Forsvinner samlerne?

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Alle er vi så forskjellige, derfor ikke noen egentlig konklusjon. Muligheten for å lagre på harddisk er der, og noen benytter seg av dette, f.eks. om man tenker design i den nye topleiligheten, da vil man kanskje ha anlegget skjult i et skap, skjult lerret, med integrerte høyttalere, da kan man med et tastetrykk snurre film enten i stuen eller på soverommet. Noen ønsker ikke at hele endeveggen er dominert av en reol med cd, dvd og Blu-Ray plater.....
Andre ønsker å vise frem samlingen....mens andre igjen nesten aldrig kjøper en film for hva er vitsen med å kjøpe en film man sannsynligvis bare ser èn gang?
Så jeg ser ikke noen tendens, men muligheten er der om man vil...

Fahnsen

Medlem
27 Mar 2009
6.671
0
0
Samlere er samlere. Om noen kombinerer samling -- det være seg av CDer, vinyl-plater eller shellack-plater -- med interesse for musikk, er det en bieffekt.

Jeg har kjent folk som anså seg som "audiofile", men i realiteten samlet på hi-fi-utstyr og hadde minimal interesse for musikk. Én hadde faktisk flere platespillere enn plater...

Spareblære

Medlem
21 Mar 2008
2.921
0
0
Hvis en frivillig og uten press erstatter LP'er, CD'er og DVD'er med FLAC og MP3, er en vel ikke noen ihuga samler i utgangspunktet.

Fahnsen

Medlem
27 Mar 2009
6.671
0
0
Var det ikke Aksel Sandemose som hevdet, at menn som samler på ting bare gjør det som en erstatning for alle damene de ikke kan få?

Spareblære

Medlem
21 Mar 2008
2.921
0
0
Fahnsen skrev:
Var det ikke Aksel Sandemose som hevdet, at menn som samler på ting bare gjør det som en erstatning for alle damene de ikke kan få?

Da må homofile sitte på store samlinger.

dc1515sandnes

Medlem
12 Aug 2009
2.645
0
0
noen samler 78plater med en sang og andre samler cd med 74minutter glede og de som har tatt steget videre samler på harddisker :mrgreen: det er bare lagring...

Zebulon

Medlem
30 Jul 2004
2.375
0
0
Et menneske som er født i dag vil sannsynligvis ikke samle på vinyl, cd, dvd osv når han vokser opp. Streaming av film og musikk og lagring på harddisk kommer inn med morsmelka, alt annet medie blir for spesiellt interesserte.

Det er helt klart stas å ha en vegg fyllt med cd-er og dvd-er. Men jeg tror nye generasjoner syns det heller er mer stas å fylle opp en datamaskin med media og kunne bla i samlingen på en storskjerm i stua med flotte program som f.eks xbmc.
Jeg har selv så smått gått over til å bruke xbmc. Det er ikke tvil om at det er flott med alt av coverart, fanart, backdrops og alt annet av eyecandy og informasjon man kan legge inn i samlingen. For ikke å snakke om hvor utrolig deilig det er for oss latsabber å slippe og gå bort til spillern å bytte plate når man ligger og koser seg i sofan med en film eller god musikk. Alt er bare et tastetrykk unna.

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Jeg går ikke for å være noen samler men jeg har en del cdplater og foretrekker å spille av de fremfor mp3 og slike ting, synes det er stas å ha slikt lagret og jeg sverger til dette fremfor noen hd-løsninger og slike ting. Det er ikke annet å gjøre når ungdommen trasker rundt med mp3spillere, da vil tenker kanskje ikke så mye over lydkvaliteten heller. For noen er musikk rett og slett bare musikk og for andre er det god lyd og flotte artister som gjelder. Jeg ville ikke byttet ut cdplaten fremfor disse løsningene som har kommet for å bli. Thats life, lev med det eller uten. :)

Zebulon

Medlem
30 Jul 2004
2.375
0
0
Roger Waters skrev:
Jeg går ikke for å være noen samler men jeg har en del cdplater og foretrekker å spille av de fremfor mp3 og slike ting, synes det er stas å ha slikt lagret og jeg sverger til dette fremfor noen hd-løsninger og slike ting. Det er ikke annet å gjøre når ungdommen trasker rundt med mp3spillere, da vil tenker kanskje ikke så mye over lydkvaliteten heller. For noen er musikk rett og slett bare musikk og for andre er det god lyd og flotte artister som gjelder. Jeg ville ikke byttet ut cdplaten fremfor disse løsningene som har kommet for å bli. Thats life, lev med det eller uten. :)
Vel, du kan jo lagre på disk lossless, da får du den samme lydkvaliteten hvis det er det som gjelder. :)

Fahnsen

Medlem
27 Mar 2009
6.671
0
0
Nå er det jo faktisk harddisk-basert musikk som kan tilby den beste lydkvaliteten. Musikkavspilling uavhengig av mekanisk snurring er ikke bare MP3 med lav bitrate...

Det betyr heller ikke at man går glipp av "cover art". Bare at man kan se coverne på 50-tommeren, i stedet for på slitent papir.

