Forvirret (Lydissolering)

Oddey

Medlem
11 Okt 2011
96
0
0
Hei hei!

Jeg har nå lekt litt med tanken hjemme med rommet jeg skal lage, det er da et påbegynt kinorom som jeg kanskje kommer til å bruke til dette
senere.

Tanken er da som tittel sier lydissolering.
Har nå lest på mange tråder om 2x lag med gips, 1x lag med gips + 1x lag med mdf.

Hva lønner seg og gir begge greit resultat? jeg skal ikke prøve å stenge all lyd ute så er ikke kritisk.

Lydbøyler eller ikke?
Tanken er også på hvor mye lydbøyler hjelper? er det vits å skaffe dette? hjelper det stort eller bare margint?

Rommet er 4,5x3,2m. så er ikke store rommet.
Kjeller med bettongvegger og tak i treverk.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.084
45
48
Hei hei!

Jeg har nå lekt litt med tanken hjemme med rommet jeg skal lage, det er da et påbegynt kinorom som jeg kanskje kommer til å bruke til dette
senere.

Tanken er da som tittel sier lydissolering.
Har nå lest på mange tråder om 2x lag med gips, 1x lag med gips + 1x lag med mdf.

Hva lønner seg og gir begge greit resultat? jeg skal ikke prøve å stenge all lyd ute så er ikke kritisk.

Lydbøyler eller ikke?
Tanken er også på hvor mye lydbøyler hjelper? er det vits å skaffe dette? hjelper det stort eller bare margint?

Rommet er 4,5x3,2m. så er ikke store rommet.
Kjeller med bettongvegger og tak i treverk.
alltid fornuftig å bruke tid og penger på selve rommet:)

bruk 1 lag med fermacell gips, demper like mye som dobbelt gips+ du kan skru med vanlige skruer i denne. om du har planer om male overflaten hadde jeg vurdert 1 lag med vanlig gips i tillegg for enklere sparkle/male jobb.

lydbøyler er verdt pengene, garantert:)
enda bedre er prosilence systemet til avshop, men det koster litt.

hvilken takhøyde har du?

hvilken planer angående ventilasjon?

Oddey

Medlem
11 Okt 2011
96
0
0
alltid fornuftig å bruke tid og penger på selve rommet:)

bruk 1 lag med fermacell gips, demper like mye som dobbelt gips+ du kan skru med vanlige skruer i denne. om du har planer om male overflaten hadde jeg vurdert 1 lag med vanlig gips i tillegg for enklere sparkle/male jobb.

lydbøyler er verdt pengene, garantert:)
enda bedre er prosilence systemet til avshop, men det koster litt.

hvilken takhøyde har du?

hvilken planer angående ventilasjon?
Stemmer.

Blir det fint uten å male er det jo kjekt, men for å få det penest er det vell greit å male?

har 2.39 i takhøyde.

Har 4 luftventiler totalt i rommet, 2 inn 2 ut var planen, men åpen for bedre forslag, er helt ny på å
snekre rom, har bygget 45 kvm kjeller så langt (var krypkjeller tidligere).

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.084
45
48
Stemmer.

Blir det fint uten å male er det jo kjekt, men for å få det penest er det vell greit å male?

har 2.39 i takhøyde.

Har 4 luftventiler totalt i rommet, 2 inn 2 ut var planen, men åpen for bedre forslag, er helt ny på å
snekre rom, har bygget 45 kvm kjeller så langt (var krypkjeller tidligere).
om du bruker molton eller ett annet stoff å kler vegger med så slipper du maling:) jeg har planlagt dette, tak er et alternativ å gå for systemhimling, enten fult ut eller deler av taket, så kan du sparkle å male det som eventuelt vil vises. største fordelen med en systemhimling synes jeg er at du kan trekke opp alt av kabeler og rør bak her, både når du bygger og ved fremtidige oppgraderinger. i mitt rom bygger jeg også hele ventilasjonen inn i systemhimlingen.
vil tro du vil slite med å bli kvitt varmen med bare lufteventiler. hadde nok lagt opp ventilasjons system og kanskje varmepumpe.

alltid greit å lage deg en skisse av rommet slik du har planlagt det til nå, sitteplasser og plassering av utstyr. enklere å komme med gode råd da.