Forsterkere i tekniskrom/vaskerom

hbel

Medlem
25 Jan 2021
3
0
1
Holder på å planlegge nytt hus.

Planen er å montere takhøytalere på kjøkken, stue bad og kjellerstue.

Tanken er å samle alle ledninger og forsterkere på teknisk rom/vaskerom,
Om det er noen som har en slik løysing/bilde av oppsett er eg interesert i dette,

Forslaget fra HiFi klubben bli b&w ccm683 og sonos amp

PureHifi

Aktiv
15 Aug 2011
1.198
102
63
har musikk server og forsterkere stående i teknisk rom og ht i nesten alle rom i huset. Har loxone smartstyring på huset og benytter deres musikk server/amper

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.489
18
38
Hvis man skal tørke tøy på vaskerom ville jeg hvert skeptisk til å ha elekronikk i samme rom.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
89
25
18
Installerte lignende for noen år siden,
Kjører B&W 68 serien og er fornøgd med de, men lyden kommer fra taket - og det blir litt "feil" i mine ører. Så på kritiske lyttepossisjoner så har vi gulv/vegghøytalere - men takhøytaler der det ikkje er så kritisk.
I teknisk rom står NAD C268 som driver gulvstående høytalerere i stue (Dali Fazon F5) og en NAD C980 for de 4 andre sonene.
Egen reciver til TV og suroundoppsett.

Eg kjører Chromecast Audio (gått ut av produksjon) som streamingkilde (HI FI nok, ikkje HI FI perfekt, og sparte 3k pr sone), og reciver har Chromecast innebygget. Streamer direkte fra App (Spotify/NRK etc), så litt mere kronglete en Sonos sitt brukergrensesnitt. Brukte Sonos tidligere (har det fortsatt liggende i en skuff)

For kjellerstua så bør du vurdere om takhøytalere nå (eller senere) blir en del av et TV+Surrond oppsett - og da bør kablene her ikke gå til teknisk rom men til "reciever benken" i kjellerstua (eller begge plasser).

Angående tekniskrom/vaskerom og luftfuktighet - høy luftfuktighet (over 65% RF) over kort tid (døgn) skaper ikkje korrosjon. Høy RF over lang tid (måneder) skaper korrosjon. Har du tørketrommel type kondens så blir det en del temperatursvingninger og fuktsvigninger - men de vil være så kortvarige at korrosjon ikkje er et problem.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf