Forplanter lyden seg bra i betong?

Superlink

Medlem
18 Jun 2011
246
0
0
Når andre spiller musikk i blokken så kan jeg høre visse frekvenser som "boomer" litt.
Betongheller + liggeunderlag under sub hjelper mye, samt romkorreksjon (Audyssey xt32) som tar "boomingen", altså de frekvensene som durere inni *******..Alt dette hjelper mye.

Jeg har liggeunderlag + betonghelle + myke skumputer + betonghelle, under subene mine. Også går ikke subene mine altfor dypt.

Men det er mindre lytt her en trehus jeg har bodd i.

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.149
0
36
Receiveren min har faktisk Audyssey MultEQ® XT romkorreksjon, får kjøre det en gang :)

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.823
0
0
jeg bor i betongblokk, guffer på noe så inni helsike at man skulle tro jeg kunne rivd ned olso plaza uten problemer. Aldri fått en eneste klage hører heller aldri noen andre bortsett fra mekanisk (eller trinnstøy) støy som boring etc. Luftstøy som frekvenser fra høytalere snakking etc har jeg ikke sjangs til å høre.

Betong skal dempe lave frekvenser veldig bra, men er det veldig tynt betonglag blir det jo noe annet uansett. Hadde jeg bodd i trehus hadde jeg og naboen delt stue for lenge siden det er helt sikkert.

Når dette er sagt så bruker jeg selvfølgelig sunn nabovett. Etter kl 23 og før kl 11 er det stille som mus i kåken uansett :D

Noose

Medlem
26 Jul 2005
3.452
0
0
avforum.no
He, bor i betongblokk selv og har bare fått 1 klage. Det var da jeg så på TRON: Legacy! Naboen under naboen min trodde hun så på film høyt! Men har ikke hørt noe siden.

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.823
0
0
Liten oppdatering her. Naboen vegg i vegg hadde fest igår. Hørte at de pratet når de ble litt mer høylytte utover kvelden, hørte svakt musikken dems også, var ikke noe sjenerende i det hele tatt og sovnet uten problemer :D

Skal sies at de hadde vinduet oppe, og det er to STORE vinduer i stuene våres som ligger rett ved siden av hverandre :D

Tror du burde gå til naboen å spørre hvordan de plages om du er bekymret for det, tror ikke de hører så mye som du tror :D

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.149
0
36
MR.Chill skrev:
Liten oppdatering her. Naboen vegg i vegg hadde fest igår. Hørte at de pratet når de ble litt mer høylytte utover kvelden, hørte svakt musikken dems også, var ikke noe sjenerende i det hele tatt og sovnet uten problemer :D

Skal sies at de hadde vinduet oppe, og det er to STORE vinduer i stuene våres som ligger rett ved siden av hverandre :D

Tror du burde gå til naboen å spørre hvordan de plages om du er bekymret for det, tror ikke de hører så mye som du tror :D

Godt å høre :D

Andersk

Medlem
27 Mai 2006
307
0
0
Betong har høy masse, veier mye, så det demper lydbølger bedre enn for eksempel tre, som har lavere masse, veier mindre.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Det er ulike former for betong også - jeg bygger f.eks. i "luftbetong", og her ligger det masse små luftbobler som er pumpet inn i betonger under produksjon. Dette bedrer dempingen av lydgjennomgangen vesentlig i følge produsent, det gjenstår å se hvordan det funker i praksis i "hulen"... ;)

Uansett er det også min erfaring at betong - forutsatt litt "skikkelige" etasjeskiller - demper langt bedre enn tre. Bass føler jeg imidlertid graver seg gjennom det meste, også betong, og i så måte tror jeg en kan gjøre lurt i å unngå for høy mekanisk kontakt mellom høyttalerkabinett og gulv ved bruk av f.eks. en dempematte.

Per Christian

Medlem
16 Des 2006
4.715
0
0
heisann, rommet mitt liger under garasjen i huset her, men det er endel av huset, det er betong rundt hele(leka) men jeg har lektet ut med 48 lekter+ isolasjo og gips, her hører man nesten null ut i resten av huset:) uansett hvor høyt jeg spiller, så jeg vil si det demper bra med leka, som lygren sa, de er fylt med luft:)

Duppi dupp

Medlem
28 Sep 2005
3.609
0
0
Per Christian skrev:
heisann, rommet mitt liger under garasjen i huset her, men det er endel av huset, det er betong rundt hele(leka) men jeg har lektet ut med 48 lekter+ isolasjo og gips, her hører man nesten null ut i resten av huset:) uansett hvor høyt jeg spiller, så jeg vil si det demper bra med leka, som lygren sa, de er fylt med luft:)

Da spiller du ikke høyt nok :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mikaelft

Medlem
13 Mai 2004
1.149
0
36
Hei.

