gammel hdmi?

dryasanne

Medlem
29 Sep 2011
481
0
16
september 2015 kjøpte jeg fire dyre supra hdmi kabler. er vel 2,0.

kjøpt fra elkjøp idag nvidia for å strømme 4k netflix mm.

er det noen vits å kjøpe nye kabler?

tvn min er en Samsung UE65JU7005. den må jeg få oppgradert til høsten...

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Nei, det skal ikke være nødvendig å kjøpe nye kabler.
Korte Supra kabler skal fint takle full båndbredde (18Gbps). Netflix 4K er heller ikke i nærheten av dette, da det er relativt kraftig komprimert i forhold til UHD bluray.

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.347
0
36
Nei, det skal ikke være nødvendig å kjøpe nye kabler.
Korte Supra kabler skal fint takle full båndbredde (18Gbps). Netflix 4K er heller ikke i nærheten av dette, da det er relativt kraftig komprimert i forhold til UHD bluray.
Men kompresjonen du her snakker om har egentlig ikke noe direkte si i HDMI-sammenheng. Når videoen er dekodet, blir det oppløsningen, fargedybde, framerate, HDR etc. i stor grad som avgjør - video over HDMI er ukomprimert, og sendes fullframe + lyd (lyd kan være komprimert over HDMI).

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.347
0
36
Selv eldgamle high-speed-kabler av ymse kvalitet vil normalt sett fungere helt problemfritt når det er snakk om korte kabler.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.360
26
48
Som @clasm skriver pleier high-speed-kabler av ymse kvalitet å fungere på 4k med HDR (HDR10, HDR+,DV etc). 60 hz menyen på min uhd bd-spiller resulterte dog i flimring/blinking/sort skjerm og gikk derfor for Belkin sin Ultra High Speed. Hater å legge penger i kabler, men denne hadde ingen problemer med 60 hz.

dryasanne

Medlem
29 Sep 2011
481
0
16
problemet mitt er jo tv n min. som vel er fra steinalderen

jeg bruker disse supra kablene jeg kjøpte i 2015 inntil jeg får ordnet med ny tv :)

det blir netflix i vanlig hd som blir hovedmaterialet mitt. netflix uhd har jeg prøvd men syns det ble for dyrt i lengden.

har både oppo 103 og 203 og litt formange blurays i hylla.....ca 500

så det bli nvidia shield som nå bli min daglige strømmemaskin, for plundrete med disde bluray skivene syns jeg

men ny tv, usha meg, det blir vel 40-50 tusen for en ny en i 82 toms og det ..... blir meget vanskelig å reise

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.594
36
48
problemet mitt er jo tv n min. som vel er fra steinalderen

jeg bruker disse supra kablene jeg kjøpte i 2015 inntil jeg får ordnet med ny tv :)

det blir netflix i vanlig hd som blir hovedmaterialet mitt. netflix uhd har jeg prøvd men syns det ble for dyrt i lengden.

har både oppo 103 og 203 og litt formange blurays i hylla.....ca 500

så det bli nvidia shield som nå bli min daglige strømmemaskin, for plundrete med disde bluray skivene syns jeg

men ny tv, usha meg, det blir vel 40-50 tusen for en ny en i 82 toms og det ..... blir meget vanskelig å reise
Prøv før du kjøper nytt...

Eneste er lange strekk, men hører at billigkabler også funker bra på dette nå.