Fattigmann

Medlem
7 Feb 2004
1.391
0
0
Vinyl

Jeg samler og har samlet vinyl fra tenårene. Disse skal ikke ut av huset før jeg blir båret ut isammen med dem :)
Grunnen er nok mye at jeg har gode relasjoner til det meste av musikken på disse. itillegg er all musikken fra de gode år mellom 15 og 28.
Når det gjelder CD, DVD og Bluray har jeg ikke det samme forholdet. DVD og Bluray selges i pakker når det begynner å bli fylt i hyllene. Cd`ene blir nok ikke solgt og årsaken til det er at det stort sett er samme musikken som jeg har på vinyl.. Hva det blir til med disk ripping og streaming får vi se på. Ved harddiskspilling forsvinner jo mye av moroa med å bytte komponenter. Mulig man kan sjekke om det er forskjellig lyd på de forskjellige diskene.
Av en merkelig grunn har jeg ikke sett kabeltrollene diskutere forskjell på sata kabler, power, kabinett, etc. Dette kan bli det nye store markedet :mrgreen:

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Zebulon skrev:
Vel, du kan jo lagre på disk lossless, da får du den samme lydkvaliteten hvis det er det som gjelder. :)
Det er fullt mulig men synes det å ta ut en plate og sette den inn er mer stas, lese litt i coveret osv gir meg en mer riktig musikkfølelse.

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Jeg tror det er et poeng og skille mellom samlere og konsumenter. Jeg ser på samlere som personer som har et helt personlig og nært forhold til objektene de samler på, mens konsumenter er mer opptatt av å ha ting lett tilgjengelig. Selv om man har coverart på skjermen osv. så vil ikke dette kunne sammenlignes med det mer håndfaste.

Jeg vil tippe at hvis man går vitenskapelig til verks og måler hjerneaktiviteten, så vil det gi forskjellig utslag når en samler blar i vinyl/CD/DVD-samlingen sin kontra en som blar gjennom biblioteket for å finne en bra plate/film eller ser på coverart. Jeg tilhører nok sistnevnte kategori nå for tiden, mitt samlergen var nok mer dominant da vi hadde LaserDisc med svære, blanke coveret som man kunne brette ut i sofaen og virkelig kjenne kvaliteten og lukten.

Misforstå meg rett; jeg mener ikke at å bygge opp et harddiskbasert film- og musikkbibliotek er mindreverdig, men jeg tror slike samlere er mer opptatt av volum og mengder mens de som samler på fysiske ting er opptatt av selve eiergleden som det fysiske mediet gir.

Perminator

Medlem
7 Aug 2004
2.494
0
0
Takk for svar og innspill! Foreløpig bekrefter de egentlig mistanken min om at de som samler på fysiske formater ikke vil selge platene og filmene sine med det første, selv om det tar opp plass og ikke nødvendigvis er like praktisk
som harddisk-lagring.

Men kanskje har Zebulon et godt poeng? Jeg kan også tenke meg at generasjonen som vokser opp i dag ikke vil starte å samle på disker (vel å merke om man ikke regner med alle Wii-, PS3- og Xbox 360-spillene som de fleste unger ser ut til å ha mer enn nok av). Derfor kommer det kanskje et punkt hvor samlerne blir "faset ut" etter hvert som mp3-generasjonen vokser opp? Eller kommer det alltid til å være et marked for fysiske formatet, på samme måte som LP-en nekter å dø?

Zebulon

Medlem
30 Jul 2004
2.375
0
0
Perminator skrev:
Derfor kommer det kanskje et punkt hvor samlerne blir "faset ut" etter hvert som mp3-generasjonen vokser opp? Eller kommer det alltid til å være et marked for fysiske formatet, på samme måte som LP-en nekter å dø?
Jeg tror at LP-en nekter å dø fordi vi som vokste opp i LP-ens storhetstid, før cd-en kom, bare såvidt har nådd vår beste alder. Det er veldig mye nostalgi i dette, og vi vil nok ikke se at LP samlerne forsvinner før denne generasjonen dør ut.

pesnp

Medlem
22 Apr 2006
2.738
0
0
Det å samle handler vel egentlig mest om jakten på et produkt. Før var det loppemarked og butikkrunder i Oslo samt at når jeg var ute å reiste dro man alltid innom lokale platesjapper i håp om å finne noe man var på jakt etter. Etter internett har dette blitt lettere (ebay). Nesten så lett at man må jakte etter noe virkelig sært. Og om det dukker opp på ebay er det så dyrt at det nesten ikke er noen vits...

Jeg har alltid vært en "samler" men etter flere år med dårlig økonomi, kone, barn og liten leilighet er det kun platesamlingen og signerte plakater som har overlevd... Cdene, filmene og annet ræl har jeg pakket ned og står i kjelleren til svigers, har ca 1 meter med cder stående som jeg ikke har fått lagt inn på serveren enda.
Internett er nok litt av grunnen til dette men hovedgrunnen er familieforøkelse og økonomi. Merker at jeg ikke kjøper like mye cder som før. Men om dette er pga spotify eller penger er jeg ikke helt sikker på..

