Fokusproblem med Lens Shift

Larssern

Medlem
20 Jan 2016
12
0
0
Hei!

Har en Epson TW6600w som ikke står sentrert på lerretet. Den står litt til de ene siden og bildet er justert med Lens Shift. Sliter med at bildet blir uklart (fokus) på den siden av lerretet som er lengst vekke fra projektoren. Forstår hvordan fokus fungerer, og det sier seg selv at når kastedistansen for bildet er ulik fra den ene siden av lerretet til den andre siden så vil man ikke få et likt fokuspunkt. Men jeg trodde at siden Lens shift flytter selve linsen så ville ikke dette være et problem.
Er dette galt? Skal bildet egentlig være noenlunde skarpt over hele lerretet? Kan det egentlige problemet være at projektoren ikke står 90 grader (parallelt) med lerretet (er på jobb og får ikke sjekket dette før i kveld)?

Om det er tilfelle at man ikke kan få fokus over hele bildet ved bruk av Lens Shift så er jo funksjonen søppel.

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.268
0
36
Det skal være skarpt over hele lerretet ja, men rimelig optikk har svakheter og så "litt" kan man ofte regne med.
Dette er ikke nødvendigvis feil i linse skift's funksjonen men heller svakhet med optikken, TW6600 er uansett en ganske billig projektor og god optikk er dyrt.

Har du testet og vinkle projektor litt etter\under linse justering ?
Måtte det på min hw50 siden jeg fikk en liten trapes effekt med linse skiften men ble bedre etter jeg pekte den litt opp i taket.

Men beste løsning monter så linsen er sentrert horisontalt på lerret (dette er noe forbanna herk når optikken ikke er sentrert)

Men er dette veldig ille så er det et garanti problem, ta gjerne noen bilder så kan sikkert noen si noe mer om saken.

Larssern

Medlem
20 Jan 2016
12
0
0
Takk for svar! Godt å høre at det ikke skal være sånn siden alle har skrytt av denne funksjonen :)
Skal se på det i kveld og komme med en tilbakemelding!