Jeg har et Cerwin-Vega hjemmekinoanlegg. Det jeg lurer på er hvor mye naboene blir plaget... det er betong i gulv, vegger og tak. Vil det hjelpe noe å skaffe spikes til front og sub?

kingu

Medlem
16 Aug 2006
2.225
0
0
www.another-agency.no
I fremste rekke overføres lyden via mekanisk støy, det blir gjerne værre hvis du kobler høytalerne i gulvet med spikes, lyden som overføres da blir aperiodisk.

Det høres kanskje rart ut, men du kjenner til effekten av borring i mur og hvordan det høres ut, dette er en avart av det samme.

Skal du ha noen nytte av det setter du dem på dempematter.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
kingu skrev:
I fremste rekke overføres lyden via mekanisk støy, det blir gjerne værre hvis du kobler høytalerne i gulvet med spikes, lyden som overføres da blir aperiodisk.

Det høres kanskje rart ut, men du kjenner til effekten av borring i mur og hvordan det høres ut, dette er en avart av det samme.

Skal du ha noen nytte av det setter du dem på dempematter.

Så spikes skal ikke brukes på alle underlag?

"Mange høyttalere i dag blir levert med spikes som skrues inn i bunnen av høyttaleren, men ikke alle. For de siste finnes Dali Spikes. Disse kjeglene festes med dobbeltsidig teip under høyttalerne og sørger for at den blir mekanisk mye bedre isolert fra gulvet. Dette gir flere klare lydmessige fordeler; bassen blir strammere (gulvet spiller ikke med), vibrasjoner blir ikke spredd rundt i bygningen på samme måte (noe foreldre/naboer vil sette pris på) og når bassen blir strammere vil også detaljer i mellomtone og diskant komme bedre frem!
Å montere spikes på høyttalere er en av de rimeligste og effektive oppgraderinger man kan gjøre i et stereoanlegg. Anbefales på det høyeste!"

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Noose skrev:
Sakset fra hifiklubbens nettside som selger dali spikes.

Ja, det er ingen hemmelighet.
Men prisnippet er jo det samme om det er spikes fra Biltema, HFK eller PMaudio.

Er ikke spikes med på å minske den mekaniske kontakten mellom høyttaler og gulv og er det forskjell med dette prinsippet om det er tregulv eller betong?

Ulf-B

Medlem
4 Mar 2008
5.069
0
0
Supertramp skrev:
Er ikke spikes med på å minske den mekaniske kontakten mellom høyttaler og gulv og er det forskjell med dette prinsippet om det er tregulv eller betong?
Spikes er noe som ble funnet opp på den tiden da vegg-til-vegg-tepper var moderne - dels for å unngå at høyttalerne lagde permanente merker i gulvteppet, dels for å sikre at høyttalerne sto stødig på de mykeste og mest langflossede teppevariantene. Altså ikke noe som kom på markedet p.g.a. lyden.

Spikes sikrer god kontakt mellom høyttaler og gulv. På tregulv kan man riskere at hele, eller store deler av, gulvet svinger med - men gulvets frekvensrespons er ikke jevn over frekvensområdet - og generelt ønsker man derfor ikke at gulvet skal bidra. Med spikes direkte i et betonggulv vil man også kunne oppleve at gulvet spiller i takt med høyttaleren, men ikke fullt så markert, og i en annen dominerende frekvens, ettersom den beveglige massen i et betonggulv er større.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Ulf-B skrev:
Spikes er noe som ble funnet opp på den tiden da vegg-til-vegg-tepper var moderne - dels for å unngå at høyttalerne lagde permanente merker i gulvteppet, dels for å sikre at høyttalerne sto stødig på de mykeste og mest langflossede teppevariantene. Altså ikke noe som kom på markedet p.g.a. lyden.

Spikes sikrer god kontakt mellom høyttaler og gulv. På tregulv kan man riskere at hele, eller store deler av, gulvet svinger med - men gulvets frekvensrespons er ikke jevn over frekvensområdet - og generelt ønsker man derfor ikke at gulvet skal bidra. Med spikes direkte i et betonggulv vil man også kunne oppleve at gulvet spiller i takt med høyttaleren, men ikke fullt så markert, og i en annen dominerende frekvens, ettersom den beveglige massen i et betonggulv er større.

Ok. For på mine MonoPulse&Norstone stativer ble det levert med spikes både til høyttalerne (topplate) og til selve stativet (bunnplate) og til de nede fulgte det med en liten rund metallring til å beskytte gulvet mot spissen på spikene.

Og jeg merker ingen "medsvigning" i (tre)gulvet......uansett frekvens. Men de går jo ikke dypere enn 32Hz, så... :)

Ulf-B

Medlem
4 Mar 2008
5.069
0
0
Supertramp skrev:
Og jeg merker ingen "medsvigning" i (tre)gulvet......uansett frekvens.
Det er ikke alle som er plaget av slikt. Broren min har et ganske ettergivende tregulv i kombinasjon med ganske store høyttalere som står i god avstand fra veggen - og der kan man kjenne med hånden at gulvet er med på notene - bokstavelig talt.