Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge

bfk

Medlem
16 Jan 2008
164
0
0
Rapport fra Trondheim, med 180cm parabol, signalnivå er her %tallet som Dreambox viser, kommer signalnivå under 35-37% går bildet i mosaikk og hakking:

Signalnivå på Astra 2E UK er 48-53 prosent , Astra 2F UK har nivå 53-60 prosent.
Angående det som diverse steder på nettet er identifisert som "Europe Beam" Astra 2E omkring 50-54%, fra Astra 2F absolutt ingen tegn til signal.

Med 110cm parabol kan man på Astra 2F se tendenser til signal ved gode forhold.

sunco

Medlem
22 Nov 2012
420
0
0

Ebx

Medlem
5 Jul 2006
111
0
0
Mine signaler er gode på 2E som 2F. Signalstyrken og kvaliteten ligger på 85 til 100% på begge.På 2F har det vært perfekt siden november.Det skyldes at det kom kraftige klager fra Shetland på signalstyrken.Det ble foreslått at de måtte opp med større antenner, men valgte tydeligvis å øke signalstyrken og dermed også kvaliteten.Alle BBC kanalene er inne på Skyboxen både London og Scotland i HD og SD signalstyrken er like høy, men kvaliteten har gått ned med 8 til10%, men det er fremdeles mellom 85 og 90% på styrke og kvalitet.Det ser ut til at det har gått bra med skifte til 2E.
Stølen

Hvor er du? Her i Bergen har jeg også mistet signalene, men det er på en kjip 70 cm (ellerno) antenne, så om det hjelper å oppgradere den til en litt større gjør jeg gjerne det.

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
Nyhetstips fra DIGITALT.TV - Dit overblik over tv-nyheder, anmeldelser, gode råd :

Fredag flytter angivelig BBC alle sine kanaler fra Astra 2D til Astra 1N.
ITV,C4 & C5 har allerede flyttet og er nå mulig å motta på små antenner. 60cm fungerer trolig i Oslo. Går hvertfall
fint med 80cm antenne ( bra signal reserve).

Da skulle BBC,BBC HD, BBC1 HD,ITV1,ITV2,ITV3,ITV4,ITV1 HD,Channel 4 HD,Channel 5 HD etc. være sikret de neste
12 månedene inntil Astra 2F tas i bruk.

BBC kanalerne flytter til Astra 1N - bedre modtagelse i Danmark - DIGITALT.TV

Kanaloversikt:
Eurobird 1 & Astra 1N/2A/2B/2D at 28.2°E - LyngSat

sunco

Medlem
22 Nov 2012
420
0
0
Hvor er du? Her i Bergen har jeg også mistet signalene, men det er på en kjip 70 cm (ellerno) antenne, så om det hjelper å oppgradere den til en litt større gjør jeg gjerne det.

Hei,

Hvis vi ser bort ifra Stavanger området som ser ut til å klare seg med 1.2m antenne så må du nok opp I minimum 1.5 m I Bergens området aller helst 1.8m så lenge ikke noen med større antenne rapporterer noe annet.
Obs, Dette er kun et estimat fra min side.
Får du ikke inn noen kanaler feks fra pe beam.?

Jeg bor 100 km nord for Bergen og har 1,2m antenne og kl 19:00 så misser jeg bilde på uk spot beam.
Hvis signal nivået på 2E holder seg stabilt så må jeg ha minimum 1.8 m antenne for 2F så må jeg ha 2.4m.
Døgn varisjonen på 2F er over 9dB på 2E er den ca 4.5 dB. Best signal om Fm lavest I beste sendetid altså om kvelden.

sunco

Medlem
22 Nov 2012
420
0
0
Har nå fått testet Megasat high gain og inverto black ultra lbn opp mot Laminas feed horn å invacom og inverto black pro single C120 lbn.
Megasat, inverto black ultra, det er liten forskjell mellom disse to lbn'er, begge to er for små til en 1.8 m antenne.

Invacom og inverto c120 her er det også liten forskjell ca 0.2 dB I favør inverto men invacom har bedre verdier på horisontale tp'er. De to sist nevnte har ca 1.6 dB bedre verdier en standar lbn. Gledelig er at jeg har nå ca 20\7 bilde på astra 2F det hadde jeg ikke ventet.

Under normale værforhold så har jeg alle HD kanaler inne men misser disse ved kraftig regnvær normalt er alle SD kanaler inne. Se grafer.

