Flettet kabler :)

Can90

Medlem
12 Jan 2010
475
0
0
I dag tok jeg meg litt tid for fletting av kabler.
Kabelen jeg har brukt er 2.5 mm.
Har bestilt nylonstrømpe i svart som jeg skal ta uten på :)
Tenkte litt og ta hvit krympe strømpe. Hadde vært litt stiligere :)

Can90

Medlem
12 Jan 2010
475
0
0
Vet ikke om det har så mye med lyden og gjøre, kanskje kanskje ikke. Håper noen kan svare på. Planen var og få 4 ledninger sammen, slik at det ikke ser så rotete ut :)

øystein

Medlem
20 Feb 2004
879
0
0
Det kan ha en viss innvirkning på støy som kan bli indusert i kabelene.
Slik som i en nettverks kabel er parene tvunnet for å motvirke støy, der om støyen blir indusert i ene lederen så snur disse plassering og støyen kommer 180 grader forsjøvet i leder nr 2. dette gjør da at disse 2 induserte støy spenningene er 180 grader motsatt og vil da kanselere hverandre :)

Forsåvidt samme prinsipp med tvinning (ikke fletting) blir brukt i mange typer signalkabler og lignende i industri. Men vil tro at det kan virke på en lignende måte å flette :)

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
0
0
45
Lydmessig har det vel lite å si, men er jo brukt av bla Kimber og skaper visstnok ett felt som har visse skjermende egenskaper?
Men pent arbeid :)

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
øystein skrev:
Det kan ha en viss innvirkning på støy som kan bli indusert i kabelene.
Slik som i en nettverks kabel er parene tvunnet for å motvirke støy, der om støyen blir indusert i ene lederen så snur disse plassering og støyen kommer 180 grader forsjøvet i leder nr 2. dette gjør da at disse 2 induserte støy spenningene er 180 grader motsatt og vil da kanselere hverandre :)

Forsåvidt samme prinsipp med tvinning (ikke fletting) blir brukt i mange typer signalkabler og lignende i industri. Men vil tro at det kan virke på en lignende måte å flette :)
Man skal ikke sammenligne nettverkskabler med høyttalerkabler, da dette er vidt forskjellige overføringsstandarder. Det er i et normalt oppsett nærmest umulig å introdusere hørbar støy i en høyttalerkabel ...

øystein

Medlem
20 Feb 2004
879
0
0
akto skrev:
Man skal ikke sammenligne nettverkskabler med høyttalerkabler, da dette er vidt forskjellige overføringsstandarder. Det er i et normalt oppsett nærmest umulig å introdusere hørbar støy i en høyttalerkabel ...

Klar over dette at det er 2 vidt forskjellige typer signal som går i disse og at det skal mye mer til å forstyrre signalet i en "kraft" kabel som høytaler kabel eller tilførsel strøm, men det vil ikke si at prinsippet ikke er likt :)

Og som nevnt tidligere bruker kimber en liknende metode, om den er funsjonibel eller bare design er jo en annen ting :)

Slik som mange kabelfantaster vil ha det så skal alt være skjermet til ut av denne verden for alt kan i prinsippet indusere støy på hverandre....

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
10
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Can90 skrev:
Planen var og få 4 ledninger sammen, slik at det ikke ser så rotete ut :)
Høres fornuftig ut, ingen liker kabelsalat mindre enn meg. Her får man orden og skjønnhet i forening, liker det. Fikk fruen til å se på bildet, dessverre kan hun bare flette med to "ledninger". :mrgreen:

amunds

Medlem
29 Okt 2007
5.491
0
0
Mens vi er inne på temaet:
En del stereoforsterkere har jo utgang A og B.
(Dette er vel et slags initiativ til kabeldebatt, men...)

Hva med å bruke inngang A med en kabel som er kjent for å være god på å overføre bass (vil vel tro kobber er "tha shit" her) samt en kabel på B som skal være "luftig" (Sølv, kullfiber??).

Og da bi-wire høyttalerene selvsagt.
Hva gjør det for impedansen hvis man bruker både A og B utgangene, MEN på bare ETT par med høyttalere fortsatt.

Blir det samme som å bruke en kabel fra bare A ?

Can90

Medlem
12 Jan 2010
475
0
0
Hunsbedt skrev:
Høres fornuftig ut, ingen liker kabelsalat mindre enn meg. Her får man orden og skjønnhet i forening, liker det. Fikk fruen til å se på bildet, dessverre kan hun bare flette med to "ledninger". :mrgreen:

Enkelt og flette.

A B C D

D over C

A under B og over D som var C. Skjønner? :)

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
10
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Can90 skrev:
Enkelt og flette.

A B C D

D over C

A under B og over D som var C. Skjønner? :)
Så enkelt? Vel det ser ihvertfall enkelt ut. Skal se om jeg finner noen kabelstumper jeg kan øve meg på. Takk for oppskrift! :)

EDIT: Kom på en ting: Kan man flette 230V ledninger på samme måte, uten at det påvirker noe i den ene eller andre retning?

Can90

Medlem
12 Jan 2010
475
0
0
Hunsbedt skrev:
Så enkelt? Vel det ser ihvertfall enkelt ut. Skal se om jeg finner noen kabelstumper jeg kan øve meg på. Takk for oppskrift! :)

EDIT: Kom på en ting: Kan man flette 230V ledninger på samme måte, uten at det påvirker noe i den ene eller andre retning?
Tenker du på strøm til forsterker liksom? Tror ikke det skal være noe problem :S
Er ikke 100% sikker på dette..