Jeg har også "problemer" med å kaste ting, lang i fra like ekstremt som de på "Norges herligste". Men jeg har flere stereoannlegg stående her og der samt defekte og utdaterte produkter i boden, Bla en Tandberg cdspiller som ikke er helt i orden og ikke blir brukt pga Squeezebox. Å kaste den er helt uaktuelt selv om det altså ikke fungerer og jeg ikke har bruk for den.. Har også 2 vhs spillere og en MD spiller i boden, samt noen gamle Dali 104, En kasettspiller (som har tilhørt Sputnik). 2 gamle stasjonære pcer (som sikkert funker bra med en lett linux) 2 gamle laptoper med dårlig batteri...

Nei jeg må nok bite i det sure eple snart og ta en tur til konteineren bak elkjøp.... en dag... snart... kansje...

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Fattigmann skrev:
Av en merkelig grunn har jeg ikke sett kabeltrollene diskutere forskjell på sata kabler, power, kabinett, etc. Dette kan bli det nye store markedet :mrgreen:

Ta en tur bort på HifiSentralen. Der testes det både USB-kabler, harddisker og strømforsyninger i PC'en for best mulig lyd. Det er visst stor forskjell og mye å hente her... :roll:

Men for å holde meg on topic, så bruker jeg Rhapsody til bakgrunnsmusikk og for å finne ny musikk. Finner jeg noe jeg liker kjøper jeg den fysiske CD'en. Filmer kjøper jeg. Er det filmer jeg er usikker på om jeg vil like (skjelden) leier jeg. Liker jeg filmen, kjøper jeg den. I så henseende gir jeg min støtte til ting jeg liker ved å kjøpe det. Hvis alle hadde gjort det samme ville kanskje markedet sett litt annerledes ut i dag...

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
Musikksamlingen vil jeg selvfølgelig beholde, og vil gjøre det sånn at vanlig musikk vil bli rippet i Mp3.. Ikke i de laveste, men muligens rundt 356 kbps. Hører (nesten) ikke forskjell på lossless, og trur muligens å nedskalere litt kan være med på "rense" opp lyden på de dårligste opptakene??

Vil også rippe referansene sånn etterhvert, så jeg slipper å kjøpe cd'ene på nytt, for så å gå over til nettverksspiller. Men blir vel langt frem i tid, så foreløpig vil jeg holde meg til Hardware ;)

Terka

Medlem
28 Des 2007
491
0
0
Er ikke en "samler" selv, ihvertfall ikke av plater. (Samler på mye annet rart iflg fruen.. :mrgreen: )

Jeg hadde ett voksende antall LP'er og har ett ok antall CD'er.
Men gitt 2 stk minimee i hjemmet hvor førstmann var sterkt interesert i stereo'en før han kunne gå og elsker blanke runde skiver nå når han er litt større så er ingen ting fremme i stue/lytterom. Platespilleren ble solgt når junior rakk opp til den og gjerne ville finne ut hva det var. Platene ble flyttet opp på en hytte hvor det er to andre platespillere og jeg får muligheten til å "mimre" litt når jeg er der.
CD'ene ble for en del år tilbake flyttet inn i mapper på 100-400 pr mappe da det ble for mye å ha fremme i stua, deretter ble disse mappene senere flyttet inn i en bod hvor de er tilgjengelig men kun brukes til avspilling i bil. Jobben med å rippe CD'er i flac-format ble påbegynt for noen år siden og jeg fortsatt ikke ferdig med det.. det dukker stadig opp noen godbiter som jeg hadde glemt jeg hadde.

Om jeg savner de fysiske platene? Nei! :-D Nyter jeg musikken like mye nå? JA!:-D
Spiller også mye mere variert musikk når det er gjort på et blunk å gå igjennom og velge en plate fra det HDD baserte musikkbiblioteket. Valgte løsning gir også full kontroll over alle avspillingspunkter i hjemmet via WiFi. "Ingen CD'er som ligger i dette, nei dette, nei dette rommet..", og musikken kan spilles av flere steder samtidig. (Beklager OT, men jeg tror trenden etterhvert går bort fra separat fysisk lagring av hvert album (CD/LP). Skulle jeg trenge en CD senere så kan jeg jo alltids brenne en selv og da også kan jeg også egenkomponere låtvalgene.)

Xene

Medlem
11 Okt 2004
651
0
0
Jeg for min del kommer definitivt ikke til å slutte samlingen. Det er kjempegøy å ha filmene fysisk i hyllen, men jeg ser også fordelene med å ha det på en HDD for å lese reviews eller se trailere direkte der... Jeg syns det viktigste er å ha filmen. Om det er på en disk eller om det er på en plate er av mindre betydning. Jeg ville aldri bare sett streamede filmer. Da vet du aldri om du får tak i de igjen.. Men så er det morsomt å få tak i special editions med gadgets som følger med da. eks. Alien Head og transformers transforming edt.