2 E F.jpg

STV  BBC Y.jpg

no66

Medlem
30 Okt 2007
150
0
0
www.cedric-cornell.com
Dette var litt interssant.
Man må vel skaffe freesat kort for at dette skal funke?

Har en gannel CD Nokia parabol med en LNB hoder. Finnes andre holdere til denne slik at jeg kan montere en lnb til for å få in 28,2E ?

sunco

Medlem
22 Nov 2012
420
0
0
Mine signaler er gode på 2E som 2F. Signalstyrken og kvaliteten ligger på 85 til 100% på begge.På 2F har det vært perfekt siden november.Det skyldes at det kom kraftige klager fra Shetland på signalstyrken.Det ble foreslått at de måtte opp med større antenner, men valgte tydeligvis å øke signalstyrken og dermed også kvaliteten.Alle BBC kanalene er inne på Skyboxen både London og Scotland i HD og SD signalstyrken er like høy, men kvaliteten har gått ned med 8 til10%, men det er fremdeles mellom 85 og 90% på styrke og kvalitet.Det ser ut til at det har gått bra med skifte til 2E.
Stølen

Hei,

Hvordan gikk det med han som testet 1.5 m antenne? vet du hvor stor forskjellen var I forhold til din signal styrke.

vg

Medlem
22 Okt 2003
283
0
0
De siste ukene har ITV HD London, 11097MHz V, forsvunnet, og kun den. Alle de andre kanalene er like sterke som før. Har finjustert antenne og hode uten resultat. Har quattrohode og to tunere, samme resultat på begge to. Noen andre som opplever det samme?

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
no66 skrev:
Dette var litt interssant.
Man må vel skaffe freesat kort for at dette skal funke?

Har en gannel CD Nokia parabol med en LNB hoder. Finnes andre holdere til denne slik at jeg kan montere en lnb til for å få in 28,2E ?

Nei, Freesat sender utelukkende ukodede kanaler som ikke krever smartkort. BBC,ITV,C4,C5 osv. krever ikke smartkort på sine satellittsendinger. Freesat - Subscription free TV

British TV & Radio, Sky, Sky+ HD, Freesat, Freesat+, Freeview, TV & Radio Overseas & Online

sat99

Medlem
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
90cm, Bergen, 2E \ BBC ok mestaparten av dagen\natten, men faller under grensen moen timer om kvelden.
1N ga meg signal\kvalitet opptil ca 80\90, 2E maks ca 50\60, = for lite å gå på vedr. variasjoner, vær etc.
I skrivende stund 30\40, dvs bildet (OL åpningen på BBC2) på vei til å gå i oppløsning.

Større parabol blir nok nødvendig, avventer at resten av kanalene blir ferdig med flytting fra 1N og ting stabiliserer seg.
Men glad over å se at der i det hele tatt er signal. Ser ut som 2E er litt sterkere enn 2F.

stølen

Medlem
6 Sep 2003
2.398
0
0
Bobben1 skrev:
Nei, Freesat sender utelukkende ukodede kanaler som ikke krever smartkort. BBC,ITV,C4,C5 osv. krever ikke smartkort på sine satellittsendinger. Freesat - Subscription free TV

British TV & Radio, Sky, Sky+ HD, Freesat, Freesat+, Freeview, TV & Radio Overseas & Online
Jeg er ikke helt sikker på det jeg nå kommer med,men er det ikke sånn at du må ha en Freesattuner for å kunne se disse kanalene? Jeg har 2 stk.Humax Freesat boxer og de kodeåpnes med engelsk postkode.Det er ikke noe kort men allikevel en kode som åpner for resten av innstallasjonen av kanaler.Jeg er ikke sikker men det er det jeg måtte gjøre for å få boxen igang.Box kan lett kjøpes av Pulsat.com med og uten harddisc.Prisene er relativt greie.Leveres på posten.
Stølen

stølen

Medlem
6 Sep 2003
2.398
0
0
Jeg bor i Stavanger og har en 125 cm Gibertini.Hvor stor antenne du trenger i Bergen vet nok Sunco mer om enn meg,
Stølen

Tommy72

Medlem
7 Apr 2006
349
0
0
Fins det et kart som viser ca korrekt null linje? Lurer på om jeg er midt i den...får ikke inn et fnugg på min CM 120. Har en CM180, men vet ikke om jeg engang gidder å sette den opp hvis jeg ligger i linja. Holder til i Skien.

jpterj

Medlem
22 Aug 2007
1.496
0
0
stølen skrev:
Jeg er ikke helt sikker på det jeg nå kommer med,men er det ikke sånn at du må ha en Freesattuner for å kunne se disse kanalene? Jeg har 2 stk.Humax Freesat boxer og de kodeåpnes med engelsk postkode.Det er ikke noe kort men allikevel en kode som åpner for resten av innstallasjonen av kanaler.Jeg er ikke sikker men det er det jeg måtte gjøre for å få boxen igang.Box kan lett kjøpes av Pulsat.com med og uten harddisc.Prisene er relativt greie.Leveres på posten.
Stølen
Det står dette i første linken over:
Freesat receivers ask for a postcode during installation, though this is just to determine which regional services to select.

