Forskjell på Crossover og LPF for LFE

Pat2007

Medlem
30 Mai 2007
580
0
0
Hei!

Er ikke akkurat ny her på forumet, men postet for ganske lenge siden.
Har et spørsmål som sikkert ligner på noe av det som er postet her før, men som ikke helt svarer på det jeg lurer på.

Har kjøpt nye høyttalere fra Klipsch:

Front: R-28F, Gulvstående, frekvens: 35hz-24khz, delefrekvens: 1800hz, impedans: 8 ohm

Senter: R-25C, frekvens: 82hz-24khz, delefrekvens: 1800hz, impedans: 8 ohm

Surround: R-14S, stativ/hylle, frekvens: 83hz-24khz, delefrekvens: 2200hz, impedans: 8 ohm

Sub: R-112SW, frekvensrespons: 24-125hz, overgangsfrekvens: 40-160hz

Forsterker: Onkyo TX-RZ720 med LPF for LFE

Jeg har prøvd sånn automatisk mikrofoninnstilling av receiveren, men ville utfordre meg selv litt. Dessuten stemte ikke avstanden til sub'en fra der jeg sitter. Forsterkeren målte betydelig kortere.

Av foreløpige innstillinger på sub'en har jeg satt fase på 0 grader fordi jeg synes det høres bedre ut.
Siden jeg har gulvstående foran og stativhøyttalere bak, har jeg valgt å la forsterker bestemme crossover pr par, så derfor står low pass på max, som jeg har les er riktig, ganske logisk egentlig.
Men der stopper det. Jeg klarer ikke å forstå forskjellen på crossover-settingen på forsterker i forhold til low pass-filteret på forsterkeren.

Meningen er jo at sub'en skal overta på de lavfrekvente lydene etter det som blir satt av hz på forsterkeren, og for å spare de andre høyttalerne, men hva gjør LPF da?
Har så lyst til å optimalisere anlegget mitt nå som jeg har kjøpt et stort og bra et...
Med utgangspunkt i tekniske data på høyttalerne mine, hva er da riktige crossover-settinger og LPF-setting?IMG_3138.JPG

leeliemix

Medlem
8 Mai 2012
207
0
16
Lpf of lfe er vanligvis default på 120hz, lavere brukes vanligvis ikke men noen bruker den for cascading crossovers feks. noe som er litt spesielt og ikke vanlig.
Crossover valg på høyttalerne ser helt greie ut men du kan prøve deg frem litt hvis du vil. Noen foretrekker fullrange på 2 kanals men det er lett å teste med pure direct eller tilsvarende modes som ignorerer crossover og romkorreksjon.

Edit: mulig du bør heve center crossover til 100 eller 110hz, du kan prøve deg frem til hva du foretrekker. Ofte lurt med noen dager med 100 før du prøver 110 eller tilbake til 90, bruk tid det er nok ikke noen natt/dag forkjell men ved å variere litt vil du kanskje føle at en er bedre/mer komfortabel.

Sent from my iPad using Tapatalk

Pat2007

Medlem
30 Mai 2007
580
0
0
Lpf of lfe er vanligvis default på 120hz, lavere brukes vanligvis ikke men noen bruker den for cascading crossovers feks. noe som er litt spesielt og ikke vanlig.
Crossover valg på høyttalerne ser helt greie ut men du kan prøve deg frem litt hvis du vil. Noen foretrekker fullrange på 2 kanals men det er lett å teste med pure direct eller tilsvarende modes som ignorerer crossover og romkorreksjon.

Edit: mulig du bør heve center crossover til 100 eller 110hz, du kan prøve deg frem til hva du foretrekker. Ofte lurt med noen dager med 100 før du prøver 110 eller tilbake til 90, bruk tid det er nok ikke noen natt/dag forkjell men ved å variere litt vil du kanskje føle at en er bedre/mer komfortabel.

