Fra Gulvstående til stativhøyttalere - barnevennlig? Fra Klipsch til Sonus Faber

TorsteinAa

Medlem
18 Jun 2007
177
0
16
Hei. Leker med tanken om å bytte litt ut mitt 5.1 system fra Klipsch med noe annet ( Sonus Faber Venere ) som gjennom litt Ebay kjøp og kanskje litt finn.no jakt blir et morro og spennende prosjekt.

Det jeg lurer litt på, hvor stabile er slike høyttalere plassert på stativ. Er det tilsvarende gulvhøyttalere eller er det større fare for velt om en liten krabat kommer i firsprang forbi.

Det ser jo litt "risky" ut sånn på bildene feks her fra mono?

https://www.mono.no/Media/Cache/Images/2/3/WEB_Image venere_2_walnut_2 119780085.Jpeg

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.143
25
48
De stativene på det bildet så veldig lette ut,finnes mange stativer du kan fylle med for eksempel sand inni for og få vekten opp på stativene.
Høyttalerne kan skrus fast i stativet eller bruke blå Tack-It visst høyttalerne ikke har skrue hull eller man ikke ønsker lage skrue hull selv i de.

TorsteinAa

Medlem
18 Jun 2007
177
0
16
Hei,

Takk for svarene over.
Da har jeg litt å gå ut i fra og ser hva det blir til når jeg bytter stereobenk.
Noen høyttalere stående på den, eller ved siden av på stativer.

Ser ut til at jeg bør gå for stativ som kan fylles med sand for ekstra tyngde og stabilitet - for sikkerhetsskyld.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Jeg har lette og tunge stativ, aldri problem.. Tror kona veltet de lette en gang.

Barnet er 6 og ganske aktiv og sprelsk, men han har skjønt at pappa er glad i høyttalerne.

Om du bruker tunge stativ så tåler de det meste.
Xtz stativene er massive, med de har jo pianolakk da.

Trestativ fåes som er solide og tunge og ikke så dyre. Må importeres. Ca 1200+-

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Pink Floyd DSOTM vil ha disse, tunge av tre UK og ikke så dyre, best å kjøpe før Brexit slår til..

Tror dette er midt i blinken for Sinus Faber med treutførelse..

Ordentlig Stativer er umulig å skaffe i Norge om du ikke bygger selv..