Forskjell på mikrofoner for kalibrering...?

Earl-T-James

Medlem
14 Sep 2008
9
1
3
Hello
Kan ein bruke kalibreringsmikrofon for audessey på ein pioneer reciever med mcacc å få korrekt resultat?
Gjorde dette og synes målingene var litt Merkelige...?
sjå vedlagt bilde.

Vedlegg

• 06C7789D-FADF-447B-A017-9C1F1FF3C6A0.jpeg
    06C7789D-FADF-447B-A017-9C1F1FF3C6A0.jpeg
    1,5 MB · Sett: 20

Earl-T-James

Medlem
14 Sep 2008
9
1
3
Hmm. Ok. Men kan øke opp dei ulike kanalene bere att forholdet mellom dei ulike er det samme?
Når det er slik som dette fører det blant anna til att subber ikkje «slår seg på» på lavt volum.

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
925
24
18
33
Ørsta, Møre og Romsdal
Så lenge du holder forholdet mellom de likt skal ikke de utgjøre mye, alternativt om du har en db-måler kan du kontrolere at volumet pr kanal er nøyaktig.
Subbkanalen vil jeg si er bare å skru opp til ett volum som passer deg og romme ditt 😉

Earl-T-James

Medlem
14 Sep 2008
9
1
3
Så lenge du holder forholdet mellom de likt skal ikke de utgjøre mye, alternativt om du har en db-måler kan du kontrolere at volumet pr kanal er nøyaktig.
Subbkanalen vil jeg si er bare å skru opp til ett volum som passer deg og romme ditt 😉
Er db måler på iPhone/Apple watch nøyaktig nok til slikt?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.093
123
63
Hmm. Ok. Men kan øke opp dei ulike kanalene bere att forholdet mellom dei ulike er det samme?
Når det er slik som dette fører det blant anna til att subber ikkje «slår seg på» på lavt volum.
Audyssey funker sikkert med annen Audyssey mic.. Tror jeg..
Nesten alle får rare målinger på Sub og delefrekvens, jeg også som bruker Ypao Yamaha..

Du må justere delefrekvens slik du liker selv, og bare justere opp subnivå slik det passer deg.. Jeg bruker THX delefrekvens det er vel 80Hz? og Suben står på klokka 12 i nivå bak subwoofer på gain, og ca 50% på Yamahas settings...

Det kan bli/være annerledes på deg i ditt rom og med din smak... Kommer an på høytalere også, På film og konserter så synes jeg det alltid er riktig å dele alle høytalere på SMALL og bruke Subwoofer delt på 80Hz.. Nå kjører jeg stativer og center og sub 5.1 men jeg synes det var best med alt på Small når jeg hadde gulvhøytalere også..... Iallefall på film og konserter...

Earl-T-James

Medlem
14 Sep 2008
9
1
3
Audyssey funker sikkert med annen Audyssey mic.. Tror jeg..
Nesten alle får rare målinger på Sub og delefrekvens, jeg også som bruker Ypao Yamaha..

Du må justere delefrekvens slik du liker selv, og bare justere opp subnivå slik det passer deg.. Jeg bruker THX delefrekvens det er vel 80Hz? og Suben står på klokka 12 i nivå bak subwoofer på gain, og ca 50% på Yamahas settings...

Det kan bli/være annerledes på deg i ditt rom og med din smak... Kommer an på høytalere også, På film og konserter så synes jeg det alltid er riktig å dele alle høytalere på SMALL og bruke Subwoofer delt på 80Hz.. Nå kjører jeg stativer og center og sub 5.1 men jeg synes det var best med alt på Small når jeg hadde gulvhøytalere også..... Iallefall på film og konserter...
Har no brukt audessey mikrofon for kalibrering av pioneer sc-lx57 og er litt usikker på om det blir korrekt.
har god trøkk i djupbassen på film osv, men litt usikker på om delefilter eller EQ fører til mangel av trøkk i øvre bassjikt.....?
har to xtz cinema 1*12 som er innstilt iht til anbefaling fra xtz når dei er kopla til reciever med kalibrering.
delefilter var satt til 80hz, prøver no 100hz. Og alle høgtalere satt til small.
klipsch rp-160m fronter, rc62mk2 senter og rs62mk2 bakhøyttalere.
Har prøvd å leike meg litt med innstillinger og lese meg opp. Men ikkje heilt fornøgd enno.. 🤔

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.093
123
63
Har no brukt audessey mikrofon for kalibrering av pioneer sc-lx57 og er litt usikker på om det blir korrekt.
har god trøkk i djupbassen på film osv, men litt usikker på om delefilter eller EQ fører til mangel av trøkk i øvre bassjikt.....?
har to xtz cinema 1*12 som er innstilt iht til anbefaling fra xtz når dei er kopla til reciever med kalibrering.
delefilter var satt til 80hz, prøver no 100hz. Og alle høgtalere satt til small.
klipsch rp-160m fronter, rc62mk2 senter og rs62mk2 bakhøyttalere.
Har prøvd å leike meg litt med innstillinger og lese meg opp. Men ikkje heilt fornøgd enno.. 🤔
Hva har du på Volum/Gain på subwoofere ikke Reference/REF vel?
Jeg og de fleste andre anbefaler å stille volumjulet mellom 11 og 12 når du kalibrerer. Deretter justere nivå på resultatet om du vil i Pioneer...

Jeg har min XTZ 10.17 på kl.12 og ca det nivå romkorreksjon kom fram til på Yamaha...
Jeg synes dette gir mye bedre resultat enn REF både på musikk og film.

Sist redigert:

Earl-T-James

Medlem
14 Sep 2008
9
1
3
Hva har du på Volum/Gain på subwoofere ikke Reference/REF vel?
Jeg og de fleste andre anbefaler å stille volumjulet mellom 11 og 12 når du kalibrerer. Deretter justere nivå på resultatet om du vil i Pioneer...

Jeg har min XTZ 10.17 på kl.12 og ca det nivå romkorreksjon kom fram til på Yamaha...
Jeg synes dette gir mye bedre resultat enn REF både på musikk og film.
Har volum på ref ja, det stemmer.
okay, det var eg ikkje klar over. Då skal eg prøve det!
Usikker på kva ref faktisk tilsvarar? Eller korleis sub handterer signal inn når volum/gain står på ref?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.093
123
63
Har volum på ref ja, det stemmer.
okay, det var eg ikkje klar over. Då skal eg prøve det!
Usikker på kva ref faktisk tilsvarar? Eller korleis sub handterer signal inn når volum/gain står på ref?
REF står vel kun for Reference og er XTZ sin mening om korrekt bass, en EQ om du vil. Det jeg fant ut er at denne kun funker på veldig høyt volum og musikk, det er lite morofaktor på denne selv da.

Klokka 11-12 og all eq av er best på normale lyttenivå, og du får mye mer sub og bedre trøkk også på lavere mer "normalt" volum....

Jeg foretrekker dette både på film og musikk uten tvil.

Jeg har den på klokken 12 dvs den hvite streken på volumhjulet rett opp.

La meg vite hvordan det blir på 80hz og volum/Gain på kl11 hos deg på normalt høyt volum på film og musikk?
Husk at du må stille sub slik først på 11 og siden deretter kjøre Audyssey...

Deretter setter du alt til small og deler på 80hz og tester med film og musikk.
Prøv dette, tror det fungerer. Du får masse lyd i klipschene selvom du deler Small og 80.

Anbefaler å i alle fall ikke å ha på «auto on» på subbene når du kjører Audyssey.

Sist redigert: