Medium).JPG
Ca.80meter med 2x2 som skal kappes og festes mellom takstolene slik at det er spikerslag til gipsen i overgangene gulv/knevegg/skråtak/tak...en skikkelig kosejobb:( Dette gjøres for at det skal bli ordentlig stivt og tett og at silikon og akryl ikke skal slippe.
Det kommer forresten 2stk heftige sonosubber som jeg skal lage i kinoen,så det kommer til og bli litt vibrasjoner:mrgreen:
Slenger med bilde av elementene...noen tunge beist:wink:
rsz_20120523_223909_medium.jpg
rsz_20120523_223930_medium.jpg
Tc-sound 2000 12" .Disse skal drives av hver sin 3000watts forsterker,johooo:mrgreen:
Det var det for idag.....kommer mer imorgen,god kveld:wink:

Vedlegg

OleM

Medlem
26 Jul 2003
12.153
0
0
Captain Kirk skrev:
Dette lover til å bli en bra tråd :) Jeg ville trukket første rad litt lenger fram, max 3.5m fra lerretet. Videre ville jeg beregnet minimum 1m mellom radene, kanskje 1.2m?

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
718
0
0
Rumsstorleken på 7 x 4,1 meter är helt perfekt! Grattis! :) Du får ett gott avstånd mellan bakre stolsrad och bakväggen- väldigt bra! Det påverkar akustiken positivt.

106" 16:9 duk med ett avstånd på 3,9 meter mellan ögonen och lerret är ett fint avstånd och en bra dukstørrelse. Då kan du se actionfimer utan att behöva vrida på huvudet. Men om du ser på 2.35:1 film kan nog duken kännas lite för liten (vilket jag tror Gunnar var inne på). Du kan inte få in en 2.35:1-lerret med konstant höjd och som ger en 16:9-bild på 106"?

Ett alternativ är att som OleM foreslår att flytta fram stolarna, men undvik att placera öronen på 3,5 meters avstånd från framväggen. Eftersom rummet är 7 meter långt kan en förstärkning eller försvagning av basen fås precis 3,5 meter från framväggen vilket inte är bra. 3,7 meter eller 3,3 meter är en mycket bättre placering. På samma sätt bör inte den bakre radens "lyssnaröron" placeras 5,25 meter från framväggen.
För övrigt ser uteområdena fina ut!
Lycka til vidare! :)

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
I dag ble det ikke rare greiene. Fikk kubbet mesteparten,resten blir tatt imorgen.
IMG_2220 (Medium).JPG
Godt verktøy gjorde jobben lettere.Det var bare og stille inn lengden og sage i vei:-D
IMG_2223 (Medium).JPG
Her står 50 gipsplater og lyddør klar til montering.
IMG_2221 (Medium).JPG
Håper på en bedre dag i morgen.:wink:

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
MisterMR skrev:
Rumsstorleken på 7 x 4,1 meter är helt perfekt! Grattis! :) Du får ett gott avstånd mellan bakre stolsrad och bakväggen- väldigt bra! Det påverkar akustiken positivt.

106" 16:9 duk med ett avstånd på 3,9 meter mellan ögonen och lerret är ett fint avstånd och en bra dukstørrelse. Då kan du se actionfimer utan att behöva vrida på huvudet. Men om du ser på 2.35:1 film kan nog duken kännas lite för liten (vilket jag tror Gunnar var inne på). Du kan inte få in en 2.35:1-lerret med konstant höjd och som ger en 16:9-bild på 106"?

Ett alternativ är att som OleM foreslår att flytta fram stolarna, men undvik att placera öronen på 3,5 meters avstånd från framväggen. Eftersom rummet är 7 meter långt kan en förstärkning eller försvagning av basen fås precis 3,5 meter från framväggen vilket inte är bra. 3,7 meter eller 3,3 meter är en mycket bättre placering. På samma sätt bör inte den bakre radens "lyssnaröron" placeras 5,25 meter från framväggen.
För övrigt ser uteområdena fina ut!
Lycka til vidare! :)
Takk for det:-D Er veldig fornøyd med størrelsen på rommet:mrgreen:

Bra du kommer med råd ang. akustikk, for det er noe jeg ikke har peiling på:confused: Alle råd blir tatt i mot med takk og tatt med i den endelige utførelsen av rommet.

Dette med lerret må jeg måle litt og se,men det er litt begrenset i bredden pga. skråtaket. Vil ha så stort lerret som mulig, uten att det kommer for nærmt gulvet.

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Fikk ikke gjort så veldig mye i dag heller men det går nå fremover.
Er ferdig med alle spikerslag og har laget ferdig frontveggen.
IMG_2224 (Medium).JPG
Husket og trekke rør til 3D emitter:wink:
IMG_2225 (Medium).JPG
Fikk også laget spikerslag til projector. 50mm rør til hdmi++ og 16mm til strøm...Har jeg glemt noe??
IMG_2226 (Medium).JPG
IMG_2227 (Medium).JPG
Projector linse vil havne ca. 380/390cm fra lerret. Høres dette riktig ut?:confused:

Fikk også isolert en del. Litt rotete men skal rydde imorgen:wink:
IMG_2229 (Medium).JPG

Ellers ser det ut som om jeg må ned i 100" lerret på grunn av det h....... skråtaket,GRRR:twisted:
Skal jeg ha 106" kommer lerret ca. 15cm over gulvet!?....Jeg kan evt. lage lerret selv med smalere ramme da ferdig lerret har 8cm ramme!? ...Noen forslag?
Vil ha STOOORT bilde:mrgreen:
Det positive er at det ser ut som om jeg får grei plass til høyttalere over lerret. Hva er best, ekstra senter eller?...
Bare kom med forslag og råd om hva det skulle være

Ellers må alle ha en fortreffelig helg:mrgreen:

Kvindølen

Medlem
6 Des 2007
926
0
0
Imponerende pågangsmot her i alle fall! :D

Kipt når rommet ikke tillater det lerretet en ønsker seg. :???:
Men om du går for 106" lerretet 15 cm over gulvet må du huske at du må heve andre raden ganske mye,så kanskje selvbygg er den beste løsningen.

Følger spent med videre.

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
Jeg måtte bare handle litt,så nå er stjernehimmelen bestillt.:mrgreen::mrgreen:
45watts dimmbar led lyskilde med twinkle effekt. Fikk de til og lage custom lengde og blanding av fibre:wink: 700 fiber på 7.5 meter. 580stk 0.75mm,90stk 1.0mm og 30stk 1.5mm.
Dette blir glede...:D
Tenkte design ala hunsbedt...det er lov å prøve ihvertfall:wink:

Captain Kirk

Medlem
26 Apr 2012
738
0
0
Bergen
I dag har jeg bare fått isolert og plastet ferdig tak. Jeg plastet inni kneveggene også da jeg sikkert må krabbe litt frem og tilbake.... Jeg hater isolasjon...klø-klø:twisted:

Jeg trenger litt hjelp ang. plassering av side surround. Har RS-52 som ligger og venter:)
Høydemessig har jeg ikke så mye valg. Knevegg er 104 høy,så det er max høyde. Hvordan høres det ut?
Jeg lurer på hvor langt fra lerretet de best blir plassert? Tenker første seterad havner ca. 3,7-4,0 meter fra lerret (alt etter hvilen lerretstørrelse jeg havner på. 100" eller 106") og rad 2 vel 1 meter bak.
Noen gode råd??:confused:
Har som nevnt tidligere plass til høyttaler over lerret. Funker det med ekstra senter,eller?