Jeg får ihvertfall inn disse kanalene uten noen Freesat boks, men jeg måtte opp i 110 cm parabol for å få det stabilt.

stølen

Medlem
6 Sep 2003
2.398
0
0
Hei,

Hvordan gikk det med han som testet 1.5 m antenne? vet du hvor stor forskjellen var I forhold til din signal styrke.

Dette var et problem til å begynne med på 2F her i Stavanger,men etter at noe skjedde i november så har det ikke vært noe poeng med 1,5 m fordi at signalene har vært bortimot 100% hele tiden.Under ekstreme værforhold så har han med 1,5 m hatt noe høyere prosenttall men forskjellen mellom 90% og 100% har ingen betydning. Han har tatt ned 1,5 m og bruker 1,25m.Det er heller ingen tvil om at 90 cm er svakere enn 1,2m.spesielt i dårlig vær.Vi har sjekket bildet på Channel4 HD hver dag og kveld i 3 mndr. og bildet har aldri falt ut.Så er slik det nå ser ut er 2E lik 2F,og vi er i mål.Det ser ut som om at 2E faktisk er litt bedre enn 2F men vi er ikke sikre på det.
Stølen

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
Fins det et kart som viser ca korrekt null linje? Lurer på om jeg er midt i den...får ikke inn et fnugg på min CM 120. Har en CM180, men vet ikke om jeg engang gidder å sette den opp hvis jeg ligger i linja. Holder til i Skien.

Jeg testet med 3,1m antenne i Drangedal i April 2014. Da manglet jeg ASTRA 2E mesteparten av døgnet. ASTRA 2F fungerte stort sett hele døgnet men signalmottak var helt på grensen deler av døgnet. ASTRA 2G har jeg ikke testet med 3,1m i Drangedal.
http://avforum.no/forum/satellitt/1...tas-med-sm-antenner-norge-23.html#post1990804

Det virker som om signalet er mer stabilt vest for Telemark og østover (f.eks. Oslo). Det kan tyde på at Telemark ligger nær null linja. Null betyr egentlig områder med minimalt med signal men det største problemet er antagelig at signalet varierer ekstremt i disse områdene.

Min erfaring er også at en kan vinne litt på å finjustere antennen til satellitten man vil motta. Selv med en 120cm antenne så fungerer ASTRA 2E/2G (28.2 Øst) dårligere dersom antennen er finjustert på ASTRA 2F (28.5øst).

Jeg har også motor for finjustering av antenne elevasjon. ASTRA 2F elevasjon varierer med nesten 0.2 grader,ikke like mye som forskjellen mellom 28.5øst ->28.2øst men noe har det å si. Finjustering av elevasjon kan suge ut noen tiendels dB ekstra SNR med 120cm. Med 180cm eller 300cm blir det enda større gevinst med å finjustere elevasjon.

Du kan se hvordan satellittene beveger seg her : http://www.satellite-calculations.com/Satellite/satellitemotion.php?26/171/0/39285/40364/38778

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
stølen skrev:
Stølen

Alle BBC,ITV,C4 og C5 kanalene søkes enkelt inn med en FTA mottager. Er ingen koding overhodet. ITV,C4 og C5 er allerede på Astra 1N og har bra signalstyrke på 80cm i Oslo. Ser Champions League FTA på ITV1 HD nå :mrgreen:

Boksene Freesat selv tilbyr benytter nok postkode først og fremst for å gi korrekte regional kanaler først i kanallisten. I tillegg har Freesat egen EPG og PVR system som Freesat dekoderene selvfølgelig støtter. Men selve TV kanalene (HD&SD) funker fint på FTA mottagere siden det overhodet ikke er noen form for scrambling/kryptering. Derfor er det ikke et "must" med Freesat dekoder :-D

EPG'n ser forøvrig ut til å være standard DVB EPG. Får hvertfall EPG framt til 1 Mars og EPG'n sier til og med om programmet er oppskalert eller "ekte HD".