Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium?

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Vil forskjellige avspillingsprogrammer gi forskjellig lydkvalitet på avspilling av flac/mp3/osv. ?

Jeg ble kvitt noe støy da jeg gikk fra steingammel til ny winamp, så jeg mener programmet/drivere kan ha stor betydning.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Drivere/avspillere kan definitivt påvirke lyden. Enkelte avspillere er ikke bitperfect, enten i form av at de resampler og/eller tilfører EQ.

Største problemet med Spotify (i allefall i windows), er at det ikke er noen måte å route musikken unna windows mikseren. Mao. blir lydstrømmen unødvendig resamplet og mikset med andre windows lyder.

13 Sep 2003
2.742
0
0
HåkonN skrev:
Drivere/avspillere kan definitivt påvirke lyden. Enkelte avspillere er ikke bitperfect, enten i form av at de resampler og/eller tilfører EQ.

Største problemet med Spotify (i allefall i windows), er at det ikke er noen måte å route musikken unna windows mikseren. Mao. blir lydstrømmen unødvendig resamplet og mikset med andre windows lyder.
Med Virtual Audio Cable kan du løse det. Da kan du sette opp at all lyd går via ASIO, uavhengig av om avspiller støtter ASIO eller ei.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Einis. Audio Engine tok over for kmixer i Vista, så nå er det riktignok mer orden i sysakene når det gjelder lydbehandling enn tidligere Win OS, men lyden blir fortsatt mikset i Audio Engine. Usikker på om det er mulig å sette lyden opp til eksklusive uten å prøve 3.parts software som Elemental anbefaler.

Jeg er like nysjerrig på om selve Spotify avspilleren gjør noe funky med lydbehandlingen. Mulig det står noe mer teknisk om det på Spotify forumet.

Kunne vært interessant å kjørt en blindtest på standard Spotify installasjon vs. en lossless fil avspillt via en bit-perfect avspiller i ASIO/Wasapi modus.

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.665
0
0
Litt kjedelig for ungdommen da. Jeg vet om en 13-åring her i huset som blir lei seg, han bruker Spotify 2-3 timer daglig, og det samme med alle kameratene hans. Spørs om vi ikke må spe på ukelønna hans litt.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
tols1 skrev:
Litt kjedelig for ungdommen da. Jeg vet om en 13-åring her i huset som blir lei seg, han bruker Spotify 2-3 timer daglig, og det samme med alle kameratene hans. Spørs om vi ikke må spe på ukelønna hans litt.
Narvesen og ICA selger abo!!

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
Mongis skrev:
Tja, spillelister kan vel deles/publiseres.
Så da må jeg opprette ny konto først, dele listen, og så slette den gamle...........

hmmmmm, lettere med 99/mnd da....

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.595
0
0
48
Uansett, 99 kr/mnd for Premium er verdt hver eneste krone, uansett om en er tenåring med dårlig råd eller godt etablert med god økonomi. Du får UFATTELIG mye musikk tilgjengelig til den prisen, til en kvalitet som absolutt er å leve med og slipper irriterende reklameavbrudd. Spotify på mitt Sonos-oppsett er en av de aller beste HIFI-investeringer jeg har gjort på mange år og nytes timesvis daglig av både meg og min familie.

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
0
www.fosslund.net
Sier meg enig med deg Anfield.
De usle 99,- jeg ofrer på spotify hver måned gir både meg og samboeren utrolig mye musikalsk glede til en kvalitet som er levelig!
Ingen tvil om at dette er fremtiden, ser frem vil vi får muligheter for lossless streaming.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Enig. :)

Det er et paradoks at mange fokuserer på utstyr i xx-tusenkronersklassen, men tar seg ikke råd til 99 kr/måned for "ubegrenset" tilgang til musikk.

Kan man ikke nyte Spotify Premium, så er man egentlig alvorlig infisert av placebo.

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Kjøpte Premium for et par måneder siden, sjekekt i går da jeg syntes det var rart at jeg fortsatt hadde premium uten å måtte fornye abonnementet mitt.

Det viser seg at den belastet med automatisk 99,- hver måned, noe ikke jeg hadde fått med meg.

Betyr jo bare at usle 99kr i måneden merker man ikke! :) Betal å bli glad ^^

Spotify er genialt med telefon, offline spilleliste! Absolutt verdt det! ^^

Mongis

Medlem
19 Mar 2006
1.498
0
0
24
tols1 skrev:
Kan anbefale Grooveshark.