Gå fra projektor til TV!?

Mariusj

Medlem
11 Mar 2009
199
0
16
Jeg har idag en Sony ew30 full hd projektor, denne begynne og bli noe år og mangler HDR og 4K. Den nye konsoll generasjonen kommer i løpet av året og da tenker jeg at projektoren er utdatert med tanke på oppløsning og funksjoner.

Jeg har nå 106 tommer og må nok på 75 eller 82 og på fjordårets modeller på TV.

Når det gjelder TV så har jeg sett på Samsung qled 60 serien pga pris.

Noen som har gått fra prosjektor til TV og vil dele erfaringer?
Hva er et godt alternativet når det kommer til 4K prosjektor med tanke på pris og kvalitet?
Kom gjerne med inspill :)

Har hjemmekino rom med mørke vegger uten vinduer om det har noe å si.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Jeg gikk fra 106 og en gammel BenQ W10000 til 82 Samsung og på tross av reduksjonen i størrelsen er kvalitetsløftet enormt for film og TV, men for gaming er det helt uvirkelig. Har aldri sett meg tilbake.

• Like
Reactions: Mariusj

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.897
30
48
Litt av problemet med å gå fra et eldre projektor-oppsett (eldre SXRD? som kanskje har tapt mye av kontrasten) til dagens TVer , er etter min mening at man ikke får med seg utviklingen som har skjedd innenfor projektor teknologien, og skjer det et bytte i stedet for en oppgradering side om side, ikke kan man ikke sammenligne og se seg tilbake... ;)

Noe kildemateriale fungerer bedre å se på i et opplyst rom på en TV, mens f.eks filmer i cinemascope fungerer oftest best vist så stort som mulig i en total mørklagt battcave med en projektor som i disse dager kan gjengi 4K HDR kilden på en overbevisende og god måte.
Er det noe jeg har lært gjennom en del år med AV og i forum der man deler erfaringer, er hvor viktig det nettopp er å kunne sammenligne og bytte raskt mellom de teknologiene man tester for å få et best mulig inntrykk der ikke hukommelsen og tilvenning kan skape en feil opplevelse av viktige parametere.

Har man plass og mulighet vil en ja takk begge deler være den beste.

Epson TW9400 gir en ganske god pris vs ytelse blant projektorer fortiden (takler 4K signaler inn, men er en e-shift fullHD modell), mens de ekte 4K modellene fra JVC vel er drømme modellene blant projektor entusiastene i skrivende stund.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Enig i det. Plass og mulighet er helt essensielt for projektor. Man må kunne dedikere et rom til bruken, for omgivelsene har voldsom påvirkning på bildet. Batcave er en forutsetning. I tillegg krever det en viss dedikasjon hos brukeren, fordi det er langt mindre brukervenlig enn et TV oppsett med HDMI-CEC og innebygde streamingtjenester.

• Like
Reactions: Toroluf and ask4me2