Hei og takk for svar og gratulasjonen :)
De settingene du ser her er ikke noe jeg har satt som endelig. Jeg bare prøvde meg litt frem.
Ok, du sier høyttalerne ser greie ut, men hva ville du selv satt tror du? Skal prøve å endre senter til 100/110.

Men som jeg også lurer på i posten, hva er forskjellen på crossover og LPF for LFE? Klarer ikke helt å se hva den ene gjør som ikke den andre gjør...

leeliemix

Medlem
8 Mai 2012
207
0
16
Hei og takk for svar og gratulasjonen :)
De settingene du ser her er ikke noe jeg har satt som endelig. Jeg bare prøvde meg litt frem.
Ok, du sier høyttalerne ser greie ut, men hva ville du selv satt tror du? Skal prøve å endre senter til 100/110.

Men som jeg også lurer på i posten, hva er forskjellen på crossover og LPF for LFE? Klarer ikke helt å se hva den ene gjør som ikke den andre gjør...
Crossover er overgangsfrekvens mellom høyttaler(e) og sub i dette tilfellet. Low Pass Frequency for Low Frequency Effects kanalen er øvre ‘frekvensgrense’ som reciever sender til sub uavhengig av om LFE lydsporet har høyere frekvens i seg (sannsynligvis ikke så høyt som 120hz men for et vanlig oppsett har det ikke noe å si om frekvensen er satt høyt)

leeliemix

Medlem
8 Mai 2012
207
0
16
Jeg tror 80 front, 100 senter og 100 evt 120 bak er et godt utgangspunkt men lpf for lfe bør settes til eller høyere enn høyeste cutoff ellers kan det være du mister noe mellom

Pat2007

Medlem
30 Mai 2007
580
0
0
Jeg tror 80 front, 100 senter og 100 evt 120 bak er et godt utgangspunkt men lpf for lfe bør settes til eller høyere enn høyeste cutoff ellers kan det være du mister noe mellom

Takk for svar :)

Nei, tror ikke det er lurt å kjøre høyere enn høyeste cut, så hvis default på LPF settes til 120 bør vel 100-110 være bra nok bak. Må ha litt overgang, hvis jeg har skjønt det riktig :)

Må bare spørre: Angående fase, så stilte jeg denne på 0 grader, fordi det hørtes bedre ut, uten at jeg klarte å skille helt. Sub'en er plassert til venstre for tv, høyre for LF, ca 15 cm ut fra vegg. Hvordan vil en forskjell til det verre, altså 0 i forhold til 180 høres ut?

leeliemix

Medlem
8 Mai 2012
207
0
16
Takk for svar :)

Nei, tror ikke det er lurt å kjøre høyere enn høyeste cut, så hvis default på LPF settes til 120 bør vel 100-110 være bra nok bak. Må ha litt overgang, hvis jeg har skjønt det riktig :)

Må bare spørre: Angående fase, så stilte jeg denne på 0 grader, fordi det hørtes bedre ut, uten at jeg klarte å skille helt. Sub'en er plassert til venstre for tv, høyre for LF, ca 15 cm ut fra vegg. Hvordan vil en forskjell til det verre, altså 0 i forhold til 180 høres ut?
Fase må man bare prøve hvilken som fungerer best akkurat der suben står. Høyest/mest fyldig er det du er ute etter med fase men ofte er det ikke mye, hvis noen forskjell. Med front høyttaler crossover satt til 80 eller så er det ikke stor sjanse for utfasing som fase bryteren hovedsaklig er der for å fikse.

Pat2007

Medlem
30 Mai 2007
580
0
0
Fase må man bare prøve hvilken som fungerer best akkurat der suben står. Høyest/mest fyldig er det du er ute etter med fase men ofte er det ikke mye, hvis noen forskjell. Med front høyttaler crossover satt til 80 eller så er det ikke stor sjanse for utfasing som fase bryteren hovedsaklig er der for å fikse.

OK, takk for gode og kloke svar. Da skal jeg prøve meg frem i dag. Blir spennende :)