For lite bass?

Gigawattz

Medlem
20 Aug 2010
399
0
0
Har to høytstående 99 W12.16 på kinorommet mitt.

Men synes at jeg ikke får den skikkelig råe bassen jeg hadde ønsket, noen som kunne kommentert innstillingene mine og kanskje plasseringen?

Har en Onkyo reciver, der jeg har skrudd opp bass nivået med 4+ db, men hjalp lite. Derfor tenkte jeg kanskje noen av instillingne til bass(ene) måtte endres:

Volume 3/11 - Hørt at det er bedre å styre volume med db kontrolleren på forsterkeren
Frequency 7/11
Always on (x) /Auto
EQ1 off
EQ2 On
High Pass: Off
Phase: 0 grader

Vil dere se hvordan plasseringen er, skjekk bildene her:
Bilde 1, Bilde 2, Bilde 3
Vil at det skal dundre skikkelig når jeg ser på film

Gigawattz

Medlem
20 Aug 2010
399
0
0
Ja, kalibrerte hele system med reciver før jeg begynnte å bruke det første gang. Satt en slik medfølgende greie på et stativ i lytteposisjon også kalibrerte de seg.

LarsGr

Medlem
28 Des 2007
5.533
0
0
Gigawattz skrev:
Ja, kalibrerte hele system med reciver før jeg begynnte å bruke det første gang. Satt en slik medfølgende greie på et stativ i lytteposisjon også kalibrerte de seg.
Det holder ikke.

Kjøp DB-måler og følg oppskriften...

Din receiver klarer neppe å kalibrere to subber..

Gigawattz

Medlem
20 Aug 2010
399
0
0
LarsGr skrev:
Det holder ikke.

Kjøp DB-måler og følg oppskriften...

Din receiver klarer neppe å kalibrere to subber..
Vil det å kalibrere de to subbene gjøre bassen betydelig bedre?

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.113
0
36
åssen type "rå bass" var du ute etter? subbene tar seg vel bare av frekvensene under 100hz eller? snert og punch i midbassen blir da overlatt til stativhøyttaleren med sin 6.5", kanskje det er der det skorter :)

Truls

Medlem
8 Mar 2007
5.468
0
0
Først og fremst, hvilken onkyo reciever har du?

Har du satt delefrekvensen opp?

LPF to LFE skal stå på 120Hz, Crossover på SAMTLIHE høyttalere skal være 80Hz minimum, uansett hva kalibreringen finner ut av. Siden frontene dine står oppå subbene så kan de sikkert settes til 100 eller 120Hz med godt resultat.

Så kommer det til plasseringen, elementene bør ikke stå vent mot hværandre, det er sjeldent den optimale løsningen. Har du mulighet til å få noen stativer eller esker å sett frontene på så gjør det og plasser subbene i hjørnet eller langs veggen framme med elementene pekende ut mot stuen/lytterom.

Ikke regn med at disse subbene blir å lage utslag på seismografisk institutt i bergen uansett hvor bra du får dem til å spille. Ikke ta feil, de er knallgode subber, bare ikke store nokk=)

Gigawattz

Medlem
20 Aug 2010
399
0
0
Truls skrev:
Først og fremst, hvilken onkyo reciever har du?

Har du satt delefrekvensen opp?

LPF to LFE skal stå på 120Hz, Crossover på SAMTLIHE høyttalere skal være 80Hz minimum, uansett hva kalibreringen finner ut av. Siden frontene dine står oppå subbene så kan de sikkert settes til 100 eller 120Hz med godt resultat.

Så kommer det til plasseringen, elementene bør ikke stå vent mot hværandre, det er sjeldent den optimale løsningen. Har du mulighet til å få noen stativer eller esker å sett frontene på så gjør det og plasser subbene i hjørnet eller langs veggen framme med elementene pekende ut mot stuen/lytterom.

Ikke regn med at disse subbene blir å lage utslag på seismografisk institutt i bergen uansett hvor bra du får dem til å spille. Ikke ta feil, de er knallgode subber, bare ikke store nokk=)
Har stativer som jeg bruker til høytalerne bak, men det er to problemer med å plassere de høytstående subbene med elementet pekende ut i rommet. Det første er at bassforsterkeren på baksiden ikke ser direkte pen ut, da den vil syns hvis du setter den med elementene pekende ut i rommet, og det andre er at subbene da vil komme i veien for projektoren.

De gjennstående alternativene er:
1 Plasser subbene med elementene inntill veggen
2 Plasser subbene bak, med elementene pekende ut i rommet. (Heller ingen fin løsning)

EDIT: Reciver: Onkyo TX-SR608B

DaButcher

Medlem
27 Apr 2005
3.842
0
0
www.volvo-power.net
Gigawattz skrev:
Har stativer som jeg bruker til høytalerne bak, men det er to problemer med å plassere de høytstående subbene med elementet pekende ut i rommet. Det første er at bassforsterkeren på baksiden ikke ser direkte pen ut, da den vil syns hvis du setter den med elementene pekende ut i rommet, og det andre er at subbene da vil komme i veien for projektoren.

De gjennstående alternativene er:
1 Plasser subbene med elementene inntill veggen
2 Plasser subbene bak, med elementene pekende ut i rommet. (Heller ingen fin løsning)

EDIT: Reciver: Onkyo TX-SR608B
Jeg tror nok du må la subbene spille mot veggene ja, men da må du muligens ha stativ til overdelene og heller dra subbene lengre inn mot center.

ev. flytte subbene til et annet sted i rommet?
Du har egentlig litt lite rom til en slik løsning, mtp. plasseringsvennelighet. Tror tradisjonelle subber kunne fungert bedre hos deg. (downfiring eller front)