Funker dette ?

Tarski

Medlem
10 Mai 2013
45
0
0
Hei :)

Har fått inn 4 små(8") pa topper som er på 280w(rms) hver i 8 ohm, har planer om å skaffe meg to subber(15") til disse på 300w(rms) også i 8ohm.

Jeg lurer på om denne Forsterkeren fungerer til jobben ?

Det er to kanaler på forsterkeren, man kan justere bass,mid og treble for hver enkelt kanal.

Da lurer jeg på om det er mulig å serie koble de 4 toppene til den ene kanalen, og subbene til den andre, slik at jeg eventuelt kan slippe og bruke et delefilter?

Faller

Medlem
28 Feb 2005
2.229
0
0
avforum.no
vanligvis skal det være nok å koble subbene først, og så topper ut fra subbene. Det er i alle fall vanlig praksis at subber har egne delefiltere.

Mvh Faller

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.930
0
36
Tarski skrev:
Toppene er Nuvo accent plus 2
Bassene er jeg litt usikker på enda men kanskje noe slikt
fra musikklink
Ville heller spart pengene og kjøpt 1 enkelt subb til 4-5k i stedet for 2 til 1k hver. Kam er ikke akkurat noe høydare. Byggekvaliteten er laber, og elementene er veldig dårlige.

Forsterkeren har jeg ikke hørt om. Men ville hatt 2 forsterkere. Så kobler du 2 topper per side på første amp. Da vil 2 og 2 topper få samme signal.

Så har du en amp til sub/subber.

amp 1:
Channel 1 = toppA og toppB
Channel 2 = toppC og toppD

Amp 2:
Channel 1 = Subb

Tarski

Medlem
10 Mai 2013
45
0
0
Ostemannen skrev:
Ville heller spart pengene og kjøpt 1 enkelt subb til 4-5k i stedet for 2 til 1k hver. Kam er ikke akkurat noe høydare. Byggekvaliteten er laber, og elementene er veldig dårlige.

Forsterkeren har jeg ikke hørt om. Men ville hatt 2 forsterkere. Så kobler du 2 topper per side på første amp. Da vil 2 og 2 topper få samme signal.

Så har du en amp til sub/subber.

amp 1:
Channel 1 = toppA og toppB
Channel 2 = toppC og toppD

Amp 2:
Channel 1 = Subb
Oki :razz: , men tror du forsterkeren hadde klart å drive alle høyttalerne?

Eller hadde det blitt litt mye ?

Tenkte at hvis den klarer å drive alle sammen, så kunne jeg hatt bare en forsterker til å begynne med, også kunne kjøpt en forsterker til ved neste lønning :p

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.930
0
36
Dersom den faktisk er stabil i 2 ohm så kan det gå. Men har mine tvil.

Er bare å teste. Ampen er sykt billig.

Du får den enda billigere på amazon. Er vel ca 100 USD billigere enn i den nettbutikken.

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
25.044
0
0
Ah, ja, men han skrev "Da lurer jeg på om det er mulig å serie koble de 4 toppene til den ene kanalen, og subbene til den andre, slik at jeg eventuelt kan slippe og bruke et delefilter?" så jeg blev litt forvirret.

Tarski

Medlem
10 Mai 2013
45
0
0
Ser at det står "Passive inbuilt crossover" på bassene.

Trenger jeg fortsatt et delefilter eller hvordan funker det?

Tarski

Medlem
10 Mai 2013
45
0
0
Hva vill det si at forsterkeren er stabil i 2ohm ?

Hører mye prat om det, men skjønner det egentlig ikke, ville tro at det var lettere for en forsterker og være stabil i 2ohm en i f.eks 8 ohm, ettersom det er mindre motstand.

Også lurere jeg på hvorfor det blir 2ohm, når jeg serie kobler alle 4 høyttalene til en kanal. 'Mister' man 2 ohm over hver høyttaler ?
Slik at det går 8 over første, 6 over andre osv ?

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
25.044
0
0
Det er andre veien, det er mye lettere for en forsterker å drive 8ohm enn 4 ohm, og 2 ohm er så tett på kortsluttning at det krever enormt av forsterkeren. 2 ohm krever dobbelt så mye strøm av forsterkeren sammenliknet med 4ohm. Du må kanskje lære deg litt om Ohms lov? Bilradiospesialisten -.
Jeg har 4 Ohms høyttalere hvor laveste impedans er 1,9 ohm, normale billige forsterkeren klarer såvidt å få lyd i de før sikringskretsløpene setter inn.

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
852
0
0
31
motstanden blir mindre med så mange element pga at når man parallellkobler to like motstander blir den totale motstanden halvert.